tirsdag 8. januar 2013

Prinsessen på erten


Lillfnis har fram til nå sovet i en Leandervugge inne på vårt rom, og planen var at hun skulle ligge der til hun nærmet seg året.Vuggen tålte nemlig en vekt på inntil 9 kg, men lengden hadde vi ikke tenkt på:) Med sine snart 70 cm på strømpelesten hadde hun faktisk vokst seg ut av den, og var klar for sprinkelsengen som vi til nå har brukt som dagseng. Men den stod jo på hennes rom (dog 2,5 meter fra vår seng og med en skyvedør mellom...) klar til å ta i mot henne på sensommeren, og vi var alt annet enn klare for å legge henne der nå. Det hadde nok helt sikkert gått upåaktet hen hos Agnes, som sover seg gjennom hele natten, men for mamsene som helst vil ha henne oppå seg hele tiden, virket det hele svært traumatisk.


Løsningen ble å flytte sprinkelsengen inn på vårt rom og sette den under der vuggen hadde hengt. Så kunne vi puste lettet ut over at den lille familien fremdeles var samlet, men samtidig konstatere at vi hadde mistet dagsengen på rommet hennes. Den har vært flittig i bruk til lek og moro og gitt oss små  pusterom i hverdagen (kjappe dusjer og bretting av tøy). Løsning nr 2 kom derfor opp fra kjelleren,- den sjarmerende uttrekksengen fra 50 tallet jeg hadde pusset opp tidligere i våres. Tanken var å bruke denne når hun var blitt enda større (typ 2-3 år), og hodet var blitt garantert stort nok til å ikke settes seg fast mellom sprinklene og at fallhøyden var ufarlig for en liten kropp. Jepp,-de var nok ikke like hysteriske i gamledager, men vi tar ingen sjanser.


Ved nærmere ettersyn og research målte jeg imidlertid at avstanden mellom sprinklene var innenfor dagens "godkjent" med tanke på sikkerhet, og med visshet i at hun enda ikke kan reise seg, er denne blitt hennes nye "lekegrind" noen minutter om dagen og et sted for korte cowboystrekker. Jeg husker jeg sov i en liknende seng hos bestemor i Gausdal da jeg var liten, og den gir meg mange gode minner:)


Ellers har det også kommet et nytt speil på rommet hennes,- ikke noe er så moro som å gjeipe eller si "bøøø" til sitt eget speilbilde. Det gamle skapet som før så slik ut, frambringer nå daglige doser med herlig latterkrampe hos små bøllefrø på mammas arm. Det ble levert inn hos en lokal glassmester og stod klart "til bruk" dagen etterpå. Størrelsen gleder også de voksne som endelig har fått seg et brukbart helfigurspeil i 2 etg:)



Fin tirsdag store og små!

7 kommentarer:

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Hejsan. Vilken fin säng hon får att sova i. Visst känns det lite konstigt när de ska överge den första sängen för att få en större, de blir ju stora så fort!
Hon kommer säkert att sova som en liten prinsessa i den söta sängen.
Kram Jennie

Fru Fransen (Marianne Dragon Waagan) sa...

Heldige lille Agnes som får sove i slik en flott seng - verdig en liten prinsesse:) Jeg kan også huske en nesten maken seng fra min barndom, og min førstefødte hadde også en slik uttrekksseng - dog uten sprinkler.
Herlige bilder av skjønne omgivelser.

Ønsker mamsen, mamsen og Agnes en finfin uke fremover:)
Klem fra Marianne

Tre Engler sa...

For et utrolig vakkert rom hun har:)
Her må hun bare sov godt:)
NYDELIG:)
Sov godt
Klem Merete

Marens Kristine sa...

Så utrolig koselig hun har det, kjempekoselig rom !!!
De gamle sengene er så utrolig sjarmerende og fine:)
skjønner godt at hun koser seg i den !!!

Ønsker dere en fin dag !!!
-Maren-

Anonym sa...

For et skjønt barnerom!Og for et flott hus dere har:) Jeg ble litt nysgjerrig på hvor den fine rådyrlampa som henger over senga til Agnes er kjøpt?

Klem Klara Marie

Blonder og perler sa...

Utrolig hvor fort tiden går - ungene vokser mye fortere enn man skulle tro. Ingen sak når man har ei så flott seng på et nydelig rom. En prinsesse verdig, spør du meg..

Ha ei flott uke;)

Klems.

Anonym sa...

For en koselig krok og barneseng! Tulla koser seg nok der:-)
Hvordan ser det ut på foreldresoverommet nå etter at sprinkelsengen er satt inn?

klem Beate :0)