mandag 28. mai 2012

Gamle gardiner


Redebyggingen er tatt med ut, og nå skal utestuen bli ekstra koselig:) Jeg har alltid vært svak for gamle tekstiler, og falt pladask da jeg kom over disse gardinene fra Belgia
.

De er ikke antikke, men fra 50 tallet, og er noe smalere enn dagens lengder. Frynsene i bunnen røffer de litt opp, og gjør at de ikke blir alt for søte, til tross for at dette er blondegardiner med stor b:) De vil bli en fin ramme til de gamle vinduene utestuen er bygd opp av.


I helgen ble de varsomt vasket med lavendelsåpe og hengt opp til tørk i solen. Trenger jeg å si at de er veldig sniffbare nå? ;-) Lukten av sommer...mmm... Jeg synes de var så vakre der de hang og blafret, og lekende fanget solstrålene. De lagde noen fantastiske skygger på miljøet bak, som jeg dessverre ikke fikk fram på bildene.


Pinsen ble ellers brukt til div prosjekter, både inne og ute, og i skrivende stund venter jeg på at strøk nr 4 skal tørke på den gamle barnesengen fra 50 tallet (maler ute). Jeg har valgt å male den med oljemaling, da jeg er skeptisk til all vannbasert maling som liksom skal være så bra helsemessig. Det er ingen tvil om at denne malingen er best for de som maler, da oljebasert maling jo har endel løsemidler som lukter sterkt. Men denne avdampingen gjelder kun en kort periode, før en hinne dannes og forsegler det hele. Vannbasert maling derimot avgir andre luktfrie gasser i flere år etter at de er brukt, og disse er det enda ikke forsket så mye på.

Valget var dermed enkelt, og sengen skal jo ikke brukes før etter jul, så den får luftet seg godt før lille Agnes skal sove i den:) Ulempen med oljemaling er den sene tørketiden, 1 døgn mellom hvert strøk, og når sengen var mørkeblå må kosten svinges over flere dager. Før og etter bilder kommer!  

Ha en fin uke!

2 kommentarer:

Bjørkli Søndre sa...

Nydelige blonder du har kommet over! Syns jeg ser for meg skyggene de avga.

Ønsker deg en flott dag!

Tre Engler sa...

Hei!
Så herlige blonde-gardiner du har og for en idee å bruke de ute på den måten:)
Likte det godt!
Fortsatt god kveld

Klem Merete