lørdag 28. januar 2012

Hello Light!



Helg betyr snekkerhjelp fra snille Harrypappa, og i dag har vi derfor fortsatt der vi slapp forrige lørdag! Nå er veggen snart klar til å ta i mot de gamle vinduene som skal forsyne oss med dagslys i bøttevis! Rommet fikk seg også en visuell strekk etter operasjonen, og virker nå nesten dobbelt så stort!



Selv om jeg jakter på lyset på dagtid, er jeg helt avhengig av å ha det bekkmørkt når jeg skal sove, så på baksiden inn mot glassverandaen skal jeg montere lystette rullgardiner. På den måten "skjules" opphenget fra soveromssiden, og lar vinduene, med sine detaljer, spille hovedrollen uforstyrret.



Nå gjenstår det bare å bygge om "skjellettet" inne i veggen, før det hele kan ferdigstilles. Deretter er det fram med vaskebøtten igjen, og danse tango med filla i begge etasjer, før rommet skal males. kan vi flytte inn på vårt nye rom:)



For nye lesere slenger jeg med et par bilder som viser rommet før, og etter at vi hadde revet av div plater på vegger,tak og gulv...lekkert! I ene hjørnet sees utbedringen av en stor råteskade som følge av et utett tak.


Det ene av disse gamle engelske vinduene havnet et annet sted i rommet, og kan sees på bildene tatt fra glassverandaen.

Det originale malte tregulvet kom fram etter flere runder med riving, skraping og et par sterke gloser. Vi valgte å beholde det slik etter alt strevet, og forseglet "historien" etter en god skrubb, med 2 lag med lakk.



En glemmer fort veien en har gått (klatret...) når en er kommet vel i hus etter en lang renovering, så det er bra en har bilder en kan se tilbake på:) Når jeg tenker meg om, skal jeg ikke klage på støvet som kommer fra helgens pysslerier,- nå har jeg i alle fall varmt vann og strøm til å fjerne det:)




Ha en fortsatt fin søndag!

8 kommentarer:

Anns draum sa...

Å dette blir flott altså!!! Utruleg kva lys gjere med eit rom:) Gler meg til å sjå det ferdige resultatet:)

Klem frå Ann

dagens interiør sa...

ojjj, litt av en forvandling må jeg si!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Sååå härligt att få in ljuset! Vi har aldrig haft rullgardiner eller persienner utan sommartid då somnar vi sent och vaknar tidigt med ljuset. Jag tycker inte om mörker överhuvudtaget och tycker vintertiden är alldeles för jobbig.

Antar att de är de vackra fönstren som står till höger som ska sitta i väggen?

Önskar dig en fin kväll och en bra start på den nya veckan!
Klem,
Regina

Linda Himlingen sa...

Dette blir jo kjempebra!!
Jeg er også superavhengig av dagslyset, og synes vinteren er et pes. Spesielt når det er lite fridager...
Og den gulvjobben vet jeg alt om!! Likevell har jeg bestemt meg for å gjøre det igjen (!!) når vi til sommeren skal rive ut parketten i 1.etasje! Hurra og grøss på samme tid! ;)
Ønsker deg ei fin ny uke!
Klem

Anonym sa...

MISUNNELIG!!!!!!!!!!!!!!! Dere har det så fint. Jeg har fulgt bloggen deres siden dere begynte. Vurderer å starte min egen blogg, men er så mange fine blogger der ute at jeg rett og slett får prestasjonsangst. Uansett....;-) Fint har dere det, og det er så VELDIG meg....derav misunnelsen tenker jeg;-) Ida Margrethe

Blått til lyst sa...

Jeg er fortsatt imponert over innsatsen! Så godt gjort, og så deilig å ha en Harry-pappa. Kan han kjøres i duplikator og sendes hit?
Rommet blir nydelig - Liv

LIVS LYST sa...

Fint fint fint. Jeg er spendt på å se det ferdige resultatet. (Regner med vi får det ;O)

Grip dagen sa...

Det er ikke oppussing light dere holder på med akkurat. For en jobb!
Andre bloggere tar bilder bare de bytter brikker på kjøkkenbordet.
Dere river vegger, skraper gulv og gjør en kjempejobb. Spennende å følge! Og for et rom det blir med så mye dagslys!
Jeg lekte terminator på hytten da vi skulle pusse opp litt der. Rev en vegg og flyttet selv kjøkkenet til det rommet som har mest lys. Har aldri angret en dag!
Klem Marit