søndag 25. september 2011

Lampe-flax



Nå er veggene og listene også på plass i hagestuen, og det eneste som mangler byggmessig er mursteinene i bunn. Det går sakte men sikkert framover:) Over spisebordet fikk jeg endelig brukt den gamle,rustne lampeskjermen jeg fant på en auksjon for en tid tilbake. Planen var opprinnelig å gjøre denne elektrisk, men så kom jeg på at det heller var en dårlig idé, da jeg har en tendens til å ommøblere;-) Det passer liksom dårlig å ha en slik lampe hengende over grillen feks...i skallehøyde. Så denne måtte tilpasses levende lys, og jeg prøvde å finne alt jeg hadde liggende av glasskupler og div, som på en eller annen måte kunne bygges inn i prosjektet "Lykt".



Jeg så for meg at jeg måtte borre i glass og knote med lim, men det var helt til jeg fant den gamle kassen med avlagte Norgesglass.
Hullet til lampeskjermen så ut til å være spesiallaget til glassets hals,- det gled rett inn på millimeteren, og kunne lett festes på oversiden med skru-ringen i metall som følger med! Enklere kunne det ikke gjøres! Den kan fores med te eller kubbelys, og kan flyttes rundt etter humør:)


Pallen i front er Selma sin plass,- her slenges liggematten hennes på når vi er ute.
Stilmix på tvers av landegrensene resulterte i en litt rar, men sjarmerende lampe den kun finnes en av,- helt meg:) Denne skal få stå for kosen, mens to elektriske stallamper på hver side av vinduene på langveggen skal sørge for lyset når høstmørket kommer smygende.


Ellers er bærekonstruksjonen på endeveggen i "låven" friskmeldt. Alle deler med råte er byttet ut og forsterket, og nå kan det hele lukkes igjen!I 2 etg er det opprinnelige vinduet flyttet ned (det som stod nede måtte kastes da det var falleferdig), og det er blitt gjort plass til et høyere vindu oppe! Stokkene viser bunn og topp-punkt, så det går nesten helt ned til gulvet:)På sidene skal jeg sette inn to fag i flukt med hovedvinduet, og helt øverst skal jeg få tilpasset to skråvinduer/glass (som ikke kan åpnes). Utsikten kan dermed nytes både rett fram og til himmels!


Ha en fin-fin ukestart!

11 kommentarer:

mali-mo sa...

Lampen ble kjempeflott, passet så fint!

Jeg koser meg med bilder fra byggeprosjektet ditt, og ser slett ikke bort fra at jeg må ha en lignende utestue etterhvert. Håper du vil vise masse detalkbilder fra låveoppussingen (så jeg får noen tips til vår låve skal tas...).

God ny uke!

Catje sa...

Utrolig stilig lampe! Og jeg er helt forelsket i uteplassen deres!

Og underskriver på oppfordringen fra Mali-Mo. Jeg har også en gammel låve som med tid og stunder kan gjøres om til mye rart!

Catje

Roka Design sa...

Utrolig lekkert:)

Ha en fin dag:)
Klem Kari

Linda Himlingen sa...

Sukk, så utrolig koselig! Tenker dere kommer til å bruke denne "stuen" mye fremover!
Og så heldig Selma er, som har plass ved enden av bordet! :)
Gleder meg også til å følge med på låveprosjektet deres. Var godt i gang vi også, før regnet tok nuven av oss, men håper på en fin høst fremover her i Trøndelag, så kanskje vi blir ferdig! ;)
Fin ny uke til dere!
Klem

Therese sa...

Utestua deres er blitt fantastisk flott!! Og lampa er knallfin :O)

Deilig med en utestue med tak over, sensongen forlenges betraktelig (har også).

Ainosofia sa...

<3

Grip dagen sa...

Hvorfor nøye seg med noe mindre, når en kan nyte utsikten helt til himmelen!?!
Må bli et flott rom der oppe på låven!
Stugan blir også flott når den blir møblert. Noe annet hadde jeg da heller ikke ventet.
Likte godt Selma sin seng! Stilig.
Dyrene må selfølgelig ha det godt. Her i huset har pus en egen seng til utebruk. Den er sydd i strie og blonder...
Ønske deg kreative dager og god arbeidslyst.
Klem Marit

charm design sa...

Lekker hagestue,her kan jeg tenke meg det er nydelig å tilbringe sene sommerkvelder.Så flinke dere er,holder på hele tiden.Ønsker deg fin uke
Klem Heidi

Frøken Jægers Hus sa...

Himmel! alt! Hatten av! Elsker utestuen deres og egentlig alt annet. Låven.. sukk!! Hvorfor er ikke jeg handymandy!!

Monicas hus sa...

Hei på deg.
Så utrolig koselig det er blitt i hagestuen din.Jeg digger den!! Lampen din ble kjempeflott, smart med norgesglass ;)
Ønsker deg en riktig koselig onsdagskveld.

NIB sa...

Heihei!

Lekker lampe!

Vi har et spm til deg ift spalten vår i rom123. Har du lyst til å være med neste gang med bildet du stilte med i juleutfordringen i fjor?

Send gjerne en mail, fant ikke din:)

norskeinteriorblogger at gmail.com

fredagshilsen
Ann Helen