lørdag 6. juli 2013

SOMMER PÅ JORDA



Det er alltid så inspirerende når NIB-jentene drar igang en ny utfordring! I juli vil de se våre sommerhjem, og her er mitt bidrag!




Selv om sommeren så langt nesten har regnet bort, har vi klart å kose oss masse her! Utestugan har nemlig tett tak, og byr på grillings uansett vær:)


Her ser dere humlen jeg plantet tidligere i sommer! Den er helt rå og jeg ser nesten at den vokser!

I dag er imidlertid godværet plutselig tilbake, og sommerkjolene og solkrem er hentet fram igjen:) Digg! Nå får vi bare håpe at det holder seg sånn framover... i alle fall til over helgen:)




Spisegruppen har ellers fått selskap av et gammelt kelimteppe fra Blomqvist, og jeg elsker fargene,- sjokkrosa, orange og brunt i en skjønn forening! Husets firbente er også svært fornøyd med kjøpet og tror selvsagt det er lagt der spesielt til henne:)




Undertaket i pil som jeg la i våres holder seg fremdeles svært godt, og en kan vel si at det har bestått kondensprøven etter ekstremværet som har herjet. Bambusen som lå der før ble grønn og hårete etter bare noen få fuktige dager. Pil-Bambus 1-0.


Vilvinen jeg plantet i fjor er ikke like rask som Humle-naboen, men den kommer seg:)

I morgen venter vasking av vegger i grisehuset, for nå har jeg lagt ferdig og beiset tregulvet på den innerste delen! Langbordet er også på plass og det ble så fint! Jeg glemte selvsagt å ta et førbilde av rommet, men jeg skal se om jeg kan finne et som er tatt underveis, for det er virkelig ikke til å kjenne igjen! Det er så moro å vekke til liv gamle bygninger og rom som bare har stått og forfalt, og ta de i bruk til nye formål!






Ønsker deg en strålende helg!

14 kommentarer:

Tre Engler sa...

For et utrolig nydelig ute rom du har:)
Må være kjempe kos å kunne tilbringe latevsommer dager her:)
Lykke til inutfordringen
Fortsatt herlig helg
Klem Merete

Trude sa...

Fantastisk flott uterom!!
Min favoritt til å vinne "Sommer på jorda"

Lene i Annekset sa...

Så fin utestue dokker har! Kjempetrivelig! :) Så fin den gynga til ho Agnes va! :)

Ragnhild sa...

Det er koselig å følge med på bloggen din og å se hvor fint dere har det!
Ett lite spørsmål bare...
Hvilken beis og farge har du brukt på terassebordene i sommerstua di? Jeg hadde ett mislykket resultat med beisen i går, så leiter desperat etter en ny gråfarge!

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Hei Ragnhild!

Takk for hyggelig hilsen!
Ja disse terrassebordene var et lite prosjekt her også,- jeg beiset de først i fargen "terrassegrå", men synes det ble alt for mørkt og trist, selv med bare ett strøk. Jeg tok derfor å blandet en hvitbeis jeg hadde liggende med vann (eller whitesprit), og rett og slett "vasket" over bordene til jeg fikk den rette nyansen. Til dette kan du bruke en pensel og en lofri klut. Ta bit for bit og pass på å "vask" samme veien på bordene. Et lite pirkearbeid, men ble veldig fornøyd til slutt:)

Lykke til!

Cathrin:)

ingridsboble sa...

For en nydelig uteplass!
Skikkelig drømmested :)

Nyt julidagene både inne og ute!
- ingrid

Ragnhild sa...

Så lurt!! =)

Det var faktisk akurat det samme problemet jeg hadde, resultatet ble alt for trist og gufsent...

Da er det bare å vente på bedre vær slik at jeg kan begynne å "vaske"
Tusen takk for tipset! =)

Lykke til videre med de spennende prosjektene dine!

Fru Lykle sa...

For en drøm av en utestue! den barnehusken ser så koslig ut :)

ralfefarfars paradis sa...

For et herlig uterom,en helt egen stemning synes jeg det har;)

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

Veldig trivelig! Undertaket skriver du, til hva slags overtak?

Fanny sa...

Hei! Jeg er så lei for at jeg ikke snakker norsk, men jeg er fra Canada og jeg bare snakker fransk, engelsk og spansk ... Jeg vet "Google translate" er forferdelig, men jeg håper du fortsatt vil forstå mitt budskap... :)
Jeg har kommet til bloggen din gjennom http://norskeinteriorblogger.no/ og jeg må si jeg ble forelsket ... Hagen din er utrolig vakker og bildene er drømmende!
Vi er maskinressursar dekk på mine foreldre for herregård og jeg hadde samme idé som du for tak over deler av dekket ...
Vet du navnet på engelsk av materialet du brukte til å erstatte bambus i din første opplevelse? "Google translate" bruker et ord jeg ikke kjenner ...
Takk så mye allerede!
Lykke til og ha en riktig god helg,
Fanny fra Montreal

Hello!
I am so sorry I don't speak Norwegian, but I'm from Canada and I only speak French, English and Spanish... I thought maybe English would be better to communicate? I hope so... :)
I've come to your blog through http://norskeinteriorblogger.no/ and I must say I fell in love... Your garden is amazingly beautiful and the photos are dreamy!
We are redoing the deck at my parents's country house and I had the same idea as you for the roof over part of the deck... Do you know the name in English of the material you used to replace the bamboo in your first experience? "Google translate" is using a word I don't recognize...
Thank you so much already!
Best of luck and have a very merry weekend,
Fanny from Montreal

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

GRØNN FRYD HOS MONIQUE: Taket betår av gjennomsiktige plastplater en får kjøpt hos bla Maxbo og Byggmax,- de holder regnet ute og slipper lyset igjennom, men er ikke så pene å se på. Jeg la derfor pil under for å visuelt dekke de:)Over pilen er det lagt lektere som overtaket er festet til, som samtidig sørger for lufting mellom takene. Veldig fornøyd med resultatet:)

Fanny: Thanks alot for your nice comment:) The roof is made of Willow branch fence, and i love it:)You can see how I did it here:
http://chateaudekonstanse.blogspot.no/2013/03/pil-i-hjertet.html

Have a nice weekend!

Catje sa...

Jeg blir så inspirert av denne uteplassen din og verker etter å lage min egen, men det er så mange ting som står høyere på lista... så jeg får bare lagre bilder og minner til senere! :)

Fanny sa...

Hello Cathrin,
Thank you for your response! I had already looked at how you did it in your other post! It got me thinking and I will try to send you pictures once the whole thing is done! Don't hold your breath, though, because the work is planned for next summer... we are still fixing the roof under the terasse at this stage!
Best regards & thank you again!
Fanny