søndag 8. januar 2012

Birdy Birdy Nam Nam



Det er ikke bare huset som fort kan bli en smule overfylt i julen,- matskapene likeså! Nå som all pynt er ryddet vekk fra øvrige rom, kan en gjerne fortsette rensingen på kjøkkenet! Om ikke mormors 7 sorter fikk nok ben å gå på under feiringen, er det enda ikke for sent;-) Skrull er ikke tull for småfuglene,- de elsker det!
Har du ikke kaker på lur, finner du helt sikkert noe annet godt som tørre brødskalker, rester av rosiner og mandler fra gløgg-gildet eller den tamme frokostblandingen som ble byttet ut med cheerios. Under følger en enkel framgangsmåte for å lage godis til fuglene:



"Basen" for smågodtet er Delfia fett som du smelter i en kjele på svak varme. Når fettet er blitt flytende tar du kjelen av platen og rører inn det du har av rester (nøtter, frukt, korn, kaker etc).



Vi hadde mye brødskalker denne gangen som jeg kjørte noen runder i foodprosessoren.



Deretter lar du blandingen kjøle seg ned noen minutter, før du fordeler den i valgte former satt på bakepapir.



Vær raus, og trykk røren godt ned i formene, og lag små hull med en strikkepinne før du legger det hele i fryseren noen timer til fettet er blitt hardt.



Voila! Så er det bare å feste på litt hyssing, henge godsakene opp i favoritt-treet og vente på at fuglefesten skal begynne!



Obs: Vær oppmerksom på at hagen din nå fort kan bli det nye it- stedet blant de syngende (ryktene sprer seg raskt), så pass på å sole deg i glansen mens det varer! Jeg selv har reservert orkesterplassen ved kjøkkenvinduet ut sesongen!



Neste helg er jeg tilbake for fullt i oppussingsmodus igjen,- vi skal flytte soverommet vårt inn på kontoret, og jeg har mange planer! Første steg er flere vinduer, og alt skal selvsagt dokumenteres. Vil du være med så heng på:)



Peace & Love!

7 kommentarer:

Eldens Hage sa...

SÅ smart, og så godt til småfuglene! Dette må jeg prøve!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag är med! Det är alltid spännande med nya planer och det ger massor av inspiration. Även jag har planer för vårt sovrum, men jag måste ha mannen med först=)

Jag har massor av ingredienser till fågelgodis t.o.m. kokosfett, så det är bara att sätta igång.

Ha en fin dag!
Kram,
Regina

Linda Himlingen sa...

Dette skal prøves på onsdag! Trivelig med småfugler i hagen, bare jeg slipper kråka og skjæra! Ikke fullt så trivelig, synes jeg.

Straks ferdige med soverommet vårt vi også. Litt senere enn først antatt, men ikke mye som gjenstår nå! ;)
Gleder meg til å se hva du har planlagt!

Klem

Blått til lyst sa...

Hyggelig å se at det ikke bare er meg som er helt tussete når det gjelder små fugler!
Det er så koselig å lage slik fuglemat, og minst like koselig å se den blir spist opp!
I år har jeg ikke et eneste prosjekt på lur i huset - det må jeg se å gjøre noe med!
Lykke til med ditt (dine) - Liv

mette sa...

Herlig! Nå ga du meg en idé til å bruke opp kakesmuler, rester av brente mandler, noen tørre rosiner i bunnen av små esker og annet rask som kan ligge i krokene! Tror dette skal bli en fin aktivitet for mine 2 små på fridagen i morgen! Bare synd vi har litt få trær å henge det i. Ha en fin ettermiddag/kveld!

Grip dagen sa...

Et fint tips å ta med seg. Særlig siden vi nettopp hadde en gjennomgang i matskapet på hytta... Du verden så raskt ting går ut på dato! Men tror ikke fuglene er kresne, selv om det står best før på mysli, rosiner og turmiks...
Får prøve og se.
Januarhilsen Marit

Camilla sa...

Nåååhhh sukk så koselig!

Ja vi har flyttet enda en gang ha ha! Vi trivdes så godt her før, vi leide denne leiligheten da vi bygget huset vårt. Så nå er vi tilbake og trives veldig godt.
Stilen er mye mer klassisk, nesten litt pompøs og det er virkelig mye koseligere å bo slik.

Ha en fin kveld!