fredag 20. april 2012

På vei ut...



Det er fremdeles kaldt på Østlandet, men vi tviholder på den spirende vårfølelsen og tenner demonstrativt på grillen i utestuen og luncher...med dunjakke og lue på. Hvor ble det av den flørtende fønvinden som stakk innom for et par uker siden? Snakk om luremus! Uansett,- vi er på god vei med å flytte ut! Uterommet har alltid vært min favoritt, og nye prosjekter planlegges med iver mens gamle ferdigstilles med et sukk!



Forrige uke la jeg utvendig panel på "utestugan",- det rakk jeg ikke før snøen kom i fjor. Planken jeg brukte, kom fra en vegg jeg rev inne i uthuset,- også i forrige uke. Kortreist gjenbruk,- hurra! Rivingen der er en del av "de nye morsomme prosjektene",- men det må tas i etapper. Skulle gjerne hatt et par armer til og noen timer ekstra i døgnet nå.



Jeg hadde først tenkt til å la de grove tøffe bordene stå bare, men i fare for at min kjære utestuga blir forvekslet med en ustø trehytte, skal de beises hvite. Den ujevne overflaten vil uansett skinne igjennom og gi plankene liv. Nå er de vasket klare, og jeg venter bare på godværet:)



Det nye uterommet skal huse oss hele sesongen,- her skal vi spise, lese, leke og sove. Det må derfor være lett tilgjengelig med kort vei fra huset, og vips så meldte behovet for en verandadør seg. Snakk om selvskapte behov;-) Det mest naturlige hadde vært å sette inn en dør i spisestuen, men hagen på den siden vender ut mot en trafikkert vei, så vi bruker denne delen lite.

Min nye doble verandadør skal nemlig stå stolt oppslått på alle godværsdager, og slippe inn fuglesang, blomsterduft og solstråler. Den skal ha utsikt til et lunt og rolig sted hvor Agnes kan sove uforstyrret i vognen sin, fra et rom vi bruker mye. Også var det uterommene da,- døren må være i kontakt med de. Kravene gav selv svar,- døren må inn på kjøkkenet!


Denne veggen har alltid manglet "noe"...

Jeg har lenge drømt om en gammel og sjarmerende verandadør fra samme tidsepoke som huset, men slike lekkerbisker er dessverre ofte trekkfulle og lite sikre. Rart hvor praktisk og fornuftig en plutselig tenker når en skal få små barn i hus;-) Så drømmedøren må erstattes med en nyprodusert en i heltre (kjenner det stikker litt i "bevaringshjertet" mitt..jeg liker ikke nye synlige bygningsdeler på gamle hus), og jakten er godt i gang. Den nye døren skal lages i krysspost-look, og matche de eksisterende gamle vinduene som er i huset, og den skal leveres umalt, slik at den ikke får den kalde overflaten fabrikkmalte dører ofte har,- da vil den bryte enda mer med resten.


Grovskisse via paint,- steintrappen gav jeg opp å tegne..bruk fantasien;-)

Etter mye research tror jeg vi har funnet den rette, og jeg er så spent på å se tegningene! Fabrikken har noen ukers leveringstid på spesiallagde dører, men vi får den i alle fall inn i løpet av sommeren dersom alt går etter planen:)



Ha en fin-fin helg!

2 kommentarer:

Gårdsjenta sa...

Det tror jeg blir kjempefint! :D

Spent på å se utestua di og det andre prosjektet :)

har akkurat gjort ferdig terrasse vi også, og skal bestille verandadør snart :) det bli deilig :)

Blått til lyst sa...

Gleder meg til å følge dør og utestue videre.
Spent på døra, og håper du forteller oss hvilken bedrift som har laget den. Vi har et jugendhus selv, og synes ikke det har vært lett å få utgangsdører vi liker. For ikke å snakke om dørvridere til ytterdørene (!)
Neste helg kommer visst varmere vær *S* - Liv