søndag 12. desember 2010

Julehus og mus



Det er lite overskudd til blogging om dagen,- jeg sliter med en kranglete høyreside som kiropraktoren nå har lagt sin hånd på. Satser på at hun kombinert med div healing krystaller skal kroppen min i balanse igjen:)Det tar visst på å pusse opp et gammelt hus (eller er det alderen som begynner å sette sine spor?)!



Gangen har uansett fått på seg julestasen, og ønsket velkommen til Luciafest i helgen. Mine tre gode barndomsvenninner med søte barn kom på besøk, og vi storkoste oss med lussekatter, gløgg og My Little Ponny!



Det holdt på å bare bli gløgg, da den første deigen jeg satt kvelden før fikk en overdose safran...ikke visste jeg at 3 gram var alt for mye..thihi. Bolleoppskriften gikk på autopilot, før jeg spedde på med det gylne krydderet til deigen fikk en fin og gul farge. Jeg fant først ut at jeg skulle google oppskriften mens det hele hevet, og oppdaget da kjapt at jeg hadde tatt litt hardt i. Smakfulle safran må ikke forveksles med gurkemeie som bare setter farge;-) Heldigvis hadde jeg akkurat nok gjær til å lage en ny ladning,- klok av skade ble de perfekte!



Fra lussekatter til mus: Vi har som tidligere nevnt ubudne gjester på låven/uthuset, som storkoser seg blandt hageputer og møbler. Vi bor rett ved et stort jorde, og er sådan et perfekt Bed & Breakfast for store og små frosne muselabber. Hadde de bare brukt uthuset til å sove i hadde det vært helt ok, men offentlig toalett har vi aldri godkjent:-/ Så musene må ut, men jeg har ikke hjerte til å sette opp musefeller for å bli kvitt de. Jeg er imot å ta liv, uansett str, og lurer derfor på om noen av dere har gode alternativer for å holde de borte (noen lukter de avskyr etc?)? Vi har prøvd med en boks som skal lage en høy lyd for å skremme de bort, men den virket ikke..hmm...what to do?


Selma er en Engelsk Staff, og rasen ble opprinnelig brukt til rottejakt på 1800 tallet. Her sitter hun heller molefonken over å måtte pose sammen med julenissen for mamma..thihi..sjekk hengemulen! *smask på snuten*



Ønsker dere en flott ny uke!

17 kommentarer:

kråkeslottet sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
kråkeslottet sa...

hehe..jeg ler for meg selv her jeg sitter å leser innlegget ditt om musenes bed&breakfast:) jeg forstår deg så godt! vi bor i skogkanten og musene besøker oss titt og ofte.. får du noen råd som holder dem ute så tar jeg imot med stor takk! de er søte..jo jo ..men ikke inne i huset..jeg har skaffet meg to puser for å skremme dem litt men fange dem vil de ikke.. og skremme dem gjør de heller ikke.
Ellers likte jeg så godt speilene dine som du har samlet i trappen din!helt nydelig!
Jeg ønsker deg lykke til:) og en fin førjulstid til deg og dine! (måtte legge inn på nytt for det første innlegget ble bare tull)

Ramme Alvor sa...

Vanskeleg med museproblem når du ikkje vil drepe dei. Eg skjønnar deg godt, men trur du vil endre syn når dei har ødelagt nok for deg..ledinger spesielt.. Beste du kan gjere er å få nokon som kan til å fjerne dei for deg og så tette att slik at nye ikkje kjem seg inn igjen.
Nydleg julehus!

Klem!

Manne's hverdag sa...

NYYDELIG JULEPYNTET GANG OG VAKKER HUND!!!

Har heldigvis ikke hatt problem med mus etter at vi "tettet" alle muligheter for noen år siden. Uff -skulle kanskje ikke si det. Nå blir vi vel invadert, kaldt som det er her hos oss for tiden.

Ha en flott førjulstid !!!

Hilsen
Marianne

Line fra huset på landet sa...

