søndag 26. juni 2011

Usminket makeover



Da vi begynte på renoveringen av huset vårt, var de halvgamle tak og veggplatene noe av det første som ble revet ned. På soverommet vårt dukket det da opp en hyggelig overraskelse,- en "hemmelig" skyvedør gjemt inne i veggen! Plutselig virket hele 2 etg mye mere "riktig", og det ble en flyt i rommene som tidligere manglet.



Hvor lenge døren har vært skjult vites ikke, men jeg tipper (utifra stilen på div tapetlag) at den ble forvist til totalt mørke en gang på 50 tallet. Siden det er en skyvedør som nesten alltid står åpen (og dermed ute av syne), har den gått litt i glemmeboken hva oppussing angår. Men i helgen har den endelig fått sin makeover, og resultatet ble ikke helt som jeg hadde tenkt, men enda bedre:) Da jeg hadde pusset den ned, og vasket den klar for maling, så jeg plutselig skjønnheten alderen hadde gitt den.



Fire forskjellige farger har den vært malt med gjennom tidene, fra en sart rosatone til en litt syrlig hvitfarge. Det tilfeldige samspillet som oppstod, ble i mine øyne et lite kunstverk, som tok opp paletten ellers i rommet! Litt flax skal man ha:) Så den ubarmhjetlige kraftvasken den først fikk smake, ble etterfulgt av kjærlig pleie med myk grønnsåpe. Døren fikk sin glød tilbake, og jeg noe nytt å hvile øynene på:)



Ellers har vi hatt "barnebursdag" her i huset i helgen. Lille Selmapus fylte 8 år i dag, og ble feiret med brask og bram! Partyteltet som skulle holde de ubudne gjestene (les:regndråpene) ute, ble pyntet med ballonger og fjas, og boller og godbiter ble fortært, før hele selskapet tok turen til nydelige Konglungen for en langtur med bursdagsbarnet i tet... Ingene tvil om at Selma har vært snill i år,- solen strålte for første gang på flere uker her i Asker:)



Gratulerer med dagen hjertet mitt!



Holder været seg slik, blir maling av hus, og bygging av "utehus/veranda" neste prosjekt!

Ha en flott uke!

8 kommentarer:

Linda Himlingen sa...

Så koselig med bursdagsfeiring i den vakre hagen deres! ;) Takk for tips ang. lysthuset, det skal sjekkes ut med det samme!
Døra ble kjempefin. Vi fant også gamle dører bak panelet her hjemme, men ingen av dem kunne skyves! Fiffig! Har nemlig foreslått for samboeren min at vi kunne gjøre noe lignende! ;)
Håper solen holder seg i Asker, og at dere får malt huset, som planlagt!
Klem

Grip dagen sa...

Flott at døren får lov å være slik og vise sin historie.
Ofte føler jeg at vi tar livet av et tremøbel ved å male det. Jeg MÅ pusse litt i kantene og "slite" det litt for at det ser ut som det lever...

Må være svært spennende å oppdage en slik dør inni veggen også, da! Rene bursdagspresangen!
Vi fant ei takluke i boden på hytta da vi pusset den opp. På høgeloftet var det mange gamle godbiter og jeg var ellevill! For en overraskelse!
Skal straks lage et innlegg om hva boden ble til etter oppussingen.
Stikk gjerne innom, så får du se!
Sommerhilsen Marit

Skriver ikke SOMMERHILSEN fordi det er så himla varmt og mye sol her. Jeg skriver det fordi jeg ønsker så sterkt at sommeren snart kommer!!!!

Lekenhverdag.com sa...

Det er så gøy å oppdage skjulte skatter. Døren gjorde seg virkelig og jeg bare digger rosafargen på soverommet.

Håper dere hadde en super burdagsfeiring! Selma og eier så i alle fall like vakre ut, som alltid ;-)

Nå får vi bare håpe at sommerværet slår rot, for det er bare bare å bygge hus og pusse opp, når det er så uforutsigbart som nå. Merker jeg begynner å bli "litt" utålmodig etter sommerfølelsen, lange varme kvelder... for det har vært sånn en gang.. har det ikke?

Heims lille verdenshjørne sa...

Heldige dere er som kan finne slike skjulte skatter! Man får ikke den gleden med nybygging:) Nydelig dør!

nr14 sa...

Flott feiring:) Morsomt å finne skjulte skatter som en skyvedør...fin var den også:) Vi fant jo selv et par skyvedører mellom rom i 2. etg. her som jeg ble jublende glad over å finne.

Lykke til videre med malejobb etc.

pst...vi bestiller historiske flisene nå:)

Monica sa...

Så nydelig den døra var. Har ofte syntes at ting jeg har pusset ned før maling ble fint før det ble malt over, men jeg har alikevel oftest malt, da fargene ofte ikke har passet, dere var jo kjempeheldige da, passet jo helt perfekt.
I farfar-huset har jeg planer om å prøve å pusse litt på dørene i 2. etasje, og hvis de blir fine skal jeg la være å male. Er man heldig sparer man jo både tid og penger :))
Fant en gang ei skyedør vi også, med glass, men har ikke fått brukt den noe sted enda.
Synes det blir så fint hos dere :))
Ha en fortsatt fin kveld.

Bergfrua sa...

Så heldig du er som har arvet den rosa kjolen :) utrolig søt og morsom historie! Jeg legger meg til som følger hos deg =)

mvh bergfrua

Alven sa...

Hei :-)

Gratulere med Selma sin 8 års dag :-) Herlig jente!

Og for en skatt av en dør!! Rene kunstverket spør du meg :-) Liker så godt samspillet med rsten av fargene på rommet :-) Nydelig!

Ønsker deg en flott helg :-)

Klem