onsdag 9. april 2014

"Hva skal barnet hete?"



Agnes var Agnes så fort graviditetstesten lyste positivt. Denne gangen var jeg sikker på at det var lille Elsa som bodde inne i magen min. Jeg føler at jeg har vært mammaen til "Agnes og Elsa" i en årekke, og har ikke skjenket guttenavn en tanke etter at jeg ble voksen. Tenk at jeg skal bli guttemamma!

Jeg synes det er så mye vanskeligere å finne fine guttenavn. Eller det er mange fine navn der ute, men som bare ikke "er mitt barn", eller så er de blitt oppbrukt og opptatt. På den ene siden synes jeg det er flott med korte sterke nordiske navn som f.eks Nils, Jens, Even og Olav, og på den andre siden liker jeg lengre og litt mere "jålete" navn som Cornelius, Mingus og Jonathan.  



Hjemmestrikket ulljakke arvet av Agnes (gave fra kusine Ida) og seleshorts i cord fra Zara. Sparkedress fra Katvig.


Otto, Ivo, Elio, Alvin, Elliot og Bo er et knippe navn jeg synes er utrolig kule, men som likevel ikke er "it". Hadde jeg fått en sønn da jeg var 16 år, hadde han blitt hetende Felix eller Lucas. Godt jeg ikke fikk barn så tidlig,- kjedelig med 4 Lucaser i samme klasse... Jeg er også så heldig å være tante til 5 flotte gutter,- Mikkel, Simen, Jørgen, Eskil og Nicholas. Førstnevnte hadde vært på navnelisten dersom det ikke var opptatt:)



Anorakk fra Mini A Ture, arvet strikkejakke fra Agnes (made with love by Line) og sparkebukse fra Mini A Ture.


Så hva skal barnet hete? Lenge smakte vi på navnet Magnus etter min bror, og omtalte lille i magen det,- et navn jeg liker utrolig godt og har gode assosiasjoner til. Også er det så hyggelig med oppkalling etter noen vi er glad i! Men når vi finner dette navnet på listen over topp 10 navn fra 2013, blir vi litt betenkte (og litt lei oss). Ikke fordi vi skal være så utrolig nyskapende og sære, men fordi det er nå en gang slik at alle foreldre ser på barna sine som unike, og da vil vi gjerne gi han et navn som ikke "alle har" i hans generasjon.



Agnes med fadder og onkel Erik Magnus


Etter å ha grublet i snart 9 mnd,- bestemt oss og ombestemt oss x antall ganger, har vi nå endelig landet på navnet Iver August! Iver etter min oldefar Iver Andreas som var lensmann i Hammerfest, og August har jeg bare alltid elsket (selv om det også er sterkt på vei opp nå). Navnet fungerer også på engelsk, noe som var viktig for oss da barna er halvt amerikanske og har mulighet til å møte sitt opphav når de er 18 år. Om vi vil bruke begge navnene til vanlig gjenstår å se,-men vi er i alle fall godt fornøyd med denne kombinasjonen. Så får vi bare håpe at lillebror er en liten Iver August når han kommer ut,- hvis ikke forblir han navneløs en lang stund tror jeg;-)




8 mnd på vei nå,- og jeg merker at det begynner å bli trangt om plassen! Det føles ut som om jeg puster gjennom et sugerør, det er vondt å sitte og gå, og søvn...hva er det?
Ha ha...godt vi snart får møte han på utsiden,- gleder oss stort alle sammen!

Fin-fin lillelørdag til deg!

15 kommentarer:

Kristin Betten sa...

Artig !! Vår siste var navnløs lenge, før vi bestemte oss. Rart det der, det er så personlig for oss foreldre! Det betyr så mye at det blir riktig. Men når barnet har fått navnet, kan det ikke bli noe annet enn akkurat DET!! Her ble det oppkalling etter begge bestefedre; Kåre Magnus !! Et litt "gammelt" navn på en baby... men babyen er nå snart 7 år og lever godt med navnet sitt, og kunne ikke vært noen andre :-)
Kristin

Kristin Betten sa...