Nei vet du hva! Det er aaaltfor tidlig å klage på alderen kjære deg! Det er nok heller det gamle huset ja:o)
Vakkert blir det, men sikkert ikke noe godt med den høyre armen heller!! :(
Trappegelenderet ser kjempefint ut! Vi har en helt forferdelig trappeoppgang som jeg gleder meg til å ta fatt på, og også etterhvert få en slik girlander på plass(mest sannsynlig neste jul). Men først må vi bygge på og litt anna;) Altså trappa i seg selv er helt vidunderlig nydelig, snekret på plassen av en lokal snekker for maange år siden, knirker på de "rette" stedene;) og en perfekt bue både på trinn og gelender. Men saken er at noen har klart å male vegger og trapp militærgrønn(samt den knøttlille gangen nedenfor + gangen oppe hvor soverommene ligger!!) og gjett da du..korallfarget gelender med rekkverk!!
Det er faktisk sånn at man nesten lukker øynene når man går opp og ned der, så grusomt er det.
Men jeg tenker meg da heller hvordan det kommer til å bli; hvit trapp, hvite vegger, hvitt eller svrart gelender og en lekker sisal-løper i trappetrinnene.
Vente med å pusse den opp gjør jeg fordi vi skal pusse opp så mange rom oppe at jeg ikke vil risikere å ødelegge trapp og gang når vi flyr opp og ned med materialer o.l.
Huff. Dette ble langt.. men du satte meg på trappetanker. Hehehe.

Vel..uansett. Ha en koselig Lucia-dag. (vi spiste lussekatter igår og "grom" koste oss;) )
Klemmer fra Line

Vitt hus med svarta knutar sa...

Kanske en katt? De är ju bra musjägare och då behöver inte du ta ansvaret om mössen "råkar" mista livet.

Vad fint du har pyntat i trappen. Du får tala om för Selma att tomten är snäll och om man är snäll så får man julklappar. Kanske gillar Selma bättre att sitta brevid tomten då=)

Ha en underbar vecka och en fin Luciadag!
Klem,
Regina

Nina i Paradiset sa...

Har prøvd det meste ( i mitt forrige hus) men det eneste som hadde effekt var en hunnkatt. Prøvde med en herrepus også, men han lå bare i godstolen og koste seg.
Jeg har ett tips til å fange de, om du vil kjøre de 2 mil unna for så å slippe de ut der da....
(enkelt, men mye å forklare)

Anonym sa...

Hei!
I butikken der jeg jobber, har vi solgt mye av et produkt som heter "Museskrekk". Mange som skryter av det, skal være effektivt. Det er små hvite kuler som lukter sterk av parafin, så de skremmes av lukten, dette er ikke gift. Legges rundt huset utvendig, og IKKE inne! Prøvde det en gang, og angret sterkt... Ikke lett å kvitte seg med parafinlukt :-)

Hilsen Agnete

Monica sa...

Så koselig hallen din har blitt, stilig med alle de forskjellige speilene. Koselig pyntet trapp også.
Ha en fortsatt koselig adventstid, og god bedring.

Anonym sa...

Hei!
For en fin blogg du har!
Ang.museproblem:Dra på felleskjøpet og kjøp klerat. Blir også kalt "blå blokk". Det er firkanter som du legger ut der det er mus.Vi har prøvd det og har ikke sett tegn til mus på flere år!

Anonym sa...

Flott og koslig blogg:) Vi fikk uinviterte gjester på besøk i huset da vi flyttet inn (flyttet visst inn samtidig de små tassene...), vi kjøpte elektrisk musejager - og siden har vi ikke sett noe til de:)
Anbefalest virkelig - og den dreper ikke de små;)

LIVS LYST sa...

Kjempe koselig med pyntet juletrapp!

Ha en fin helg videre.
Julehilsen Liv

Pünktchen sa...

Soooo beautiful!! :-))

Greetings from Austria & merry Christmas!

Nora

Anonym sa...

Hei.
Jeg måtte bare innom for å fortelle deg at jeg har fått bygd 3 bokskap etter bilde av ditt her inne på bloggen:-)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150363463630370&set=a.10150363463590370.592284.800940369#!/photo.php?fbid=10150363463850370&set=a.10150363463590370.592284.800940369&pid=16435675&id=800940369

Therese sa...

Måtte bare innom deg en tur for å ønske deg og dine en god god jul!!
klem

Cathrin sa...

Hei anonym:)

Så gøy at bloggen inspirerer og gratulerer med ny bokhylle!
Jeg prøvde å klikke på linken du la ved, men kom ikke inn?

Ha en fortsatt fin jul!

Cathrin:-)

Daraff sa...

que lindos espacios!!!!