lørdag 13. april 2013

Hagen Nå!


Endelig tittet solen fram igjen etter sjokksnøen som har falt de siste dagene. Vi som trodde det var vår forrige uke ble mektig lurt. Påskeliljene henger trist med hodet etter møtet med kuldegradene, men det lille teppet som la seg på bar bakke smeltet heldigvis raskt.




Nå satser vi på at solen holder seg her, slik at de siste "isfjellene" også forsvinner,- jeg klør i fingrene etter å ta fatt på hagen nå! Det skal ruskes opp både her og der, og bla plantes nye bed.




Eføyene ved utestuen ser ut til å ha klart seg gjennom vinteren, og jeg er så spent på om villvinene jeg plantet i fjor har gjort det samme. Drømmen er en helt grønn stue,- fra gulv til tak:)
Det tar nok noen år, men den som venter på noe godt...



Det store fuglebadet rakk vi ikke å tømme før kulden kom i høst, men nå begynner de gamle garnkulene å komme til syne igjen,- det er et godt tegn:) Et par av de måtte bøte med livet under isen, men jeg har heldigvis et lite lager med disse, som min samboers farfar fisket med i Solund på Vestlandet.



Syrinbusken min er hagens stolthet når den blomstrer, og for en lukt den brer om seg! Uten tvil lukten av sommer,- digg! Nå ligger den litt i dvale, men flere skudd er allerede klare til å skyte spenstige lilla bomber! Om noen uker nå tenker jeg, så eksploderer det:)




Ønsker dere en flott helg,-nyt den og solen!

10 kommentarer:

Tre Engler sa...

Ååååå...dette så bare så utrolig koselig ut:)
For en koselig have du har og den utestuen...sukk...:)
Kos deg masse:)
Klem Merete

ralfefarfars paradis sa...

Nydelig hage, synes det er mer høststemning her i dag- men det kan vel bare bli bedre. Den utestuen er jo helt fantastisk- drømmer om drivhus etterhvert- men det blir ikke i år;)

Catje sa...

Jeg dro fram riva her på lørdag når det kom et pitte lite solgløtt og er ganske ivrig etter å komme i gang, siden det blir første gang vi har hage. Skal bli spennende å se hva som dukker opp her og hva vi får ut av det som er her. En ting er sikkert, syriner er noe av det første som skal plantes! :)

Anonym sa...

Flott blogg Konstanse! Jeg husker aa ha sett en reportasje i et interioer blad fra det jeg tror maa vaere et tidligere hjem for dere. Kjente igjen et maleri og mye av stilen foroevrig-nydelig!
Eller saa kunne jeg ikke dy meg med aa kome med en kommentar ang. klatreplanter. Jeg er blitt kjempefan av humle eller hops som vi kaller dem her. Planten doer tilbake om vinteren men for en vekst sommerstid.
Jeg plantet en rot for 3 aar siden og i aar regner jeg med at havehuset mitt blir dekket. Jeg setter pris paa aa klippe ned paa vaaren slik at jeg kan beise/male ol. Det gir byggverket lengre levetid tror jeg. Ellers har jeg vilvin/efoey m.m klatrende andre steder. De bruker litt lengre tid paa aa vokse seg til
hilsen AG NY

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Hei AG NY!

Tusen takk for hyggelig kommentar og godt tips! Jeg stod mellom humle og vilvin sist sommer, men skjønner jeg skulle ha valgt humle! Spørs om jeg ikke må kjøpe dette i år! Må den klippes ned hver vår eller kan den bare dø av seg selv og så komme opp igjen? Ble plutselig usikker her,- skal vilvinen også klippes ned på våren eller skyter den fra greinene som nå ser litt døde ut? Ha en fin helg:)

Nina i Paradiset sa...

Villvin er mer hardfør enn eføy, og dekker fort store områder. Den er nok ikke død nå, så bare vent litt. Sugekoppene på humle og eføy kan være en utfordring for bordkledning/maling, og må rives, skrapes av når en skal male veggene.

Humle kan vokse opp til 4 cm i døgnet, og skyter fra rota hvert år, og du må derfor klippe bort fjordårets døde stengler. Må ha noe å klatre i, -har ikke sugekopper.m (tvinner seg rundt tråder og ting)

Ikke plant humle i blomsterbedd! ;) Sprer seg fælt laaaangt nede i jorda!

Jeg anbefaler Pipeholurt da. Vokser sent, men har sinnsykt flott bladverk.
http://www.google.com/search?q=pipeholurt&client=safari&hl=en&rls=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tAt7UYmvAsKr4AS1q4Ag&ved=0CDAQsAQ&biw=1438&bih=683
Noe mer du vil vite??
;)
Smellfin den der hagestuen deres! ;)

Anonym sa...

Hei igjen Konstanse!

Ser du har faatt godt svar i fra have eksperten Nina.
Nina har en nydelig have. Jeg har sett bilder paa bloggen hennes.
Jeg skal jammen sjekke ut tipset hun gir deg.
Jeg har et veldig hoeyt gjerde rundt haven min og er stadig paa utkikk etter nye klatre planter

Ellers saa liker jeg godt planter med vekst i.
Jeg klippet nettopp ned det doede plantematerialet i fra i fjor. Jeg har spent opp snorer/streng som humlen klatrer langs. Jeg har blandt annet en kles snor langs tak sjegget(haaper det er rett ord) og det er riktig lekkert med de groenne "konglene" som henger ned forann aapningen i bygget.
Villvinen kommer sent i gang. I haven min er planten en av de siste som faar blader. Jeg klipper kun dersom den vokser ut over sin tiltenkte plass. Noen av de svakeste grenen fra aaret foer er kanskje doed i loepet av vinteren. Nye skudd vill dekke over disse naar den kommer i gang for sesongen.

Hilsen AG NY

Anonym sa...

Pipeholurt kjenner jeg til. Nativ to North America.
Her i New York finner du den gjerne paa verandaen til old farmhouses da den gir veldig god skygge dekning. Vi kaller planten Dutch man's Pipe. Bladene er store og hjerteformede, paa stoerrelse med en haand. Blomsten er unseelig og ligner en liten pipe.

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Tusen takk for enda flere gode tips Nina og AG NY!!!
Har du egen blogg AG NY?,- kunne tenke meg å se hagen din i full blomst:)
Sjekket vilvinen i dag og det kommer jammen meh nye skudd fra de "døde" grenene,- moro!

Anonym sa...

Hei Konstanse!

Jeg har ikke egen blogg. Har vell egentlig tenkt paa det i noen aar naa spesielt siden jeg har slik glede av flere flotte blogger der ute - din inkludert. Jeg har sent deg noen bilder til e-mail addressen jeg fant paa websiden for elsas brukt og... Takk for at du skriver, tar bilder og deler med oss alle, baade bloggere og ikke blogger.
Jeg holder paa en maate litt kontakt med Norge paa denne maaten.
Hilsen AG, NY