lørdag 1. september 2012

Nytt spisebord


Jeg eeeelsker det gamle bukkebordet vårt som oser av sjarm og historie, men det fungerte heller dårlig til sitt bruk. På Vestre Voksen Gård brukte vi det som kjøkkenbord og det var helt perfekt, men som spisebord til bedre middager blir det dessverre for smalt med sine skarve 80 cm. Det er ikke like sjarmerende å få krydret middagen sin med sausen til den som sitter rett ovenfor deg;-) Så nå er det forsiktig pakket vekk på ubestemt tid, i påvente av at vårt neste hus (eller hytte?) har et stoooort kjøkken med plass til dette hjertet.


Slike gamle bukkebord ble som regel laget så smale i sin tid, så vil en ha det bredere må en gå for en nyprodusert variant. Det ønsket jeg ikke, og måtte derfor se meg om etter noe helt annet. Etter en lang jakt fant jeg ett som kunne fungere som en god nr 2. Det er noe strammere enn favorittbordet, og har et industrielt understell i jern, men virker likevel mykt takket være bordplaten som er laget av ubehandlet resirkulert treverk.


Det kan med litt godvilje og hjerterom servere ti og tåler røff bruk fra store og små. Det er litt uvant med de sorte bena, men jeg tror vi skal få et godt forhold på sikt:-) Nå kan i alle fall flere enn oss nyte måltider her og det ser jeg fram til!


Helgen startet ellers veldig bra med koselig barselsgave fra "gamlenaboene" i Røyken,- bla nydelige babyrosa roser som pryder det nye bordet! I morgen er det tid for minioutfitbilde igjen,- vi blogges!

Ha en fortsatt fin lørdag!

4 kommentarer:

Gårdsjenta sa...

Det var jo veldig flott da :)
Skjønner at 80 cm blir snaut..

Kjempefine stoler også :) Koselig spisestue

Alberte sa...

Bordet passer jo som fot i hose!!!!!! Det svarte understelles fanges opp i maleriet...NYYYDELIG vitrineskap dere har:-)

Blått til lyst sa...

Jeg likte virkelig det nye bordet - kanskje litt vanskelig å plassere beina om du får endeplassen- om det ikke er en ileggsplate som stikker lenger ut, men det var lekkert! Stramt og elegant, likevel fikk jeg en følelse av empire. Det hadde mye for seg, det bordet. Som laget for stua deres! God helg fra Liv

ralfefarfars paradis sa...

Kjempefint bord- passet veldig godt inn hos dere synes jeg;)