onsdag 4. januar 2012

Mot lysere tider!



Nå er julen snart ryddet helt ut av huset her, men julestjernen skal få henge litt til,- den gir så koselig lys! Tror jeg døpte den om til "vinterstjernen" i fjor, og holder fast på det i år også:) Jeg fikk et spørsmål i forrige innlegg om hva jeg fikk av nissen til jul, og det var mye fint! Alt fra deilige stearinlys med sprudlende lukt til drømmende musikk og spiselige bøker.



Ekstra glad ble jeg for denne termoskannen fra Georg Jensen designet i 1938 av prins Sigvard Bernadotte. Han var sønn av Sveriges kong Gustav VI Adolf, og formgav et antall sølvprodukter i sitt liv.
Hans skandinaviske opprinnelse er tydelig i alle hans modeller, og Bernadotte kannen er veldig tidtypsik i form og uttrykk. Den kommer godt med i hagestuen til våren, og skal holdes rykende varm sesongen igjennom!



Av mamma fikk jeg bla dette deilige pleddet i støvet rosalilla fra "Alpaca Society". Når det går mot lysere tider, er det godt å bytte ut de tetteste ullteppene, med noe lettere! Dette er lunt, men luftig, og flytter nok også med meg ut når museørene kommer på den gamle hengebjørka i hagen:)



Av svigers fikk jeg flotte Edme salt-og pepperbøsser og dette fine salatbestikket fra "Skaugum". Serviset har vært i produksjon i Norge siden 40 tallet, og har et tidløst og klassisk design. Jeg hadde smørknivene fra før, og er blitt veldig glad i de rene linjene!



Det er rart hvordan miljøet påvirker interiøret,- dette huset var veldig levende på 30 og 40 tallet, og stilretningen nå formes deretter. Var det flere som så på "Mildred Pierce" i julen? Jeg tar meg selv i å drømme meg helt bort i de flotte rekvisittene og kostymene i slike serier, slik at jeg ofte mister hele handligen, men her fikk jeg full pakke! Elsket alt! Jeg kan nok en gang konstantere at jeg lever i helt feil tid:)


Foto: HBO

Men 2012 er vel ikke så værst det heller når jeg tenker meg om,- fordelen er at årene har gitt oss mulighet til å flørte med fortiden i framtidens rammer:) Det kan jeg like!

Ha en fortsatt fin uke!

4 kommentarer:

Linda Himlingen sa...

Så masse fint du har fått!
Naboen min pleier alltid å si at jeg skulle ha levd for 100 år siden, så jeg kjenner meg igjen der! :)
Selv fikk jeg tur til København av min kjære i slutten av mnd, så kom gjerne med tips om du har vært der.. Håper å finne noen fine antikkbutikker i tillegg til noen danske ''klassikere''.
Ellers er jeg overbevist om at 2012 blir det beste året!
Klem

Ainosofia sa...

<3

nr14 sa...

Godt nyttår og takk for inspirasjon du delte i året som gikk:)

flotte gaver og ekstra flott den termoskanna.

Flisene i gangen vår er kommet på plass og det ligger bilder av dette på bloggen idag. Angrer ikke ett sekund på at vi la de flisene:) Tipper dere også fortsatt er fornøyde:)

Ha en fin søndag videre

Marit

Alven sa...

Godt nytt år :-)
Så mye fint! Likte godt salatbestikket :-) Mildred pierce er en herlig serie!! Så på den i sommer :-) Og ser den gjerne igjen :-) Drømmer meg helt bort i den tidsepoken :-)

Klem