lørdag 8. september 2012

Skal, skal ikke


Når en totaltrenoverer et gammelt hus er det mange beslutninger som må taes underveis. Når en i tillegg vil flytte inn så kjapt som mulig, kan hastverk fort bli lastverk. Det lønner seg ofte å bo seg litt til, men det er ikke alltid en har muligheten til det. I dag ville jeg f.eks valgt et helt annet gulv i stuen,- ikke fordi jeg ikke synes malte heltre gulv er fine (jeg elsker det!), men fordi jeg er blitt håpløst forelsket i stavparkett lagt i fiskebensmønster. LOVE! Min lillebror har det i sin leilighet i København, og jeg er bare litt misunnelig;-)


Surt er det også å tenke på alle timene vi har brukt på å rive av gamle plater og tapet fra veggene i samme rom for å få fram det originale panelet, og finurlig sparklet og malt over alle stiftehull, når jeg i dag helst ville slengt på slette gipsplater for å stramme det litt opp. Jeg må bare ikke tenke på det (og enda mindre lufte ideene til Hanne,-det er sjelden lang vei fra tanke til handling hos meg, og det er hun smertelig klar over).



I resten av huset forøvrig spiller panelet godt på lag med interiøret, og kunne ikke vært annerledes. Spørsmålet er også hvor mye ekstra vi skal legge i huset framover, da vi på sikt ønsker oss tilbake til Røa/Ullern dersom den rette boligen dukker opp. Det skal vi i alle fall klare før Agnes begynner på skolen!



Men tilbake til kjappe beslutninger,- oppgraderingen av sofagruppen vår faller også i den kategorien. De ble i sin tid kjøpt i dyre dommer på SH interiør, og selv om jeg var drittlei av å hele tiden måtte puffe opp putene hver gang vi hadde sittet i den (dun i rygg og sete), syntes jeg ikke det var grunn nok til å bytte den ut riktig enda. Den fungerte ellers ganske bra men hadde feil farge. Så da kostet jeg heller på de nye trekk til et femsifret beløp (galskap), i håp om at det nye tykkere stoffet ville stive opp putene litt. Men den gang ei,- sofaen(e) så fremdeles ut som takras bare en pustet på de, og med snart små barn i hus, var det på tide å nedgrader stuen fra showroom til bruksrom. Som om jeg skulle ha tid til å puffe puter som mamma liksom;-)



To dager før termin havnet derfor gruppen på Finn.no, og 2-seteren forsvant raskt. Det ble ekko i stuen da den flyttet ut, og for å kunne ta i mot barselsbesøk på en vestlig måte, hentet jeg opp to godstoler fra kjelleren og satte der. Lillefnis kom, og sofaproblematikken havnet bakerst i køen, helt til en interessent meldte seg ang 3-seteren. Skulle vi kanskje beholde den selv likevel? Den midlertidige møbleringen hadde jo faktisk fungert, for den gjenværende sofaen var den beste å sitte i da ryggputene ved en feil var sydd litt for små, men dermed ble de også litt fastere og gav bedre støtte. Selv brukte vi også bare godstolene vis a vis tven til hverdags, og med slipcovers passet de i grunn til 3-seteren.


Hmmm...what to do? Jeg er fremdeles i tenkeboksen, og har gitt interessenten beskjed om svar innen uken.  Jeg ønsker meg egentlig en gruppe som er litt enklere i formen, men samtidig er jo denne også klassisk på sin måte, og min "to do liste" er laaaang nok fra før:)

Minioutfit i morgen,- vi blogges!

9 kommentarer:

Alberte sa...

Ja, jeg er der du er mht slette vegger!!!!! Vi rev og lektet ut og kjøpte spesialbestilt faspanel.Kvistlakket, sparklet og malte i evigheter. Å, som jeg angrer!
Det skal gips opp. Det må det. IKKE selg sofaen Den er lekker og klassisk. Kjepefin sittegruppe!

ANETTESHUS.COM sa...

Hihi, kjenner meg så alt for godt igjen;)) Bor i et hus som aldri blir ferdig. Man kommer på ting man kanskje skulle gjort litt annerledes underveis - stadig vekk ! Hihi.

MEN du; ditt hjem er bare nyyydelig. Gulv og vegger og sofa og alt !

KLEM KLEM

Linda Himlingen sa...

Du har en helt nydelig stue og et av de fineste husene jeg vet om!! Inspirerende, rett og slett!
Nå har jeg ligget på kne i tre (!!) uker og skrapet gammelt lim og sparklet spikerhull til den store gullmedalje, for så å endelig ha malte tregulv i hele huset.. DEN følelsen når jeg ble ferdig nå i kveld - Ubeskrivelig! ;)
Men når det er sagt, så kjenner jeg til ''problemet'' med å stadig ville forandre på noe... hihi
Klem

Elisabeths idyll. sa...

Jeg syns der har det kjempe fint. Nydelig lys og luftig stue ;)))

ralfefarfars paradis sa...

Dere har en helt nydelig stue, synes sittegruppen ser veldig fin ut- så jeg tror jeg ville beholdt det slik- og hvis dere om noen år har tenkt å flytte?!!så kan man jo regne med at det vil være endel som ikke passer inn i det nye husværet. Skjønner godt at du har lyst på fiskebeinsparkett- men det blir kanskje også ved neste korsvei, dere har det i alle fall uutrolig fint nå;)Men det er sant at man stadig forandrer smaken litt;)

Ann- E Austgulen sa...

Hehehe... som å høre et ekko av egne tanker! Jeg er bestandig kjempefornøyd med en gang jeg har utført noe/kjøpt noe, men SÅ dukker alternativene så altfor fort opp i hjernebarken. Hadde det ikke vært finere med...! ;)

Jeg synes dere har et utrolig sjarmerende hus, som passer perfekt til seg selv... om du forstår. :) Men jeg vet at det er enklere å beundre andres hus enn å slå seg til ro med eget. ;)

Her i Marokko skal nå leiligheten vi bor i pusses opp. Snålt nok er det ikke meg som er pådriveren, men jeg kan jo ikke si jeg har protestert mot å bli kvitt himmelblå vegger (fra før min tid i familien ;)). Men jeg får litt angst når pådriveren (tvillingenes far) stadig påpeker at jeg må huske at den fargen jeg velger antagelig blir der i minst ti år, for det er ikke vanlig å male til stadighet her i Marokko.
Velge en farge for ti år???!!! :S
I Norge malte jeg om hele huset etter 2-3 år! Og gjør sikkert det samme innen nye 2-3 år.
Ti år... det er brutalt! En evighet! ;)

Lykke til med valget! Ikke mye hjelp å få fra meg. Slike beslutninger må man vel bare ta fra egen mage. ;)

Klem

Tre Engler sa...

Hei!
Kjenner meg godt igjen ja:)
Men for en utrolig nydelig stue du har, trenger ikke gjøre noe her!!!
Aldeles vakker:)

Klem Merete

Ainosofia sa...

<3

mihe sa...

Utrolig herlig blogg du har! flinke folk! Jeg vurderer å male gulv og lurer på om du har fargekode på gulvene du har på kjøkkenet og stuen? nå har jeg lest HELE bloggen din for å finne:) vet det er selvkomponert...please:)