søndag 28. august 2011

Drømmehagen del 1



Som tidligere lovet kommer det et bilderas fra den vakreste hagen jeg vet om:) Den er vill, frodig og levende! Det er så mange godbiter å hvile øynene på, at jeg nesten må dele opp innlegget så ikke de estetiske elementene stjeler fokus fra hverandre:)


Hovedhuset,- Ottos barndomshjem

Hagen jeg har lagt min elsk på , er hagen til ekteparet Tilla og Otto Valstad i Asker. Tilla var forfatter og lærer, mens Otto var kunstner. De hadde sterke kulturelle interesser, og bygde opp gjennom et langt og rikt liv, et fantastisk hjem (og hage!) bestående av kunst og kulturhistoriske gjenstander og bygninger.



Hagen er tydelig barokkinspirert, og bugner av grønne vekster i alle størrelser og fasonger. Snakk om inspirasjon for meg som vil videreutvikle min egen gamle hage,-her er det mange tips til "gammeldagse" planter som vil passe perfekt inn!



Du finner vannspeil og små dammer flere steder, og morsomme dyreskulpturer (laget av av Anne Grimdalen) dukker opp der du minst venter de.



Den eklektiske mixen mellom de riktig gamle og mosegrodde hagedekorasjonene i stein og de mer polerte naturtro fra 30 og 40 tallet, er helt nydelig og gir det hele liv på en facinerende måte.



Selma ble livredd denne lille luringen, som hun oppdaget da hun skulle ha seg en slurk vann i varmen. Hun hoppet intetanende og freidig opp mot kanten med to ben, og stod plutselig snute mot snute med Mikkel-rev som tittet forundret på henne. Hun skvatt til med et kvekk og rygget tilbake med fredsflagget hevet. Ingen tvil om at dette ikke var hennes domene..thihi.



Godt det ikke var langt til neste vannpost, og den hadde heldigvis ingen vokter med stenansikt:)



Det å gå rundt i denne hagen, er som å gå på en oppdagelsesferd! Uansett hvor du snur deg, om du ser opp eller ned, så er det detaljer som treffer deg rett i hjertet.



Det hele er så upolert og ærlig, og med en skjønnhet en kun finner i naturen. Slik poesi er resultatet av en lidenskap og kjærlighet som har fått vokse fritt og nesten urørt i mange, mange år!



Du kan nærmest kjenne Tilla og Ottos ånd i hvert eneste åndedrag du tar her, og det er nesten så en føler at en er på et litt "ulovlig" snikbesøk mens vertskapet er borte,- så personlig føles hagen...



Men dørene står alltid åpne her og vi er velkommen! I 1949 testamenterte ekteparet nemlig hele sin eiendom til Asker kommune, med krav om å gjøre den tilgjengelig for allmennheten, og kalle stedet for "Asker Museum".



Jeg kan ikke være annet enn takknemlig over at de vil dele dette paradiset meg,- et livsverk som de la hele sin sjel i å skape. For en gave!




Vil du se mer av hagedrømmen?
Følg med!

5 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag vill gärna se mer av denna fantastiska trädgård...tänk att kunna skapa något så vackert. Jag tycker mycket om alla vattenblänk. Hi hi stackars Selma som blev så rädd för Mikkel-räv, men ett gott betyg till konstnären som skapat en så verklighetsnära skulptur.

Önskar dig en fin dag!
Klem,
Regina

mali-mo sa...

For et utrolig nydelig sted!!

Her skal jeg jammen komme meg selv en gang å få sett. Som du sier, masse inspirasjon for oss med gamle hager, selv om jeg ikke akkurat tror jeg noensinne havne ri denne klassen da ;)

God ny uke!

Grip dagen sa...

Takk for titten. Jeg står klar også ved neste vandring.
Det er et eventyr å se slike "hemmelige hager". Når mosen legger seg over steiner og skulpturer ser det rolig og fredfullt ut. Liksom hagen hviler. Og det har den lov til etter så mange år.
Hage-hilsen fra Marit

Blått til lyst sa...

For en spennende hage full av opplevelser! Tenk at jeg ikke visste at det var DEN som var Asker Museum. Vel verdt et besøk, skjønner jeg.
Lykke til med egen hage - Liv

Alven sa...

Hei :-)

En hage med rette navn!! Nydelig vakker :-) Skjønner godt du har lagt din elsk på denne :-)

Gleder meg til å se flere bilder :-)

Klem