lørdag 18. februar 2012

Brutte løfter



Det er bare å innrømme,- jeg har brutt mitt nyttårsforsett...40 dager inn i det nye året. Det må være rekord. Jeg startet 2012 friskt og fredig, med løfte om å "våge mer". Så lenge varte det liksom. Etter å ha siklet på mystiske vegger lenge, skulle jeg endelig få gjennombrudd for det nå på vårt nye soverom.

17 prøvebokser etter med fristende farger i alle nyanser, resulterete i en vegg som ville få selv Paul Smith til å rødme, og det var bare å konstantere at jeg fremdeles er meget svevende... Svevende som i luftig. Og litt kjedelig? Sannheten er i alle fall at for hver dunkle stripe som ble dekket av min gode venn "Lys Antikk", så sank mine skuldre på plass igjen...for ikke å snakke om pusten;-)


Vinduene ferdig listet og malt. Selve glassene med ramme er kun pusset, og skal få stå som de er. Jeg prøvde å male de også, men de mistet hele sin identitet og sjarm med ny maling.

Så rommet ble til slutt helt lyst (men tusen takk for alle gode tips!), og nikket nærmest bekreftende da siste strøk ble tatt, som for å si at "sånn ja, nå er du hjemme igjen". Snakk om omvei, men jeg har fått erfart at det er fort gjort å gå seg vill i eget hus:)



Mye av grunnen til at det nok ikke helt funket med mørke vegger her, er gulvet. Gulvet som "kun en mor kan elske" i følge min egen mor. Hun hater det, og ser ikke verdien i at vi forsiktig har hentet det tilbake fra fortiden, med alle sine skjønnhetsflekker. "Dere skal vel male det hvitt" var hennes første kommentar etter mange ukers skrapearbeid. Selvsagt ikke,- vi elsker det slik! Skuffelsen var derfor stor da vi begynte på naborommet,-her kom ikke den samme deilige grønnfargen fram, men en illsint blå nyanse. Den druknet vi kjapt med nettopp "lys antikk".

Uansett,- liebhaben gulvet vårt fortjener å stå i fokus, og ble bare trist med mørke vegger til.


Gjesteseng, kistebord, to kofferter og div rot får æren av prøvespille rollen som dobbeltseng. Jepp, sengen får plass her,- skapet flytter inn på gamle-rommet.

Så kanskje det å våge ikke handler om de store forandringene, men om å være tro mot omgivelsene og seg selv? Det å våge å lytte til følelsene og stå i det, kan være en utfordring i en hverdag som stadig spinner rundt og rundt. Så når det er sagt, trekker jeg herved tilbake min påstand over om brutte løfter. Jeg våget å prøve, men fulgte magefølelsen til slutt:) 2012 er fremdeles friskt og freidig, og jeg har også lært at:

-1 boks prøvemaling koster 89!!! kr hos Jernia. Det fant jeg først ut i kassen, der jeg stod blid og fornøyd, med 7 prøvebokser under armen ferdig blandet. Selvsagt ingen retur, og jeg ble sur.

- Hos Flügger koster de 25 kr....løp og kjøp! Jeg skal herved være tro mot min lokale malingsbutikk til tross for at de stenger kl 1400 på lørdager, og ikke stikke spontant innom CC vest en fredags kveld...



Ha en fargerik helg!

9 kommentarer:

salige lavendel sa...

Du får være litt vågal med putevalget da vet du, så har du våget litt likevel =))

Roka Design sa...

Hei hei:)

Ender som regel godt;)
Og så lenge man til slutt er forøyd, er vel enden god;)

Ha en fin fin helg hos deg:)
Klem Kari

Blått til lyst sa...

*S* Her kjente jeg meg jammen igjen! Men, så har man i alle fall prøvd. Jeg havner også ofte på Lys antikk - den optimale fargen for meg. Det må riktignok være Jotuns versjon. Tror det finnes noe sånt som 11 varianter av Lys antikk der ute.
Kjøkkenet levde i mange år med 4917R95B på veggene og puster godt med Lys antikk nå. Jeg kan nesten høre det hviske et nei til ny trend med mørke farger *S*
Rommet deres ble nydelig, og gulvet gir det karakter - god helg - Liv

Monica sa...

Hei på deg ;)
Av og til kan "veien hjem" bli skikkelig lang..., men lærdom høstes på veien !!
Det å våge er jo også å prøve, og det har du virkelig gjort!
Lyst og flott ble det!!!! Viktig å føle seg hjemme i eget hjem ;))
Ønsker deg en riktig fin fastelavens søndag.
Klem, Monica

Grip dagen sa...

Godt du fant hjem igjen, fargemessig, og kan puste lett igjen.
Men ingen kan si at du ikke har prøvd!
Flotte rom dere har til disposisjon. Spennende vinkler og deilig lys!
Lykke til videre.
Klem Marit

Balke gård sa...

HErlig innlegg, kjenner meg så godt igjen- ender opp med det lyse jeg også:) Nydelige øyne på huset, og dette blir bra!!! Minst like flott som Maridalen (Vhjem;)) God kveld fra Marianne

dagens interiør sa...

åh, nei, så krise med prøveboksenen! hahah, men riktig som du sier at man burde være tro mot omgivelsene ja!

Lekenhverdag.com sa...

Nå vet jeg endelig hvem som tipset :D Det har virkelig vært et mysterie for meg i lang tid. Tusen takk for at du tenkte på meg!

... og hva gjelder valgets kval, så synes jeg det er viktigere å utfordre seg selv å tørre og ta noen sjanser. Det er jo det som er så spennende med interiør og farger. Noen ganger blir det feil, men andre ganger oppdager man nye løsninger, som overgår forventningene. Jeg synes du er tøff jeg, som faktisk har prøvd og utfordre deg selv. Det er jo ikke et nederlag at det ikke ble løsningen. Man står vel heller sterkere i eget uttrykk? Jeg digger løsningen du har gått for og vinduene ble bare fantastiske!

Her i huset jobbes det på spreng for å få de siste rommene og detaljene på plass, og da blir det bloggtreff hos meg. Du er hjertelig velkommen! Skal si i fra ;)

house of hopen sa...

Hei!

Det er ikke bare bare med farger...
1000 takk for en inspirerende blogg!
Jeg fikk nettopp vite om deg via en god venninne, og nå har jeg sendt deg en mail ang hjelp til støpejernsovnen din! Håper det kan være til nytte:)

Ha en riktig god helg!

Beste hilsen fra Solveig