lørdag 1. mars 2014

Fastelavn



I morgen er det fastelavn, og selv om vi ikke forbereder noe fastetid her i huset fram til påske, må vi har fastelavnsris:) Disse fargesprakende fjærpyntede bjerkegrenene er blitt solgt av Norske kvinners sanitetsforening  i en mannsalder, og har fulgt meg gjennom barndommen.





I år ville jeg imidlertid lage min egen variant med et litt mere dempet uttrykk. Kvasten består av både bjørk og syringrener (det var det jeg fant i hagen), og er pyntet med ulike fjær i bruntoner kjøpt i en hobbybutikk.. Disse har jeg limt på med limpistol.





Allerede før Norge ble kristnet, var det knyttet  stor overtro til bjerkeriset. Man mente da at bjerkeris som ennå ikke hadde fått blader på, hadde fruktbarhetens kraft i seg. Dyrket mark, trær, kyr og mennesker (særlig unge og barnløse kvinner) ble riset for å sikre et fruktbart år. Flax for meg at jeg alt har en bolle i ovnen;-)





Fastelavnsboller hører også  med (viktig å fete seg opp før fasten!), og i dag skal jeg prøve meg på glutenfrie boller med sukrin for første gang. Etter å ha hatt flere diffuse plager i snart 2 år (der de færreste kom fra magen!) har jeg  fått påvist div matintoleranser.,- bla for melk og gluten.Takk og pris for Balderklinikken som tar pasientene på alvor og tenker bredere enn de fleste fastleger! I og med at jeg er gravid kan jeg ikke legge om kostholdet helt enda, men jeg merker alt noe bedring etter å ha kutten ned på matgruppene jeg reagerer på. Etter å ha satt meg inn i emnet, er det helt utrolig å se hvordan ulage i  magen kan påvirke hode og nervesystem,- her snakker vi direkte kobling! Et veldig spennende felt jeg håper flere leger får øynene opp for!





Ønsker deg en glad helg,- jeg er nå 7 mnd inn i svangerskapet og begynner å merke at magen er veldig tung:)

5 kommentarer:

Dronninghuset sa...

HEI

mye finere fastelavensris enn de glorete i alle slags farger.... liker disse her best.
ønsker deg lykke til med siste del av svangerskapet. tida går fort. nyt sparkene i magen.
klem TOVE

Lene i Annekset sa...

Likte de dempede fargene på riset ditt! Nyt dagene med magen, tida går så fort og snart er babyen der! :)

Grip dagen sa...

Det var da velsignet godt å hvile øynene på! Brune fjær, istedet for de fargesterke som er vanlig!
Jeg har samlet på fjær siden den gang jeg var "hønemor". Klara og Tuppen fikk lagt fra seg noen fine eksemplar før reven en dag tok dem...
Her er snart tid for kakao og boller. Mmmm.
Kos deg med fastelavensboller -og den andre bolla...:-) Så koselig!
Vårlig hilsen Marit

Merete - Lys lilla sa...

For en lekker utgave av fastelavens ris, og jeg synes at vasen er riktig så lekker. Har aldri sett en lignende.

Marens Kristine sa...

Hei!!
SÅ utrolig fine bilder!!! nydelig fatelavensris,eeeelsker bordplata på spisebordet,lampa over m.m...
et utrolig vakkert hjem dere har!!!! her kommer ungene hjem stolte som haner!!! med fastelavensris fra skola, og de er så fargesprakene at nyttårsraketter blekner i forhold, ikke mine favoritter men har jo ikke hjerte til å ikke ha de fremme ;-)

Masse lykke til med både den lille huleboer og intoleransen.... Kjedelig med slike diagnoser, men kjekt å få svar slik at en kan bli frisk!!!

Ønsker deg ei riktig fin uke som kommer!!!
Klem fra Maren i nord :-)