mandag 24. september 2012

Babygym


Lille Agnes er blitt veldig opptatt av alt som er rundt seg og elsker å studere former og farger. I dag har hun vært med på et kjøpesenter for første gang i sitt liv og satt så fornøyd i bæreselen sin med stoooore øyne. Her var det mye spennende å fordøye,- fremmede stemmer, rare lyder og store rom med masse klær fra gulv til tak! Ikke rart hun sovnet etter 10 minutters kikking, mett på nye inntrykk!



Hjemme har hun fått sin egen babygym å utforske, som kan brukes både over leketeppet og vippestolen. Jeg trodde en passende babygym skulle være en enkel sak å finne, og det var det jo for så vidt, men oj så mye sterke farger, syntetiske stoffer og plastikk det er der ute! Etter at jeg ble mamma har jeg blitt enda mere bevisst på "rene" produkter fri for miljøgifter og andre kjemikalier. En skulle jo tro at alle leker i Norge var "trygge" for barn, men slik er det dessverre ikke. Årlig tas det vekk giftige leker fra butikkyllene, etter at tilfeldige tester har vist at de feks innholdt så store mengder ftalater at de måtte behandles som farlig avfall. Flammehemmere, nikkel, tjæreforbindelser (PAH), bly og tinnforbindelser er andre miljøgifter som også ofte avdekkes i leker under slike tester. Skremmende!



Derfor,-  siden over halvparten av babygymene jeg sjekket ut var produsert i Kina (som er kjent for å bruke mye miljøgifter i sin produksjon) og selger ikke kunne garantere at de var giftfrie, endte jeg opp med å lage en babygym selv:) Selve stativet i tre kjøpte jeg på Sprell og figurene sydde jeg av noe restestoff i bomull som jeg hadde liggende. Jeg er ingen racer på maskin (den taes fram sånn ca to ganger i året), og er "allergisk" mot å bruke synåler og mønster, så dette "prosjektet" kan alle med litt tid til overs klare:) Vatt er jo ingenting jeg har for vane å ha på lager, og siden disse ble til natt til fredag og jeg aldri klarer å legge fra meg noe før det er ferdig, ble de stappet med innmaten til en pakke Liberobleier som lillefnis hadde vokst fra:) De er jo svanemerket og burde derfor være et trygt fyll selv om jeg ble litt skepisk til de knøttsmå kulene som overraskende spratt ut da jeg klipte opp bleiene. Absorberende gelekuler kunne Libero dagen etter fortelle at de var, og dermed helt ufarlig;-)



Lillefnis elsker den og da er mor fornøyd! Jada, jeg vet en blir litt skrullete som foreldre, men jeg tar ingen sjanser når det gjelder denne lille frøkna, og får heller leve med at besteforeldrene synes vi (les:jeg) er en smule hysteriske;-)




Ha en fin start på uken!

2 kommentarer:

Hvit Villa sa...

Nydelig Babygym du har laget, alt er så gjennomført hos dere, tipp topp tommel opp...imponert! Ha en fin uke:)

Mike sa...

Babies always get the best toys.