søndag 4. august 2013

1-2-3 og grønne drops!



Alle gode ting sies å være 3, og det var det også for grisehuset! Jeg hadde liggende ett gammelt vindu til, og nå har Harrypappa satt det inn,- det ser ut som om det alltid har vært der, og veggen smiler! Litt maling rundt karmer nå, så er denne kortsiden klar!


Før (og med noen instruskjoner til flinke hobbesnekkeren)







Underveis

Rommet inne ble også så mye lysere og større, og nå er det snart klart til å ta i mot skravlesyke gjester! Langbordet er på plass og det har fått selskap av noen nymalte stoler inspirert av ferieturen til mektige vestlandet og det flotte studioet til fjorårets "Hver gang vi møtes".


Marikåpe, eføy, frisk mynte og kamuflasje grønn.

Skjønne grønne drops klare for festlige stunder! Lampen over har jeg laget av drivved funnet av min stefar langs Vangsvatnet på Voss.




En liten titt på dette rommet for bare få uker siden avslører et mørkt rottereir, med jordgulv i front og med et par råtne båser bak som før har huset hester. I taket henger det fremdeles slaktekroker,- et trist gufs fra fortiden! Jeg glemte dessverre helt å ta "bloggbare" bilder av dette kottet, men et visst inntrykk får dere.





Trappen som fører opp til 2 etg var tidligere avstengt med en hel vegg ut mot rommet, og inngangen til den var via ytterdør nr 3. Den rev jeg på en dag, og det var begynnelsen på denne faceliften:)





Etter at jeg hadde lagt mursteinsgulvet, hjalp Harrypappa meg med å fjerne det gamle tregulvet i stalldelen. En del av ytterveggen ble også tatt  vekk så vi fikk utbedret en råteskade i bunnstokken før det nye gulvet skulle legges.




Så var det bare å rulle ut og feste vindpappen på, før de nye bordene kom på plass en etter en. Til slutt ble de beiset og lasert (drivvedfargen jeg hadde kjøpt inn ble for mørk, og jeg lysnet det hele med å "vaske" de med utvannet hvitbeis).


Vi kjører høy harryfaktor på landet med crocs og leopardthights..hei hvor det  går;-)

Rottereiret er nå historie, men historien er bevart! Da vi kjøpte huset mente takstmannen at en måtte rive og evt bygge opp igjen dette uthuset,- ingen ting kunne bevares i hans øyne. Men se nå! Her var det ikke mye råte i selve konstruksjonen,- kun i et par stokker som relativt lett kunne utbedres. Resten trengte et stort kosmetisk løft og en grundig vask.




Jeg har valgt å la mest mulig av det opprinnelige være slik det var, som bla det primitive opphenget i taket som i sin tid  har holdt styr på ulike redskaper. Veggen inn mot grisehuset til høyre er heller ikke særlig pen å se på med sine røffe skjøter, men jeg liker det sånn:)




To nye vinduer side om side vekker rommet til liv igjen, og bringer hagen inn! De siste listene kommer på plass til uken!





Fra stall til stue,- velkommen til bords! Kniven kan settes i platen og laget er i gang! Vi skal skåle for morgendagen og hedre de stakkars sjeler som aldri kom ut herifra. Krokene i taket skal minne oss på hva som en gang var, og sørge for en lysere framtid for folk og fe!





I løpet av høsten skal jeg bevege meg opp i 2 etg og starte på renoveringen der, men først ut er skraping og maling av fasaden på toppen av hovedhuset. Huff så kjedelig, men huff så nødvendig... Det hjelper stort å ha slike prosjekter over å gå på innemellom for litt påfyll:)




Fin-fin ukestart!


12 kommentarer:

Tre Engler sa...

Wow...så utrolig flott det har blitt:)
Både utvendig og innvendig og for noen nydelig stoler:)
Dette var bare nydelig
Ha en herlig uke
Klem Merete

ralfefarfars paradis sa...

Gurimalla sier jeg bare- så utrolig flinke dere er- og det var bare helt nydelige farger du hadde valgt på stolene!!Så lekkert det ble;)

Anonym sa...

Wow, sier jeg! Det er så flott!!!
Jeg er imponert, alt hos dere er kjempefint!
Men det fineste er selvfølgelig lille Agnes ;)

Marit:)

Lille w sa...

Så utrolig, fantastisk flott Anki! Du er så flink! Og gratulerer så mye med 1-årsdagen til prinsessen din. Vakre lille!

Stor klem Anita

Lene i Annekset sa...

Så flott det ble! :) Nydelige farger på stolene

Tove sa...

Så flinke dokke har vore! Eg lurer på om du har kjøpt stolane brukt eller om dei er nye. Har tenkt på å kjøpe slike stolar til det nyrestaurerte kjøkkenet vårt. Er det Tonning møbler?

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Takk for hyggelige kommentarer,- tror vi kommer til å trives her inne:)
Tove: Stolene er faktisk gått i "arv" fra min søster som i sin tid tok de med fra USA,- da de flyttet tilbake dit overtok mamma de, og hun malte de hvite (de var umalte før). Små endringer på hennes kjøkken gjorde de overflødige, og jeg var ikke sen med å sette klørne i de;-) Så jeg vet dessverre ikke annet om de enn at de er amerikanske, men de er veldig like gamle norske budalsstoler som kan oppdrives på bla finn.no:) Etter at jeg hadde malt de på nytt, gav jeg de en omgang med klarlakk for å forsegle malingen.

Tove sa...

Tusen takk for svar ang stolane! Eg får halde fram jakta, for det er nemleg slike eg vil ha! Tonning møbler har liknande stolar, kanskje eg endar opp der. Men først må eg tråle litt rundt på finn.no!

Ynskjer deg og den skjønne familien din ein fin dag!

Tove sa...

PS! Eg skal lage eit innlegg på FB og etterlyse slike stolar. Kunne eg ha lånt eine biletet ditt? Skal sjølvsagt skrive kven som har teke biletet og linke tilbake til deg! Har forståing for om du ikkje vil låne meg det, men blir takksam om eg får lov!

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Tove: Lykke til i jakten, og bare lån bildet:) Hyggelig om du linker:)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Kjempeflott! :D Så flinke dere har vær :D