torsdag 20. januar 2011

Stein og stue



I selskap med julen forsvant også overskuddet til å blogge:-/ Småkvalmen, det vonde skulderbladet og brystet jeg har slitt med i hele høst, var ikke muskulært som ALLE legene sa, men en vaskeekte gallestein på 4 mm! Jeg ante knapt at vi hadde en galleblære, og enda mindre hvilken rolle den spiller?!? Ikke rart min søte kiropraktor ikke fikk bukt med problemene mine, når jeg nå vet hva som ligger bak...


Julestjernen er blitt vinterstjerne, og får skinne litt til;-)

Mer utrolig er det at jeg nærmest måtte true meg til en videre utredning, etter at 2 leger nektet å gi meg henvisning til UL av mage (som jeg selv skulle betale for privat). Ref. ene legen: "Skal vi ta bilder av alle steder en har vondt, ville vi leger ikke gjort annet..vi har tatt 20 blodprøver som alle er fine, så dette er helt klart muskulært eller kanskje psykisk"!?!. Dette var 3 gangen jeg oppsøkte han med symptomene... Og "flinke" meg fortsatte med kostbar fysikalsk behandling, helt til jeg rett før jul sa at nok var nok, og oppsøkte enda en privat lege og krevde henvisningen. Deretter fikk jeg time samme dag på en annen svindyr privat klinikk, for formen min skulle IKKE få ødelegge den første julen vår i nytt hus!



Så bar det ned i den samme kjelleren som hadde tatt bilder av brystet mitt i samme forbindelse 2 mnd før, og inn i det samme lille rommet med den samme legen. Nok en runde med den kalde geleen på den harde benken, og jeg tenkte som sist, at det var trist at vi ikke skulle se etter en baby;-) "Greske" bilder på skjermen, og en granskende lege som plutselig utbryter forskrekket: "Men se her...her er det jo en klassisk gallstein!" Han så på meg gjennom brillene på nesetippen, som bare en bergenser kan, og sa: "Hmm..merkelig...du er jo ikke FFF?" "WTF???" tenkte jeg. "Fat, female og fourty" sa han. "Spiser du mye fet mat?" foresatte han. "Øh..nei, jeg er vegetarianer" stammet jeg. "Hm...merkelig" avsluttet han.



Jeg var uansett lykkelig over at det ikke var noe mer alvorlig, og at jeg endelig fikk en diagnose! På veien ut fikk jeg beskjed om å kontakte fastlegen min, og stelle meg i den berømte sykehuskøen for å fjerne hele galleblæren. Ehhh...dette var ikke en del av min plan,-ta bort hele blæren for en stein? Not! Så jeg dro rett hjem og googlet emnet, og selv om skolemedisinen mener at en operasjon er eneste utvei, har jeg nå tro på at jeg skal bli kvitt denne stenen med alternativ medisin. Jeg har god erfaring med homeopati og akupunktur fra tidligere, og begynner behandlingen til uken:) For å dempe symptomene drikker jeg litervis med løvatann te og eplejuice om dagen, og dette har fjernet kvalmen helt! Utrolig deilig etter 5 mnd!!! Formen og humøret er stigende, men nå vet dere i alle fall hvorfor bloggen blir litt forsømt om dagen:) Overskuddet som har kommet og gått, er blitt brukt til turer med Selma og små prosjekter hjemme,- neste innlegg omhandler derfor denne stolen, som snart har fått ny drakt!



Ønsker dere en fortsatt fin uke, og tusen takk for alle søte kommentarer! Som alltid har jeg så dårlig samvittighet når jeg ikke rekker å skrive en hilsen tilbake, men jeg kommer snart på besøk!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hei ! Ny "viten" sier at det er fettfattig kost som gir gallesten....har selv fjernet galleblæra, etter fettfattig kost i hele mitt liv. Har spist "lavkarbomat" i et år, med økt fettmengde...ingen plager med gallen og ned 19kg

Mvh Sissel

Ainosofia sa...

~♥~

Liv Thorsen sa...

Godt å høre fra deg igjen, og at du nå er mange steg nærmere å bli helt god. Det hjelper å være standhaftig :) Ha en riktig god dag!

Hilsen Liv

Mors værelse sa...

Ojojoj...ikke småtterier...Ønsker deg riktig GOD bedring og lykke til med alternativ medisin; vel verdt et forsøk..:)

Håper på stigende formkurve og flere blogginnlegg..!!
Stuen ser riktig så hyggelig ut..

Hilsen Mariann

Vibeke / Mammas Hus sa...

Oisann... Heia legevitenskapen! Nei du er jo ikke FFF. Så dette er rart. Samme som legen til ei venninne sa: Du er bare 27 år og da kan du ikek har fibromyalgi... Vel, jeg fikk diagnosen da, så jeg ba henne ikke gi opp. Makan til arrogante folk!!

Håper du klarer å ta knekken på det med alternativ medisin!!!

God bedring og god helg! :D

Helen sa...

Greit å få en diagnose. God bedring!

Trefemtien sa...

Kjekt å lese innlegg fra deg igjen. Huset ditt er en fantastisk inspirasjonskilde!

