fredag 27. mai 2011

God helg!



Lite nytt inne om dagen,- jeg bor ute og skraper fremdeles yttervegger og vinduer. Den gamle malingen er sprø og flasser av i store flak, og det ender opp med at jeg nærmest skraper alle bord inn til treverket:-/ Huff, så utrolig stygt huset vårt ser ut utvendig nå..skikkelig skabbete...thihi. Ved første øyekast så det ikke ut som om ytterveggene måtte males, men ved nærmere ettersyn dukket blærer (av linolje eller sol?hmm...) opp over alt, og disse må jo selvsagt "punkteres". Så nå har jeg jobben noen uker framover:) Satser på at høstværet som har pisket over Østlandet den siste tiden, går i hi nå og blir der noen mnd...*danser sol-dansen*



Selv om fokuset nå er ute, er det ikke så mye som skal til for å skape litt bevegelse inne også! Lampen fra kontoret er flyttet ned til stuen, og gjør seg godt sammen med den gamle Tolix stolen og det franske hagebordet. Et litt enklere og renere uttrykk hører sommeren til, og den noe pompøse skjermen i pudderrosa organza, som stod der før, sendes herved i hi sammen med ruske-været!



Nå skal stearinlysene tennes her i huset for kvelden, og tenkte jeg ville dele denne lille makeoveren med dere:)



Gamle votiv hjerter har lenge vært populære i den franske landstilen, og bruksområdene er mange! Mine skinner hengende fra en gren hver jul, men i år fikk et par av dem nytt liv etter nyttår. Med dobbeltsidig tape, ble de enkelt festet på denne tinnlysestaken, og de fant seg godt til rette umiddelbart:)



Vet dere historien bak disse flotte hjertene? Det er nemlig den som gjør de så spesielle for meg.

Votivgaver (votiv = løfte) ble gitt i gave til Gud og kirken (katolsk), som en takk for bønnhørelse. En ga også slike gaver i forkant av en bønn, i håp om at den ble hørt. Votiver kan også være formet som bestemte kroppsdeler (eks ben,bryst etc). Dette symboliserer den syke delen som den bønnfallende ønsket helbredelse for.



Denne staken minner meg derfor daglig på om å være takknemmelig over de små tingene i livet en ofte tar for gitt, og jeg sender denne "påminnelsen" videre til dere:) Kos dere i helgen!

2 kommentarer:

kamelia sa...

Lykke til med malingsforbredelsene!
Ikke den mest spennende jobben, men helt klart den viktigste!
Artig historie om hjertene.
Ha en fin helg!

Grip dagen sa...

Høres kjedelig og langdrygt ut med den skrapingen.
Nytter kanskje ikke om en bønn om at du en dag våkner opp med nymalt hus? Kanskje du skulle legge et hjerte med bilde av en malerpensel på i kirken?
Kan være at den buddaen i hagen din forstyrrer det hele...
Du må nok fint skrape videre, er jeg redd.

Lykke til.
Klem Marit