lørdag 9. juni 2012

Mer uteplass!


Etter en liten omvei, er gulvet i utestuen ferdig beiset! Fargen jeg først hadde valgt ble nemlig helt feil da den kom på, og jeg har brukt dagen i dag på å "rette den opp". Jeg ville ha en nyanse som skulle matche grusen, ikke være for mørk eller for lys, og heller ikke for blå. Med disse kriteriene ble jeg anbefalt Jotuns "Terrassegrå"  i butikken, og var enig i at den så fin ut. Men så feil kan man ta! Den ble alt for mørk, alt for grønn(!?!) og alt for flat for gulvet vårt,- det hele så bare veldig  trist ut. Jeg har sett fargen på bilder av andre terrasser der den er kjempe fin, men hos oss funket den ikke,- mulig det kan ha noe med den lave takhøyden å gjøre?

Før (ubehandlet)
For å lysne det hele, "vasket" jeg derfor bordene med utvannet hvit beis,- påført med pensel og dratt utover med en klut. Etter at det hadde tørket en liten time, vasket jeg over gulvet med salmiakkvann for å ta "toppene" av det hvite samt lage litt mere liv. Helt sikkert en framgangsmåte proffene får grå hår av, men resultatet ble som jeg ønsket:) Nå skal det bare få sette seg til i morgen, før møblene skal på plass igjen.

Etter

Så er det bare å håpe på en masse herlig bruksslitasje i tiden framover,- elsker gulv med spor etter liv!  

Forstatt glad lørdag!

10 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Du milde vilken vacker uteplats du har!! Vi har en stor altan utan tak och vi har pratat hit och dit om hur vi ska göra, om vi ska sätta tak över altan eller bygga ett uterum separat...när jag ser din uteplats blir jag inspirerad att bygga något liknande...

Vackra bilder i inlägget innan också!

Önskar dig en fin fortsättning på helgen!
Kram,
Regina

Alberte sa...

O- LA-LA!!!!!!!!!!
DETTE ER BARE HELT AMAZING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Grip dagen sa...

Lekkert med grått gulv! Og visst er det viktig å finne den rette fargetonen.
Det ser flott ut nå!
Vi har tydelige, slitte spor der vi går oftest. Husbonden finner ingen sjarm ved det. Her må det oljes på ny...!
Sommerklem fra Marit

Bestefars Verksted. sa...

Her trengs bare et ord : V A K K E R T !!!!!!!

Tre Engler sa...

Hei!
Herlighet, noe så flott:) den ute-plass var bare vakker:) så heldig du er ønsker meg også noe sånt.
Gulvet ble lekkert, gleder meg til å se ferdig
Sov godt

Klem Merete

Vibeke / Mammas Hus sa...

Kjempefint!!! Må vise Mannen.... ;)

My home is my Castle - by Kari sa...

WOW !!
helt nydelig !!!

Klem,Kari

Catje sa...

Den uteplassen er virkelig blitt lekker, men så har du jobbet hardt og målbevisst også. Jeg er imponert over at du vet akkurat hva du skal ha :) Jeg liker "alt" så det blir så vanskelig å velge i alt mylderet av ideer og inspirasjon og fine ting!

Anonym sa...

Har også Terrassegrå,gikk tom og måtte kjøpe en treliter til.Det manglet beis til to planker og et trinn,hm det var da det skar seg.Samme butikk,samme beis,men den nye beisen var finere enn den første...Så at den første var mer gultone/grønn?.?Irriterende,så her er det og å begynne på'n igjen...takk for tips!Nydelig uteplass!

Anonym sa...

hva er størrelsen på utestuen? Kjøpte du nye vinduer eller er det brukte. De er jo så fine, men dyre i ny utgave. Har du et bilde som er ferdig innredet også? Jeg vurderer sterkt å få til noe i samme skala...kjempefint!!