mandag 31. januar 2011

Evig runddans



Det er virkelig sant at en aldri blir ferdig med å pusse opp et gammelt hus,- det er alltid ett eller annet som skal gjøres. Når en tror en har gjort alt, kan en trygt bare beholde arbeidsbuksene (og viljen) på, og begynne fra børjan. For treverk lever sitt eget liv, og må pleies som en aldrende Frognerfrue for å holde fasaden;) Selv om jeg legger godviljen aldri så mye til, så klarer jeg ikke se det sjarmerende i glipper mellom listverk og panelbord...i alle fall ikke lenger enn et par mnd...da taes fugen fram igjen....og igjen.



Da vi flyttet inn gjenstod det mye "småplukk" (les: bla pussing og maling av alle vinduer og dører), som vi skulle ta fortløpende etter at vi var kommet i hus. Faren med det, er at en til slutt ser seg blind på alt som skulle vært gjort, og plutselig synes det er helt ok at baderomsdøren er blå på den ene siden og beige på den andre;-) Realitetssjekk til meg selv,- det er IKKE ok! Så i helgen la jeg vekk "dille og styling (h)ånden", og tok fatt på døren mellom gangen og stuen. Endelig blendes gjestene av en skinnende og jevn flate ved ankomst, og ikke en dør som likner på et slitent verdenskart (i 3D).



Nytt håndtak har den også fått,- antikke glassknotter fra USA, og gamle "bakplater" fra Danmark trives godt i hverandres selskap til tross for språk forskjellene:) Litt rustent glam er ikke å forakte! Resultatet gav mersmak, og i skrivende stund tørker første strøk på dørlistene inn til kontoret i 2 etg.



Der har "kosekroken" også fått seg en liten facelift i form av nye kelimputer, som gjorde sofaen enda lunere å krølle seg sammen i. Her vil jeg vente på våren med en bunke glansede magasiner og en latte eller to:)



Nå er jeg på utkikk etter to små tepper (ca 80x200cm) i samme nyanser til å ha på kjøkkenet. Jeg synes kelimteppene jeg ser her i Norge ofte er så "knalle" i fargene, med hovedvekt på rødt og blått. Dette er jo ikke min palett, som går i "støvete" rosa og lilla toner med brunsorte innspill, men jeg vet at de finnes... Hmm...innser at jeg kanskje må ta med meg passet på en liten tur, eller satse på noen gode tips fra dere:)



Ha en fortsatt fin uke!

Må ellers få gratulerer den referete kusinen i innlegget under, som covergirl på den nye IKEA katalogen...looking good:)


9 kommentarer:

Fru Schenk sa...

Hei,
Så flotte dørhåndtak, også så fint de passet sammen med døren :o)
Ønsker deg en god tirsdag!
Hilsen Ingebjørg

Mors værelse sa...

Ja, virkelig en krok å kose seg mens malingen tørker....:)

Lykke til på kleimjakten; har dessverre ingen tips.
God dag ønskes fra Mariann

Blått til lyst sa...

Dørhåndtakene var noen små perler, og resten riktig vakkert.
Nydelige farger! Jeg ønsker deg lykke til i kelimjakten - og jakten er gjerne litt av moroa *s*
Jeg synes jeg ser deg slå til med fugemassen - herlig! Det blir fint da, og jeg beundrer innsatsen.
Lykke til videre - Luv

Helt vilt sa...

Kjempe fine dørhåndtak! Kjenner meg veldig igjen når du forteller om det bli blind overfor ugjorte ting. Vi har selv en gammel sveitservilla og jeg tror vi aldri vil bli ferdige... Liker forresten veldig godt stilen deres og måten dere bruker/setter sammen farger på. Flott å se hjem som ikke bare er hvitt og grått. Jeg henter mye inspirasjon fra dere. Gleder meg for hver gang jeg ser det er nytt innlegg fra dere!
Ha en fin tirsdagskveld!

Astri Moseidjord - Lensmannsgården sa...

Hei hei! Så fin blogg du har, og for et fantastisk hus. Jeg kan ærlig inrømme at jeg har sniktittet på bloggen deres siden dere bodde på den gamle gården..
Liker stilen din utrolig godt, og du/dere er så flinke til å få ting til, både med interiøret og det praktiske. Lykke til videre!
Jeg skal forsette å titte innom..
Hilsen Astri :-)

Lekenhverdag.com sa...

De putene var bare fantastiske. Kan jeg spørre hvor du har kjøpt de?

Og jeg skjønner godt at du har forelsket deg i sommerfuglen ;-)

Håper det står bra til med deg!

Klem fra Carina

Line fra huset på landet sa...

Sukk, for et dørhåndtak! Skrekkelig vakkert..om det går an å bruke to slike ord sammen :o)
Likte uttrykket ditt " rusten glam":) så dekkende. Skjønt. Helt enig i at det er vakkert.
Jeg har sett på slike "plater" til dørvridere jeg også, men har lurt på om de i grunn ikke passer til nye dører?! Tror ikke det. Kjedelig, for det er utrolig lekkert!
..ps: jeg kjenner så altfor godt igjen dette med å bo seg blind på ting som skulle vært gjort! :( ikke bra nei.
Ha en fin helg Cathrin:)
Klemmer fra Line

Vitt hus med svarta knutar sa...

Dörrhandtagen blev verkligen fina, danskt + amerikanskt = sant=)

Här kanske du kan hitta någon matta, de har butik i Malmö http://www.marrakechinredning.se/varabutiker.html

Ha det gott och en underbar helg!
Kram,
Regina

JoieLaVie en France, Carolien sa...

Hiii..

Nice story about yr renovating house..Iam living in France and renovating a house also..still
but it's very nice to do..

Thnx en regards

La Douce France - Carolien