Jeg fikk for et år siden samme diagnose som deg. Men ble heldigvis henvist med en gang. Det må være fryktelig å ikke bli trodd!!
Jeg trodde selv det var muskulært og gikk dermed ikke til legen før etter 6 mnd.
Spesialisten som jeg gikk til sa at plagene kan gå over helt av seg selv. Og det har de gjort hos meg. Dvs. jeg kjenner så vidt en sjelden gang at den fortsatt er der, men det er så lite at jeg ikke plages av det..
Jeg håper dine plager også vil forsvinne helt..

Gleder meg til neste innlegg..:)

Ramme Alvor sa...

Det er hardt å vera sin eigen advokat i tide og utide. Verkar som du har fått ein del unødvendig trøbbel siste året (kjellaren med), men håper verkeleg at ting går seg til. Eg vert lukkeleg kvar einaste gong eg ser det har komme innlegg herifrå.

Klem og god betring!

Trefemtien sa...

Hei igjen:)
Jeg begynte å få plagene rett etter min siste fødsel og trodde derfor også plagene var relatert til det.. Det kjentes muskulært ut og kom som anfall med jevne mellomrom sånn ca. hver tredje dag om kvelden/natten. Det var kraftige smerter rett under ribbena på høyre side og i høyre skulder og gjorde at det var vanskelig å puste og gikk over etter alt fra 1-4 timer. Etter ca. 6 mnd med lignende smerteanfall fikk jeg et ekstremt kraftig anfall da vi var på ferie i Tyrkia. Det var slik at jeg spydde som en gris og svimte av vekselvis i flere timer og jeg trodde omtrent at jeg skulle dø..:) Det hele endte med at jeg ble kjørt i ambulanse til et lokalt sykehus, ble diagnostisert med magesår fikk medisin intravenøst i flere timer uten at det hjalp noe særlig... Heldigvis gikk det over av seg selv etterhvert.. Så da jeg kom hjem dro jeg til legen og fikk resept på kraftige smertestillende, som jeg ikke husker hva het i forbifarten og beskjed om å komme tilbake til legen hvis smertene fortsatte i samme skala, slik at de kunne bestille operasjon. Heldigvis har ubehaget gradvis avtatt. Lenge fikk jeg bare smerter hvis det var lenge siden jeg hadde spist og forsvant da etter ca. 15 min. hvis jeg tok litt mat og slappet litt av..
Ubehaget som du beskriver ligner på det som jeg hadde i begynnelsen og etter det kraftigste anfallet mitt.
Min søster fikk også samme diagnose i høst. Men hennes anfall forsvant helt etter ca. 2 mnd. Så det kan virke som om det er litt ulikt fra person til person..
Håper ihvertfall at du og er kvitt plagene for godt! Det er utrolig slitsomt å gå rundt med det ubehaget..

Ha en fin og avslappende lørdagskveld:)

Nina i Paradiset sa...

En venninne av meg hadde akkurat de samme plagene som deg, og var syltynn og under 27. Ingen hørte på henne heller til det gikk hull på hele greia og hun havnet på sykehuset med ambulanse. 9 steiner plukket de ut.
Legene mente hun var hypokonder....

God bedring!!!

Line fra huset på landet sa...

Stakkars deg!! 5 måneder?? Kjære..dette hørtes ikke bra ut. Godt du ikke ga deg! Det pleier å hjelpe det..å ikke gi seg. Det har jeg jammen flere eksempler på. Synd det skal være slik.

Da håper jeg du får løst problemet med homeopati og akupunktur.
Tvi, tvi:)
God klem fra Line

Hvit Villa sa...

Først av alt: Så nydelig stuen deres har blitt!!! Hang meg helt opp i de fine bildene mens jeg leste. Godt de fant ut hva det var, kommer nettopp fra hoemopaten selv..alternativ behandling er gulll verdt. Lykke til :-)

Fru R. sa...

Hei
Høres ikke godt ut..!!
Fantastisk flott stue du har, i det hele tatt, liker stilen din, så jeg legger meg til som følger:-))
Klem Mette

Vitt hus med svarta knutar sa...

Stackars dig, hela 5 månader med värk och bekymmer och så mycket onödig behandling. Det är kanske synd att det inte var en bebis de skulle leta efter, då är det bara ha 4 månader kvar;-) Men nu när det är en gallsten får vi hoppas att det går fortare tills du blir frisk.

Önskar dig fina dagar!
Klem,
Regina

Ps. Uttrycket FFF har jag aldrig hört förut.

charm design sa...

Å så deilig å endelig få hvite hva det feiler deg.Må være en fantastisk herlig følelse etter så mange uker med plager.Også er mann selvfølgelig overlykkelig for at det er noe som kan repareres eller fjernes.
Masse lykke til og god bedring.

Kristine sa...

Først av alt: Så flott stue dere har!
Og stakkars deg som har hatt smerter så lenge, uten at legen(e) tok deg alvorlig! Tenk at man av og til må kjempe seg til forskjellige undersøkelser. Det skal jo nevnes at leger er forskjellige de også, noen er dyktige, mens andre ikke er fullt så dyktige i sin profesjon. Jeg synes du skal droppe den legen som ikke ville ta de nødvendige undersøkelsene av deg, fikk en annen som er bedre!
Men godt å høre at du er bedre nå!
Ps. hvilken farge har dere på stuegulvet? Vi skal male vårt, kanskje til sommeren, blir kanskje en fin gråfarge :-)

Klem Kristine