torsdag 15. september 2011

Blikk(fang)



Denne uken har jeg trosset striregnet, og snekret ferdig taket helt alene...på ren trass:) Det blir så fort mørkt om dagen nå også, så det gjelder å benytte tiden godt.


Hagenissen kan bekrefte at det faktisk også finnes dårlige klær, og ikke bare vær..Klissvåt etter kort tid,-mulig det kom av at det til tider regnet oppover...

Nå mangler det bare innervegger og mur før "stugan" er klar, men det kan gjøres uavhengig av været nå som taket er på plass:)



Vi har valgt å ha den nederste delen (den over grillen) delvis åpen slik at vi også kan sole oss her, og få god lufting. Regner det, legger vi bare på en løs plate hvis hele plattingen skal brukes. Resten av taket er kledd med bast og faste takplater.



Gulvet skal beises grått,- jeg har sett litt på "Terrassegrå" og "Strå" fra Jotun, og tror det vil bli fint:) Noen med erfaring? Er jeg heldig, rekker jeg det også i høst (den impregnerte plattingen har jo "tørket" i snart 2 mnd...men det var dette regnet da...)



Som om vi ikke har nok å gjøre, så bestemt vi oss for å også ta fatt på utehuset/"låven" denne høsten. Her får vi heldigvis god hjelp fra Harrypappa. Veggene her har endel råte i bunnen, så vi skifter alt. Kortveggen var mest utsatt, så dette blir første prioritet. Denne operasjonen er en nødvendighet, dersom ikke hele huset skal forbli et musehus...


A room with a view...

Vinduet i 2 etg skal byttes med et som er litt høyere, slik at mest mulig lys kommer inn. Jeg kunne tenkt meg vinduer på hele denne veggen, men det skal vel mye til for at jeg finner noen som passer inn mellom bærekonstruksjonen på begge sider. På godværsdager kan jeg faktisk SOSe med mamma på Ullern hvis det skulle være nødvendig;-)


Holmenkollen skimtes i horisonten *bak kjipe ledninger jeg antar må være der;-)*

Ellers i dag så har vi hatt et hyggelig besøk av en supersøt fotograf/journalist fra magasinet "Blikk". Bildene skal trykkes i oktoberutgaven som omhandler interiør:) Gleder oss til å se det ferdige resultatet!


M i action!

Nå tittet solen fram igjen etter nok en skur, så jeg erklærer herved helgen som åpnet!

Ha en fin en!

7 kommentarer:

nr14 sa...

Oi som dere står på:) Blir virkelig bra og et herlig sted å bruke.

Spennende med journalistbesøk:)

Vi får satse på at sola skinner sånn at plattingen kan beises:)

Linda Himlingen sa...

Ååå, så fint det ble! Du er jo en skikkelig handydame!!! Men det har jeg kanskje nevnt før! Kjempeinspirerende!! :)
Holder på med låven her hjemme vi også! Det blir så godt når vi er ferdige - bare siste veggen som gjenstår nå. Tenkte jeg skulle inn med noen vinduer selv, men ja, så var det det reisverket da!!! ;)
Stå på videre!
Klem

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken fin uteplats och vad smart att ordna så ni har både med tak och utan tak. Fönsterna är väldigt fina. Men vilket jobb med det stora utehuset, ja har man inte jobb så skaffar man sig det;-)

Ha en fin avslutning på veckan!
Klem,
Regina

Grip dagen sa...

Du lar det visst ikke stanse av været. Men om en vil noe sterkt nok, får en sannelig uante krefter og mye mot!
Jeg er imponert over stugan. Så flott med alle de vinduene. Luftig og fint!
Luftig var det også på låven!
Må visst få opp en vegg der i full fart. Kipt å ha et så stort bygg bare for å huse mus...
Vi fikk museinvasjon forrige høst - etter at husbonden og jeg sa at vi helt sikkert klarte å bygge om hytta vår selv...
Vi klarte til dels det, men å få det tett var ikke helt enkelt. Som de små kreka klarte å ødelegge! Huffsann.
Nå er det tett og vi er klar for ny høst.
Klem Marit

Hilde sa...

Så utrolig lekker uteplassen deres blir! Mener å ha lest et eller annet sted at impregnert virke bør lufte seg et helt år før det males - ellers kan malingen sprekke uten at jeghelt vet hva det betyr, men det vet de vel der man kjøper beisen... Inspirerende å titte inn til deg - håper vi får mer sol så dere kan nyte uteplassen...
Hilde

Blått til lyst sa...

Jeg er dypt imponert!
Skjønner jeg snart burde sprenge egne grenser for hva jeg kan få til i snekkerverden *S*
Kunne egentlig ønske meg en Harry-pappa også, men akkurat det ønsket er det kanskje litt verre å innfri.
Derimot er det veldig enkelt å følge med i oktoberutgaven av Blikk!
God helg - Liv

Bestefars Verksted. sa...

Hei på deg,endelig får jeg lagt igjen noen ord,har følt meg helt isolert lenge nå !! Men nå tror jeg det er fikset.......håper iallefall :) Du er altså en maur til å jobbe med dine prosjekter.....men jeg skjønner deg godt,det må være herlig å se hvor fint det blir......selv om det er mye jobb ! Blir helt salig i blikket,av dette "glasshuset"......ønsker meg jo så et slikt,tenk på all den tiden dere kommer til å kose dere her inne.......;) Likte så godt de vakre vinduene,og jeg jakter på denslags på finn........selv om jeg ikke har noen bestemt plass å bygge på.......snakk om å være ute i god tid !!!!!!!!!!!!!!! Det gjelder jo å være klar,ikke sant......hihihiiiii :) Håper du får sol nå da,så gulvet får farge på seg.......terassegrå er vakkert,den har jeg sett ! Kos deg videre,med dine kjære,så venter jeg på fortsettelsen.......koser meg på deres vegne......og er bare bittelitt misunnelig... :) Klem fra Bodø.