tirsdag 25. oktober 2011

Fremdeles ute...



Fordelen med en hagestue, er at utesesesongen kan strekkes ulovlig langt. Mens naboene flittig rydder sommeren inn, har vi flyttet ut,- godt kledd og med varme pledd vel og merke! Vi skraper is av bilrutene når hanen galer, men det hindrer ikke grillen i å fremdeles holde koken,- matgrillen altså:) Den serverer pølser til sultne arbeidsmager, og lunchen smaker ekstra godt i friluft!



Jeg har innredet en egen liten "kjøkkenavdeling" som har flere funksjoner. Den gamle amerikakofferten kan endelig taes i bruk etter en omfattende "klargjøring". En stor skål med eddik har i flere uker kjempet tappert mot stram møllkule-lukt, og fikk på sluttstreken hjelp av litt japansk røkelse. Det gjorde susen, og nå tjener kofferten som putekasse og avlastningsbord. Planen er å montere på store hjul, men inntil videre hviler den på to gamle franske peisbukker.



På veggen bak har jeg hengt div gamle speil som en erstatning for at jeg ikke kunne sette inn vinduer her (veggen vender inn mot garasjen,- ikke fullt så pen utsikt...), og dette trekker naturen og lyset inn. I og med at alt står under tak (og er lakket/malt), tåler dette å stå ute hele året.



Apropos fukt...Oppmerksomme lesere ser kanskje også at taket har skiftet farge siden sist? Dette er virkelig ikke selvvalgt, men ble en høyst nødvendighet:-/ Jeg trodde at behandlede bambusrullgardiner tålte litt fuktig luft (det ligger selvsagt tett plasttak over), men det var helt feil! To dager etter at hele taket var montert ferdig, var det grønt og loddent! Jeg tuller ikke, og fikk helt sjokk! Lettere panisk dro jeg fram en tannbørste (!?!) og begynte å vaske de 15m2...i 2 dager. Vi hev oss så i bilen og hamstret inn bokser med klarlakk.



Etter endt vask, fikk jeg det tørt takket være flere runder med varmepistol (for høstværet kunne jeg bare glemme å få hjelp av), og jeg så for meg å forsegle (og forsterke) det fine brune bambustaket mitt med lakk...Men "de mørke våte partiene" forsvant ikke med fukten,- det var tørt å ta på men mørkt å se på...Ikke pent! Mitt eksotiske prydtak så ut som en skabbete hyene, og det var bare en utvei igjen...hvitmaling! Det ble en tidkrevende jobb, da strøkene forsiktig måtte børstes på i flere lag, så ikke stiftene, som hold det sammen, spratt av på oversiden. Tok jeg for mye maling, la det seg mellom strimlene og så kladdete ut, så her måtte jeg bare være tålmodig. Phui...
Men det ble jo ikke så værst når jeg endelig ble ferdig, selv om det slettes ikke var hvitt tak jeg ville ha:)


Bilde tatt med mobil,-rødfargen er noe dypere i virkeligheten...med dog veldig RØDT!!!

I helgen fyres grillen opp igjen, for da skal bla vinduene til uthuset tilpasses og skjæres hull til:) I dag har jeg malt første strøk på endeveggen som er byttet, og det stikker litt i hjertet når jeg smører den blodrøde fargen uteover. Rødt er virkelig en farge jeg ikke liker (og aldri trodde jeg skulle røre),-en skikkelig energityv, men en norsk låve skal være rød, og dette uthuset har alltid vært rødt, så da får det bli sånn. Av og til er det huset som bestemmer og ikke jeg;-)

Ha en fortsatt fin uke!

PS. Jeg fikk en kommentar på et gammelt innlegg som jeg ikke har lest før nå,- sorry!: Badekaret er engelsk og fra Victoria&Albert, og flisene er fra Right Price Tile:)


6 kommentarer:

Linda Himlingen sa...

Nydelig utestue!
Det er ikke alltid ting blir som først tenkt, men heldigvis er vi damer gode på å improvisere, så det blir en ordning likevell! :)
Rødt er langt fra min favoritt heller, men som du sier, en norsk låve må være rød, særlig om de alltid har vært det! :)
Gleder meg til å endelig kunne pynte til jul i min egen utestue, jeg! ;) må vel begynne snart, skal jeg rekke det før julehandelen begynner!! hihi!
Fortsatt fin uke til dere!
klem

Anonym sa...

Kjempefin utestue! Og takk for informasjon om badet (det var jeg som spurte i et eldre innlegg). Antar da at badekaret er laget av Quarrycast og ikke støpejern? Har du noen formeninger om hva som er best? Flisene kjøpte du i norge da altså? Trodde du hadde funnet de i UK og fått de sendt hit. Leter etter hex eller octo fliser her i norge, men de fleste fliseleverandørene jeg har spurt ser ut til å tro jeg er litt smårar som ikke skal ha firkantede fliser. ....

Blått til lyst sa...

He, he.... det hører jo med at det er litt grønt ute, men store mengder lodden, grønn mugg var kanskje i meste laget. Nå vil jeg nok si at tak-renselsen også hørtes ut til å være i meste laget - for en jobb!!!!!
Jeg synes hvitt tak så helt bra ut, og hele utestua skulle jeg gjerne ha hatt!
Her har vi ca 500 kvm (grunnplan) låverød løe og neida, fargen er ikke lekker, men det hører med. Kan dessuten forsikre deg om at den FALMER!
Lykke til videre med alle prosjektene - Liv

Alven sa...

Hei :-)

Nydelig dere har fått det i utestua :-) Godt man kan forlenge "sommern" litt.

Ønsker deg en flott helg :-)

Klem

Anonym sa...

Hei! Oppdaget bloggen din for første gang i dag da jeg søkte etter flotte dørhåndtak;) Ble veldig nysgjerrig på hvor du har fått tak i fine håndtakene? Du har kanskje nevnt det tidligere, men for en ny leser, er det mulig å nevne det igjen? Hadde satt utrolig pris på det, vi er nemlig på jakt etter slike. Huset vårt er fra 1918, og nye dørhåndtak er en av mange ting på ønskelisten:) Hilsen Elisa
(e_vaage@hotmail.com)

nr14 sa...

Flott og anvendlig den utestua. Morsom kjøkkenbenk-kiste ved grillen. Synd med taket og all ekstrajobben men ble jo veldig fint likevel.

Vi legger våre fliser neste helg...gleder meg:)

Go helg:)