fredag 1. juni 2012

Rabarbra


Vi er så heldige å ha en stor gammel frodig hage som bugner over med frukt og bær hver sommer og høst,- vi er selvforsynt med epler, plommer, bringebær, moreller, rips og rabarbra takket være gamlemor som bodde her før:) Jeg har aldri vært noen racer på kjøkkenet, men etter at vi flyttet hit, har jeg plutselig fått en trang til å utnytte all denne herligheten. I fjor var det eplefest til langt over nyåret,- kjeller og fryser var fylt opp med saft og paier, som fikk ben å gå på utover høsten. I år har jeg fått øynene opp for rabarbraen, og den eneste kjennskapen jeg har til den, er smaken av sur stilk dyppet i sukker som barn,- jeg klarte aldri helt å bestemme meg for om jeg likte det eller ei, men så lenge det var søtt så gikk det ned.


Jeg ville derfor bli bedre kjent med denne grønnsaken (ja for det er faktisk en grønnsak, selv om den blir omtalt som frukt) som har fulgt meg opp gjennom årene, men som aldri har blitt viet særlig oppmerksomhet i voksen alder, annet enn at jeg har brukt bladene som "form" til div støpeprosjekter.

Det første jeg prøvde meg på var rabarbrakake, og den ble kjempe god! Her kan du bare lage en vanlig eplekakedeig, og erstatte eplene med renset rabarbra kuttet i biter,- mange biter! Syrlig og godt, og nydelig med en (eller to...) kule vaniljeis til!


For å overgå meg selv litt, ville jeg også prøve å lage rabarbra-is! Hjemmelaget is har jeg alltid styrt unna, i den tro at det bare var proffer som fikk til slik. Men der tok jeg feil,- dette klarer alle! Det første jeg gjorde var å koke opp (under lokk og svak varme)  rabarbra (i biter), sukker og vann til en passe tykk grøt. Deretter satte jeg blandingen til avkjøling,  mens jeg koste meg med siste "Elle Decoration" og en latte...mmm...



Etter den lille pausen, pisket jeg (ref:min maskin,- orker ikke gjøre slikt for hånd..matlaging skal være enkelt!) en kartong med kremfløte (3 dl) til krem i en bolle, før jeg vispet sammen 3 eggeplommer og innmaten (frøene) til en vaniljestang i en annen (dog for hånd*s*).


Så var det bare å vende inn den avkjølte "grøten" med rabarbra og eggeblandingen inn i kremen med en slikkepott, og helle røren over i en form. Jeg valgte en stor en i silikon, men den kan sikkert også fordeles i mindre porsjoner (feks som ispinner). Etter 5 timer i fryseren var den klar til å smakes på. Konsistensen var en blanding av sorbet og fløteis, og den var syrlig og frisk. Annerledes ved første bit, men den vokste seg bedre og bedre for hver skje. Jeg kan tenke meg den er perfekt til brownies! Absolutt noe jeg skal lage igjen!



Kos dere i helgen!

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Nam! Det så fortreffelig ut!
Takk for herlig inspirasjon på bloggen din.
Jeg går selv med en liten prinsesse i magen nå, hun kommer en del senere enn deres Agnes, men desto hyggeligere er det å titte på barnerommet og de andre forberedelsene deres.

Lykke til med de resterende ukene :)

Tre Engler sa...

Hei!
Dette så godt ut:)
Kjempe koselig å bruke den hjerte form og heldig du som har alle disse råvarer ute i hagen:)
Ha en koselig kveld

Klem Merete

Tove sa...

Dette såg heilt herleg ut og skal jammen prøvast! Eg skriv matblogg og er alltid ute etter nye og spennande oppskrifter (www.paakjokkenbenken.matprat.no).

Lukke til med siste delen av "rugetida"!

ToveHD