fredag 9. desember 2011

Dilla på lilla



Adventstiden er jo som kjent lilla, og jeg lar meg igjen (u)bevisst påvirke av fargen! Den planlagte julegaveshoppingen til venner og familie, kan fort en annen utgang med ny inspirasjon i hodet, der resultatet blir at posene en returnerer hjem med, kun er fylt med godbiter til en selv. Lite produktivt, og høyst unødvendig med tanke på at salget er rett rundt hjørnet, men noen ganger bare man. Siden jeg ikke fikk noen kalender i år, kaller jeg de adventsgaver,- Til meg fra meg...fordi jeg fortjener det;-)



I luke 4-9 (her må lukene slåes sammen for å forsvare kjøpene*s*), "lå" denne vesken i dyyyyp lilla, med detaljer i gull, som skinner like fagert som selveste julestjerna! Den er stor nok til å romme det viktigste + litt til, men likevel søt og liten uten å se ut som en forvokst lommebok.



Den er som skapt til fjorårets pumps med bling-bling, og med et par strøk med høstens favoritt neglelakk, er jeg snart klar for å ringe julen inn:)



Midt i ellevill kjøpefest og dalende engler, skjer det også litt her hjemme. Planen min var å i stand den lille ovnen på kontoret før vinteren kommer skikkelig. Her stod det en stygg grønn sak fra 60 tallet da vi flyttet inn, og jeg var kjapp med å bytte den ut med noe mer tidsriktig til huset i alder og utseende. Iom at vi har prioritert andre ting under oppussingen, har den kun stått til "pynt". Men nå skal den altså fyres opp, og jeg trenger litt hjelp fra dere: Hvem kontakter jeg for å en til å "gå over den" og montere den til pipa?



Jeg har ringt lokale peisbutikker for å hjelp, men de sender meg videre til eksperter på gamle ovner. Jeg har så vært i kontakt med et par slike, men de vil selvsagt plukke ned hele ovnen, ta den med seg og "rense" alle delene til den store gullmedalje, og sette den inn med sverte mm,- pris 20.000! Men det er helt uaktuelt å betale så mye,- jeg kan sette den inn med sverte selv jeg, bare jeg vet den er "sikker".

Han jeg kjøpte den av hadde brukt den helt til jeg overtok den, så alt skulle være i orden sånn sett. Men den er jo tatt fra hverandre under transporten, og jeg må vite at den er satt sammen ordentlig igjen, og fuget overgangene, samt montert den til pipa. At overflaten er litt rusten og shabby, kan jeg fint leve med en stund (selv om ovns-restaurererne sikkert rister på hodet).



Men hvem kan jeg da kontakte for å hjelp til dette?
Kjenner noen en flink murer e.l som har kompetanse (det kan da ikke være så vanskelig?)?
Premie venter til den som gir meg napp:)

Ha en fin-fin helg!

5 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad mycket fint det fanns i luckorna i din adventskalender=) Pumpsen är jättefina! Väskan är också väldigt fin, men inte riktigt min stil.

Här i Sverige är det sotarmästaren som kan hjälpa till med att se till att kaminerna är i ordning. De brukar även besiktiga eldstäder för att man ska få använda dem.

Önskar dig en fin fredagskväll!
Kram,
Regina

Linda Himlingen sa...

Den ovnen var nydelig! Kan desverre ikke hjelpe deg med montering, siden vi bor litt langt unna. Når det gjelder overflaten gjorde jeg det samme med en gammel ovn i sommer, pusset den med en myk stålbørste (husk støvmaske),for så å smøre den inn med sverte. Gikk veldig greit det altså! :)
Kanskje du kan kontakte feieren din?
Han vet kanskje?

Ha ei fin helg!
Klem

Lille vildand sa...

Hei hei! Min søster Kristine har montert to slike ovner selv i huset - hun satte dem inn med ovnssverte, kittet dem og satt dem sammen. Hullet til pipen ble laget av en murer. Ovnene fungerer utmerket og varmer godt. Man har jo ikke lov å sette inn slike ovner i dag - for at de skal være lovlig, må de "har stått der" fra tidenes morgen. Blablabla..ring gjerne min søster på 90130410 - hun kan nok gi deg litt råd og veiledning. Selv satt jeg samen min egen ovn uten å pusse den og fikk en lokal murer til å montere den til pipen. Fungerte utmerket - og varmet MYE bedre enn den antikke kakkelovnen den ble erstattet med. Good luck!!

Hilde sa...

Kanskje en feiemester? Her har vi rehabilitert pipene og fått ovnen montert og det var en feiemester - vi bor i borettsalg så det var nok ikke så gal løsning...
Hilde

Catje sa...

Jeg ville også ringt murer for å få hull i pipa. Utvendig finnes det sverte fra Liberon så vidt jeg husker. Vi hadde en gammel ovn til pynt og den ble veldig fin utenpå. Tror ikke det var noe krav om at den måtte "limes sammen", men hadde kanskje fått en feiermester til å inspisere, ja.