mandag 9. april 2012

Bad Art



På samme måte som rødt virker forstyrrende på meg, klarer jeg heller ikke å omfavne fargen blå i eget hjem. Jeg elsker det hos andre, og særlig kjøkken liker jeg med herlige blå detaljer. Men jeg får det bare ikke til her hjemme, og drømmer stadig om en hytte ved sjøen som skal bade i både stråmønster og gamle fasanasjetter fra Egersund. En dag:) Jeg har funnet ut at grønt er mitt blått, og lilla mitt rødt!



Dette noe anstrengte forholdet til spesifikke farger, har gjort at ting jeg har forelsket meg i ved første øyekast, ofte aldri kommer helt inn. Eller det har kommet inn (opp til flere ganger), og besøkt samtlige rom uten å finne sin plass, før det høflig har blitt forvist ut på lageret igjen. Noen gjenstander har deretter havnet i butikken, mens andre har jeg ikke helt klart å gi slipp på.



Som dette maleriet. Et fortrolig bilde av mor og barn helt i sin egen lille verden. Jeg senker skuldrene hver gang jeg ser på det! Det er tysk og malt i 1946, og jeg synes det er så vakkert! En ekte kunstkjenner ville kanskje ikke vært helt enig både med tanke på komposisjon og ferdighet, men det rører noe ved meg på sin måte. Mitt "problem" har imidlertid vært den blå bakgrunnen, mens Hanne har fnyst av motivet og synes det er vel sært med en ammende pupp på veggen. Kan ikke skjønne det,- det mest naturligste i verden?



I disse svangre tider har maleriet på nytt dukket opp i tankene mine, og det ble hentet fram igjen for noen uker siden. Jeg hadde bare en merkelig trang til å få det opp nå...selv med blå bakgrunn! Etter å ha tatt runden igjen, og prøvehengt det over alt uten hell, hadde jeg nesten gitt opp. Det måtte vel være ett sted det kunne henge? Jeg gikk (les:løp) smådesperat igjennom rom for rom i hodet mitt, og hoppet som vanlig over badet på den mentale reisen, men så stoppet jeg plutselig opp. Badet,- det er jo også et rom! Kunne det henge der? Ingen henger vel malerier på badet? Eller?



Og der fant det jammen sin plass mot de tørre grønne veggene, og sannelig tar ikke gulvteppet opp det blå i bildet! True match...på do! Her kan heller ingen rynke på nesen over å se en bar pupp,- det er jo hit "de brydde" helst vil at ammende skal sitte når de er ute blandt folk. Jeg lurer på om de selv ville ha hatt lunchen sin servert på samme sted..hmmm?



Uansett,- nå henger bildet der til glede for meg, og kanskje til forundring og ettertanke for de andre. Forskjellen på god og dårlig kunst ligger i mine øyne ikke i strekene, men i om de vekker noe i deg. Og mine følelser våknet her:)



Ha en fortsatt sanselig dag!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelig bilde! Og når jeg leste dette innlegget, JA da MÅTTE jeg lese videre nedover.
Gratulerer så masse med en prinsesse i magen. Det var hyggelig!

Er jo innom i ny og ne for å se på diverse prosjekter dere har. Liker stilen deres, en blogg litt utenom det "alle" har.

Lykke til videre <3

Lille vildand sa...

FANTASTISK at det skal komme en liten prinsesse til Chateauet:-)))) Hun er nok så ønsket. Nyt svangeskapet! Herlig innlegg - jeg er så imponert over alt dere har fått til. Klem

Blått til lyst sa...

Artig! Ikke minst tittelen - jeg har aldri koblet det derre før- badekunst og bad art.
Jeg synes egentlig det var litt synd at dette rene motivet skulle henge over do, men ved nærmere ettertanke og en viss porsjon mamma-hukommelse, vet jeg at det er ikke lang tid mellom amming og bleieskift *S* - Liv

Tone sa...

Synes bildet er helt vakkert og kan avsløre at mine fargepreferanse endret seg drastisk når mini var på vei - så kanskje ligger det noe der? Og GRATULERER så masse med den lille som er på vei!!! Ble rett og slett rørt og veldig glad på deres vegne når jeg leste om nurket i magen -herlig :)

Klem Tone

☆Therese sa...

Aller først: gratulerer gratulerer GRATULERER
Det er en stund siden jeg har vært innom bloggen din og jeg har jo gått glipp av den herlige nyheten om Agnes :-)
Jeg vet litt om det å streve/lengte etter å få bli mamma (ikke like mye som dere, men allikevel) og jeg bare syntes det er så flott at det nå er en prinsesse på vei hos dere - gleder meg med dere :-)

Også bildet ditt; jeg liker det. Syntes det ser så ærlig ut på et slags vis. I tillegg liker jeg fargene :-)

Ha en god uke,
Klem

Bjørkli Søndre sa...

Sånn er det med meg og blått også. Fint hos andre, men her passer det ikke.

Bildet er flott synes jeg. Som du sier det vekker noe i deg. Synes det passet perfekt der du hang det.

Et flott hjem du har!!

Vesla sa...

Veldig stilig synes jeg. Gøy med et lite overraskelsesmoment på nettopp badet. Og hyggelig at moen tenker utenfor boksen.
Elsker alle dine prosjekter og gode ideer, har vist den innebygde terrassen deres til min mann flere ganger, og nå er han litt på gli....
Gratulerer med magen og Agnes er jo bare såååå koselig navn.