onsdag 13. februar 2013

Gult er ikke kult...



Endringene i stuen byr på ny sofa,- mondul sådan i stripete fløyelstoff (cord?) fra Designers Guild. Oh yes..jeg beveger meg litt (langt?) utenfor min comfort zone hva angår interiør, og grugleder meg til å få den på plass. Som nevnt tidligere,- det blir enten et stort hurra eller flere grå hår over natten. Formen på den er mye strammere enn hva jeg har jobbet med tidligere, og jeg valgte derfor et "mykt" stoff for å føle meg hjemme.


Lys sofa,svart hund og små barn. Det har jo gått bra til nå....


Det var uansett på tide å utnytte stuen og få plass til hele storfamilien og barselgruppen rundt bordet. Dødplassen i hjørnet blir tatt i bruk, og sofaen får en L-form med sjeselongløsning på den ene siden.  Dette blir den største utfordringen for meg som ubevist søker symetri i alle sammenenger, og som blir stresset (også ubevist) av mangelen på det. Nuvel...




Med ny sofa rundt hjørnet var det også på tide å ta fatt på stuegulvene...igjen. De er jo relativt nymalte (som resten av rommet), men kombinasjonen av å ha brukt oljebasert maling samt å droppe kvistlakk før første strøk, gjorde at det så ut som om vi hadde hatt tidenes fyllefest 3 dager til ende. Kvistene hadde "blødd" gjennom og så ut som svimerker, og tepper og møbler hadde etterlatt seg store gule partier.


"Bare behold stilettene på og stump gjerne røyken på gulvet...salutt!!"


Og tro ikke veggene var noe bedre. Der hadde vi riktignok vært flinke og brukt den berømte lakken for å unngå kvistene, men kjørt på med oljemaling (som jeg har sverget til i alle år) også her. Veggene hadde jeg virkelig ikke planlagt å male om, men tenkte jeg kunne vaske de når jeg først hadde tømt rommet. Men så snart bildene ble tatt ned kom sjokket og jeg fikk umiddelbart assosiasjoner til den fyllefesten igjen...




At disse veggene var nymalte for knappe 2 år siden er ikke til å tro. Hadde jeg overtatt en slik bolig ville jeg fnyst og tenkt at her har det nok bodd to storrøykere i over 40 år...virkelig ulekkert. Så veggene ble selvsagt vasket og malt de også, mens resten av familien ble sendt på en miniferie til Beste og Bestefar i Oslo. Denne gangen har jeg krøpet til korset og brukt vannbasert Sens maling, for å male rommet annenhvert år har jeg ikke tid til lenger.


Samme fargekode men helt ulik farge,- nederst oljemaling etter 2 år, øverst første strøk med Sens...

Nå er det uansett lyst og fint igjen og klart til å ta i mot vårt nye familiemedlem som er ventet den 22 februar:) Så får vi se om den finner seg til rette og blir boende eller bare blir en flau gjest på vei ut...





Ha en fin-fin torsdag!






7 kommentarer:

Bestefars Verksted. sa...

Men i alle dager....dette var jo helt villt !!! Lo godt av fyllefesten da,men dette var nok lite koselig for dere.....SÅ mye jobb,som dere la ned,og så er dette resultatet !Nei,fy og fy......men NÅ ble det jo bra,du må nesten føle at du har fått en splitter ny stue !!!! Så der lærte jeg det,at Sense er tingen,og ikke oljemaling.....takk for det :) Likte veldig godt teppene du har på gulvet,forresten !!! Og nå gleder jeg meg som en unge,til å se sofaen !!!!! Blir spennende,må jeg si :) Håper inderlig dere blir fornøyd,krysser fingre for det ! Kos dere med ny-stuen iallefall,så venter jeg i spenning :)

mette sa...

Å jøje meg! For en jobb, på nytt!

ralfefarfars paradis sa...

Så flink du er som står på og maler, hadde nok blitt litt smådeppa selv, utrolig kjedelig at det skal gulne såå mye. Så spennende med ny sofa- det blir nok veldig lekkert tenker jeg;)

Heims verden sa...

Hehehe;) Såpass ja, det blir nok veldig bra til slutt i hvert fall:D Gleder meg til å se!!

Gooood helg:D

Marens Kristine sa...

Vææææææ jeg har også sverget til oljemaling på panel, og kjenner at jeg blir litt klam i henden nå!!!
hmmmm mulig jeg må sjekke bak noen bilder i dagslys!!!!! huff for en ekstra jobb du fikk,men på den andre siden.. Såååå deilig å gå våren i møte med nymalt stue ;))


Ha ei riktig fin uke !!!
-Maren-

Blått til lyst sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Blått til lyst sa...

Ho,ho ...... skal se dere er gå-i-søvne smugrøykere!
Så ille!
Vi har jevnt over brukt Lady oljemaling, og aldri opplevd lignende. Joda, det gulner, men bare litt, og slike merker etter bilder på veggene har jeg ikke sett siden strietapetenes tid på 1970-tallet *S*
Det blir sikkert lekkert når dere er ferdige, og sofastoffet var helt lekkert!
Gleder meg til å se resultatet - god helg til dere fra Liv