mandag 6. februar 2012

Fargevalg



Da er vinduene på plass, og kontoret er flyttet inn i glassverandaen,- hurra! Nå mangler det bare lister og ny farge på veggene før vi kan innvie det nye soverommet! Men etter mange turer til malingsbutikken, for å hente x antall prøvebokser med maling, er jeg fremdeles ikke blitt noe klokere hva angår veggfargen.



"Perlegrå" var for rosa, "Delikat" for lilla, "Ginseng" for grønn og "Velvet" for gul,- ALT for gul...og slik fortsetter listen. Jeg har i alle fall lært at fargekart funnet på nettet aldri må brukes som inspirasjon:/



Så jeg er i grunn like langt,- foruten at jeg kjenner en trang til å go dark (hva har skjedd!?!)! Alle andre rom i huset er jo lyse, så hvorfor ikke prøve å gjøre dette soverommet litt huleaktig og cosy? Gulvet her er originalt grønt, veggene på naborommet er tilnærmet fransk grå (som forøvrig virker rosa og ikke grå...) og bunnfargen på tapeten i glassverandaen er creme. Alle rommene "henger" sammen, og skal gli over i hverandre....so what to do?



I forhold til de andre fargene som allerede er, tror jeg en brun nyanse hadde blitt fint,- rosa og brunt er pent og creme og brunt er jo en sikker match. Men skal jeg "gjøre det ordentlig" og klaske til med dyp og intens kaffebrun, eller heller safe med en mer dempet muldvarpsfarget brunfarge? Hmm....



Som bildene viser, lekte jeg meg litt med fargen "Marrakech",- en spennende farge, men dessverre for purpur til dette rommet. Sett sammen med den rosa gråfargen på naborommet, fikk jeg en litt Pippi feeling, og det vil jeg ikke ha her;-) Men jeg kan gjerne gå like dypt tonemessig, dersom fargen er brunere. De nye vinduene slipper jo inn masse nytt lys, så jeg tror rommet tåler det.


Møbler randomly plassert i påvente av å flytte inn på naborommet.

Så er det noen som har et godt tips til en fin brunfarge som kunne passe (lys eller mørk), så taes det takknemlig imot!



Jeg føler jeg er litt på dypt vann her, for farger er virkelig ikke min sterke side...i alle fall ikke på store flater. Jeg ser godt hva som passer sammen når det først er oppe, men trenger litt hjelp til å huke ut alternativene underveis:)



Ha en fortsatt fin mandag,- vi setter snutene mot Asker Museum nå for en liten tur, før vi skal i middagsselskap!

13 kommentarer:

Bringen Blomster sa...

Varm Lin er en fin brunfarge :) Om den matcher opp mot resten hos deg er vanskelig å se ut fra bildene, men verdt å prøve ut;) Kjempevanskelig med farger, og den lille fargeprøven lyver! :)På det første rommet jeg noensinne skulle male, valgte jeg farge ut fra sånne små lapper. Trodde jeg hadde valgt en hvit/kremfarget farge, men neida den var nesten Pistasje! :))
Lykke til :)

-synnøve-

Anno 1924 sa...

Det ble utrolig fint med vinduene:) Når det gjelder tips til brunfarge har jeg ikke en spesiell farge å komme med, men jeg tror jeg ville gått for en litt lysere brun. Det er min mening;)) Lykke til med valg av farge.
Ha en fortsatt fin dag!

Anns draum sa...

Så fint det blei!! Ein mørk farge på veggen kan nok bli fint ja:) Det er ofte stor forskjell på fargekart og når det kjem på veggen med dagslys på. Vil tru fargekart på nettet vil vere endå verre ja;) Lykke til, blir spennande å sjå!

klem frå Ann

Blått til lyst sa...

Rommet ble spennende og nydelig!
Det er sannelig ikke lett å komme med fargeforslag - de små bildene vi ser på bloggen "lyver" jo også litt *S*
Fransk grå er temmelig rosa, og jeg har malt med marrakesh uten at den hr virket annet enn brun, men lys og samspill med andre farger endrer ofte hele opplevelsen.
Lykke til videre - det blir helt sikkert veldig bra - Liv

My home is my Castle - by Kari sa...

Åhh så godt å høre at vi er flere som ikke finner fagen med en gang !!Jeg har holdt på lenge med å finne farge til stuen, men fikk samme problemer som deg. Enten var fargen for rosa, for grønn eller for gul !!! Til slutt fikk jeg et tips om en farge som heter serengeti ... Den er en beige/grå lekker farge som passet perfekt hos meg:)
Alt avhenger av hvordan lyset faller inn i rommet...
Blir spennende å se hva du velger :)

Klem,Kari

Ainosofia sa...

<3

ralfefarfars paradis sa...

Jeg tror det hadde vært mye enklere å finne en farge om det hadde vært samme farge på gulvet i begge rommene, da kunne du ha hentet opp en av fargene fra tapeten til veggene. Masse lykke til- huset deres er jo kjempefint!!!

Brocante sa...

Uansett hvilken farge dere velger så var det å sette inn vinduene er veldig god ide. Lykke til vi med fargevalg.

VillaVanilje sa...

Dere lager gull av gråstein så jeg tror det blir utrolig bra nesten uansett hvro smaken deres fører dere!
Hørtes fint ut med ett mørkere som enn de andre dere har.
Er litt fristet til å prøve det samme selv på soverommet vårt. Varmt og cozy - can`t go wrong ;)

Nina i Paradiset sa...

Syns den lilla var tøff, men tror ikke jeg hadde valgt den selv altså!
Ellers syns jeg at Sans (Jotun) er en veldig god farge. Det er vel derfor jeg har valgt den på mitt eget soverom.... ;)
Vinduene ble KJEMPEFINE, -bare si fra om du blir lei av de!! (haha!)
;)
Lykke til!

Anonym sa...

Du er så dyktig at du får det nok til. Det er veldig morsomt å lese om huset deres. En gang jeg lette og lette etter den rette fargen ga jeg opp de ferdig blandede og fikk butikken til å lage fargen etter min bestilling. Da kunne jeg selv bestemme fargen helt. Det ble endel prøvebokser før jeg ble fornøyd, men du er jo allerede godt på vei. Ta utgangspun kt i den fargen du likte best, og få hjelp med å finne ut hva som må legges til/trekkes fra for å få den rette nyansen.
Hilsen Anne

Anonym sa...

Blek sand kanskje

Anonym sa...

Hei! Synes du skal gå for en mørk farge, blir veldig nydelig mot hvite lister og karmer! Jeg har malt panelet i mine to stuer mørke, og er veldig fornøyd. Prøvde først Varm Lin, som ble alt for lilla, og Gren ble for gul. Så løsningen ble et sted medt i mellom. Jeg jobber som selger i malebutikk, og lagde denne resepten til meg selv:
OK 027, RB 008,5, SS021, B-base. Fargen ble blandet i Lady fra Jotun.
Kjøp en lten boks fargeprøve og se om den funker for deg også ;)
Agnete