Iver August, var forresten kjempefint!! Håper dere tar det:-)
K

Har en drøm sa...

Navn er ikke lett:)
Likte valget deres kjempegodt og syns det passet til alle jentene, inkl den nydelige staffesøsteren, hihi:))

Anonym sa...

Så fint innlegg :) Du tar så fine og inspirende bilder, det er en fryd hver gang det er nytt innlegg. Veldig pent navn :)
Jeg har også barn i magen, men en jente. Vi snakker mye om navn om dagen, og vi liker også de gamle. Kan ha noe med å gjøre at jeg har et gammelt navn, oppkalt etter min bestemor! Signe, Nora, Leonora, Liv, Marie. Men så kom jeg over Alma her om dagen og det kan føles ut som det er en liten Alma som sparker i magen :)

Mvh Jøran Bergerud, Kongsberg :)

.♥.Gaby.♥.Homestyle.♥.. sa...

Beautiful♥ blog you have..;)
Hugs Gaby..♥

Tre Engler sa...

Så kjempe koselig navn:)
Msse lykke til den siste tiden:)
Klem Merete

Anonym sa...

Litt gøy, for da jeg hadde lest omtrent halve innlegget tenkte jeg at jeg skulle foreslå August. Et flott navn!
Hilsen Camilla

Merete - Lys lilla sa...

For et flott navnevalg :-) min sønn heter Magnus og som du sier, jeg ble jo litt lei meg da jeg oppdaget at så mange hadde nettopp det navnet. Men nå kunne han liksom ikke hatt noe annet navn :-)
Flotte bilder i dette koselige innlegget om navn :-)

Gøril Vorland sa...

Fint navn - jeg har en Iver selv. Liker det bedre og bedre. Er veldig glad for at vi han har et navn som er så veldig vanlig. Takk for en fin blogg å titte innom ! Masse inspirerende bilder og interiør !

Gøril

Dynamisk Salong sa...

Et nydelig navnevalg! :-) Utrolig morsomt å lese dette innlegget forresten. Har vært i AKKUART samme prosessen nå noen måneder. Helt enig med deg, mye mer vanskelig med guttenavn enn jentenavn. Men så koselig at det blir en gutt! :-) August er aldeles nydelig synes jeg. Både nostalgisk, originalt og med "tyngde". Vi faller nok på valget - Isak - tilslutt tror jeg. Har hatt rimelig mange elimineringer innen det men, hehe. Må liksom smakes litt på, før man blir helt sikker. Inderlig lykke til med siste innspurt. Her er det ennå 2.5 mnd igjen. Føles som en eeeevighet når jeg kjenner på hvor tung magen er allerede! Klem fra Beate

Bratte Bakka sa...

Eg veit kor det er, har ein nevø som heiter Oscar August, fint navn det og. Oppattkalling syns eg er lika fint so all anna form for gjenbruk, da har sjel på ein spesiell måte :D
Me hadde fleire navn klare te minstajento, men då ho kom ...ja då var ho ingen av dei, men noko heilt anna me aldri hadde tenkt på...kanskje ho var ei gamal sjel med streke vibbar for Hannah som ho heiter, vil aldri verta noko anna enn det :D

Lukka til med guten :D og god påske!

Vibeke / Mammas Hus sa...

Kjempefint navn! :)

trompetmor sa...

Jeg har August som favorittnavn, deretter Martinius som jeg også syns er så koselig. Sigmund er også gammelt og fint, sjeldent brukt nå for tiden tror jeg. Det blir nok ikke fler småtasser på meg så jeg får nøye meg med å kose meg med andres navnvalg jeg. Har vært innom bloggen din masse men aldri lagt igjen en kommentar, så nå dristet jeg meg innpå. Lykke til den siste biten:)

Anonym sa...

Nydelig rosa kjole du har på deg...., hvilket merke er det?

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Tusen takk for alle koselige kommentarer:) Moro å høre om andres navnefavoritter også,- flere har stått på min liste!
Den indiske kjolen jeg har på meg, brukte faktisk mamma da hun ventet meg:) Så den er (dessverre) vintage,- like fin i dag som for over 30 år siden!