tirsdag 8. februar 2011

Prosjekter på gang



Det er ikke så mye i dette huset som er A4, og det harmonerer jo godt med eierene:) Da vi bygget badet (tidligere kjøkken), måtte den ene originale døren byttes ut med en smalere for å få plass til badekaret. Vi lette lenge etter en gammel dør med de rette målene, men måtte til slutt bite i det sure eplet, og kjøpe en "kopi". Selv om døren er i heltre og speilene er "gammeldagse", tok det meg lang tid å godta inntrengeren (hvis unge alder nå kun avsløres av hengslene). Med nytt håndtak og noen strøk hvitmaling glir den ganske godt inn med resten, men jeg ville gi den enda mere personlighet, for å veie opp mot mangelen på livserfaring;-) Veien fra tanke til handling er sjelden lang hos meg, og heldigvis bet også pappa på ideen (thank heaven for parents with tools and skills*s*).


"Skal han starte bråke-maskinen sin igjen nå mon tro? Hmm...skeptisk..."



"Jepp...det skulle han! Best å søke dekning i 1 etg "

Han kom med handymann-kofferten sin, og var kjapp med å skjære ut det øverste speilet i døren. Dette skal erstattes med et ruglete glass (anno 1920), lik det vi har i vinduet på badet. Mere er det ikke som skal til, for å gjøre den litt mere interessant:) Bilde med glasset i kommer så snart vår faste glassmester er tilbake fra ferie!


Litt mere lys, og litt penere å se på!

Ellers har vi kjøpt inn fliser til gangen nå! Mønsteret ble et litt annet enn vi først hadde tenkt, selv om fargeskalaen er den samme. Historiske fliser hadde nemlig et godt tilbud på "Stor Norsk Stjerne", og da måtte vi slå til!


Foto: Historiske Fliser

Jeg har prøvelagt de utover, og resultatet blir flott! Ekstra moro var det da jeg skulle på besøk til en venninne på Skillebekk i helgen,- bygården hun bor i, er et herskapelig bygg fra 1890, og der dukket jammen originalflisen opp i trappeoppgangen:)

Her i huset pleies nå en gryende forkjølelse, og vi satser på at den aldri helt får taket:) Ha en fin uke!

12 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tänk vad man kan göra med en ny dörr så att den ser ut att vara gammal, vilken god idé du kom på. Fliserna är väldigt vackra, jag tycker mycket om färgskalan.

Hunden undrar nog om ni inte är färdiga med huset snart, så att hon slipper alla bråk-maskiner=)

Ha det gott!
Klem,
Regina

nr14 sa...

Veldig kjekt at dere har fått tak i de flisene:) Jeg spekulerer veldig på den andre varianten med "liten norsk stjerne" men har ikke helt tatt beslutningen ennå. spent på å få høre hvordan de blir å legge etc.

titter innom igjen:)

Lekenhverdag.com sa...

Håper du slipper unna forkjølelsen.

Glassvindu i døren kommer virkelig til å sette prikken over i´en! Og jeg bare digger flisene dere har valgt!

Ønsker deg en fin uke!

Klem fra Carina

LantlivsAnette sa...

Åhhh så fint det blir..
Lilla goa Selma,bäst att fly då maskinen startar !!
Kraaam Anette

Grip dagen sa...

Du er et oppkomme av idèer. For en fryd å se!
Men det trengs vel når et gammelt hus skal pusses opp.
Jeg går av og til forbi en forlatt sveitservilla. Føler meg dratt mot den, ser at det kan bli et drømmehus.
Så leste jeg nettopp i avisen: Direktørbolig fra 1892 til salgs. Kr 1,9 mill....
Familien måtte nesten binde meg til sofaen. Jeg har sååå lyst å kjøpe det huset. Men innser jo at "totalrenovering" ikke er for ei amatør-husmor...
Når ungene er ute av redet har jeg forberedt husbonden på at vi SKAL finne et gammelt, sjarmerede hus.
Det er bare å vente - og drømme.

Imens koser jeg meg med bilder fra andre oppussingsprosjekt.
Synes badet deres ser helt flott ut! Kjempefin dør - full av sjarme!
Klem Marit

Lekenhverdag.com sa...

Selv venter vi på at værforholdene skal bli bedre, men håper vi kan sette i gang med byggingen snart. Vi gleder oss veldig og begynner å bli ganske utålmodige.

Burde vel egentlig brukt tiden til å finne materiale o.l., men vi jobber best når det haster. Bloggen vil bli oppdatert, så fort det skjer noe, men akkurat nå er det stillstand ;-)

Klem fra Carina

Linnette sa...

Den døren kommer til å bli så fin! Når man først må bite i det sure eplet, kan det hjelpe godt når man finner litt "sukker" å strø på ;)

Håper du holder stand mot forkjølelsen. Ønsker deg en fin helg!

Linnette :)

charm design sa...

ååååå du er bare så flink til å finne de rette tingene til huset ditt.Du må jo ha mange tanker i hodet når du legger deg om kvelden,som gang på gang klarer og klekke ut sånne fantastiske ideer.Gleder meg til å se døren ferdig.
Klem

Line fra huset på landet sa...

UTROLIG bra valg av fliser til gangen du! :) de er heelt nydelige synes jeg!
Veldig sjarmerende badedør også..med det lille vinduet øverst.
Hvert rom i huset deres ser ut som hvert sitt eventyr å gå inn i Cathrin. Helt fantastisk:))
God morsdag (du har jo Selma, har du ikke?! ;) )
Klemmer fra Line

Hvit Villa sa...

Så nydelig døren ble! Her har vi også mått gå til det skritt å kjøpe noen nye dører..ikke helt det samme, men synes dere har gjort det flott! Gulvflisene er så vakre, ønsker oss dem i blågrå til gangen, den tid den skal taes. God uke :)

LIVS LYST sa...

Sånn skal vi også gjøre med vår badedør. Om den blir ny eller gammel, er vi også usikre på foreløpig. For dette prosjektet har måttet vente pga NOEN andre tings om må gjøres først... hihihi..

Men det var gøy å se hvordan det ble hos dere. NYDELIG!!! KJEMPE FINT!

Liv

Ellen - Charmerende gjenbruk sa...

Badedøren ble så fin med vindu i det øverste speilet.
Vi har en smal "gammel speildør" inn til badet,som vi satte inn i huset for 20 år siden og vi lette i flere år før vi fant den rette døren i et rivningshus.
Dere er så grundige i restaureringen og det er en fornøyelse å følge oppussingen på bloggen. jeg skjønner at Selma ikke liker drillbråk, "vår" staff hater støvsugeren.
Happy Valentine til deg.
Klem...Ellen.