onsdag 5. mars 2014

Prinsessen på erten



Jeg var så heldig å få en nydelig gammel dukkeseng av min stemor som hun selv har brukt om liten. Den var malt i en dyp blå farge med gullknotter på toppen, og har nok dysset mange dukker søtt i søvn.





Jeg er vanligvis sterkt imot å male om slike gamle gjenstander, men siden denne skal lekes med av Agnes (og jeg ikke vet hva den er malt med tidligere), valgte jeg å gjøre det. Gammel maling kan nemlig inneholde bly som ikke er gunstig for hverken for store og små.



Etter vask og før maling


Først vasket jeg den grundig med salmiakk, og patinaen ble da så fin,- noe av den originale malingen forsvant og andre steder så den hvitkalket ut. Skulle den bare ha stått til pynt, ville jeg definitivt beholdt den slik! Men den gang ei. For å ikke ta fra den all historie og verdighet, lakket jeg om kulene med kobberspray, mens resten av kroppen fikk noen strøk med fargen "Pilates",- en delikat sukkertøyfarge med mye lilla i seg.





En dukkeseng må jo også ha skikkelig sengetøy, så jeg børstet støv av symaskinen, bokstavlig talt, og sydde et sett i lappeteknikk av div stoffrester jeg hadde liggende. Perfekt syssel for en tung kropp som helst bare vil sitte i sofaen og ruge;-)





Nå står sengen klar for prinsessen på erten, eller små kaniner som vil ta seg en liten blund etter vilter lek. Agnes ble kjempe fornøyd med sitt nye møbel, og jeg håper personen som en gang laget den er glad for at den fremdeles holdes varm!





Den spontane syingen gav mersmak (skjer sånn ca 1 gang i året...), og jeg er nå begynt på et par sengetøy til i andre farger,-man må jo ha skift må vite;-)






Vår i luften i dag,- flott onsdag til deg!


3 kommentarer:

Stella sa...

Looks so nice and I think your daughter will be in love with it !!
Hugs,Stella

Anno 1924 sa...

Du er så flink!! Nydelig seng og sengetøyet i lappeteknikk var utrolig fint! Ha en fortsatt fin onsdag:) Klem

Villa von Krogh sa...

Så flink du er. Kjempesøt ble den! Når er terminen din? Koselig med baby nr 2, gratulerer så mye. :)