fredag 14. februar 2014

Småfolk i hus



Det var først da småfolk flyttet inn her, at huset vårt ble til et hjem:) Og selvsagt skal skal det synes at det bor barn her, selv om det fint kan tilpasses interiøret ellers. Agnes har jo sitt eget rom i 2 etasje fylt med det meste hun kan ønske seg, men det er nå en gang slik,- enten du er 2 eller 5 år, at det er hyggeligst å være der det "skjer"...å være sammen! Vi har derfor innredet ulike soner for Agnes i 1 etasje, der hun kan pusle for seg selv eller ta del i det vi gjør. På den måten kan mamsen få unna daglige gjøremål uten at det går på bakostning av samværet.





På kjøkkenet har vi endelig fått på plass hennes mini-kjøkken, og hun elsker det! Her har vi "pimpet" et vanlig IKEA-lekekjøkken og gjort det litt mere spennende med gamle fliser over benken. Disse har jeg samlet over tid fra Frankrike, Belgia og England, og enkelt festet de med Tec7 på en tynn sponplate og fuget mellom.





Siden flisene er gamle, hadde de alle litt forskjellig tykkelse og mål, noe som gjorde at  fugen ikke ble helt i vater hele veien, men jeg synes det er litt av sjarmen:) Platen har jeg festet til veggen som et bilde, slik at det kan justeres i høyden etterhvert som Agnes vokser (lekekjøkkenet er utstyrt med benforlengere...veldig kjekt!).





Her kan hun stå i lang tid å styre på og kokkelere, og når jeg tar min oppvask, fylles hennes balje også med såpevann og spruten står til gledeshyl!





I spisetuen har hun fått sin egen tegnekrok. Bordet var det gamle vi hadde på kontoret før (nå vårt soverom), og jeg har bare kuttet bena på det. Det er opprinnelig fra 40 tallet, og jeg har selv malt på harlequinmønsteret på platen.




Stolen er en antikk bondebarnestol fra Oppland, og fremdeles stabil og fin for små stumper. Tegnesakene oppbevares i Bestes gamle kakeboks, og er både praktisk og estetisk der den står:)





Denne kroken fungerer fint på sene frokoster og middager, der de voksne gjerne vil sitte litt til for å la maten synke, selv om måltidet er fortært. Småfolk med gode og fulle mager får selvsagt forlate slike lag, og heller være kreative på andre måter..tett på oss voksne, men i sitt eget univers.





I stuen ser vi som oftest på tv eller leser, og her må jo også Agnes ha sin egen lille godstol hun kan rømme til når mamsene blir for klengete i sofaen,- tvangskosing av silkemyke barnekinn forekommer ofte (håper aldri hun blir for stor til å gi meg klemmer!).





Stolen er i ekte amerikansk 1950 diner-stil, trukket i babyrosa skai som er enkelt å holde rent.  Selv om den er klumpete i formen er den lett å flytte rundt, og den svinger seg mellom bokhyllene og tven alt ettersom det er Fantorangen eller lesestund som som står på tapeten.





Hvordan bor dere med barn? Får de dominere hele huset, har de sine områder i oppholdsrommene som glir inn med resten av innredningen, eller synes du helst at leker bør holde seg på barnerommet?






Fin-fin fredag til deg!

4 kommentarer:

ingridsboble sa...

Så koselige steder hun har fått :) Barn vil være der de voksne er, og da er jo dette en perfekt måte å gjøre det på syns jeg :)

Lene i Annekset sa...

Så fine lekeplasser du har laget til A. Syns også det er viktig at barna kan få være sammen med de voksne når de leker, når de er så små som din Agnes. Og ungene trives jo best med det også, de vil jo være der mammane er. Lykke til i finalen hos Nib, jeg har stemt på deg! :) Koselig å ha deg på besøk inne hos meg!

MissMette sa...

Så utrolig nydelig ღ - så heldig å få være barn her, kreativ og utrolig fint laget :) Her hos meg er det ingen barn, dessverre - men har en liten skjønn firbent vofs som heter Bamse ღ Gratulerer også med finale plass hos NIBs utfordring - velfortjent og utrolig stilig! - min stemme gikk til deg. Masse lykke til og så ønsker jeg deg en fortsatt fin søndag og helg... Klem fra Mette

Dynamisk Salong sa...

God søndags formiddag! Tusen tusen takk for at du hjalp meg md å løse "betong-lampe-mysteriet" :-) Så fantastisk at vi kan bruke bloggfellesskapet på denne måten! Ikke gjort det før, men jommen så effektivt det var hehe! For et fantastisk innlegg du har her forøvrig. Så herlig for et barn å vokse opp under slike tilrettelagte, vitale og kreative omgivelser. Også så koselig at du venter nok en liten en i mai da! Selv går jeg rundt med en liten prins i magen, som melder sin ankomst 2 juli. Vi skulle jommen bodd litt nærmere hverandre, så kunne vi sikkert hatt mange koselige og kreative blogg-barsel-treff! God klem fra Beate