tirsdag 16. november 2010

Perspektiv



Det er ikke alt som er like bloggbart når en pusser opp et (gammelt) hus. De siste ukene har vi skrapt og pusset utallige vinduer og dørkarmer...off så kjedelig! Den gamle malingen er så sprø og sliten, at små hakk blir som store kratere når en begynner pussefesten...Jo mer en jobber på "sårstedet", jo større blir såret...flakene spiser seg grådig oppover, og vips så har en plutselig bart treverk på en hel lengde selv om det ikke var planen:-/



En skulle bare visst hvor mye jobb det ligger bak en tilsynelatende enkel og nymalt vinduskarm;-) Jeg kan igrunn bare takke meg selv for dette gildet...Det var jeg som på død og liv skulle ta vare på alle de gamle listene, selv om snekkeren sterkt rådet meg til å smelle opp nye,- de kunne ikke skjønne hva jeg skulle med de shabby delene. Noen dager skulle jeg ønske at jeg den gang lot meg overtale, som i dag med låsninger i ryggen, men jeg vet også at huset jubler over valget som ble tatt, og da er det så absolutt verdt det:-) Jeg har alltid hatt respekt for gamle damer...


Her legges kun makeup, og ingen makeover. Det er langt i fra alt som havner under penselen,-små skjønnhetsfeil er i mine øyne skjønnhetsflekker... Denne speilkommoden får stå urørt.

Den siste tiden har også vært preget av redsel og uvisshet, og den har fått meg til å innse at det tross alt er mye som er viktigere enn glossy flater og ferdige rom...
For snart 3 uker siden fant vi to små kuler i de bakerste puppene til lille Selma, og dro sporenstreks til dyrlegen. De kan visst ikke ta ultralyd på hunder for å se om kulene er ond eller godartet, og biopsi var ikke å anbefale da resultatet ofte er unøyaktig. Derfor ble hun noen dager senere lagt i full narkose, og fikk fjernet de tre bakerste jurene samt lymfer i samme området.



En teknisk enkel operasjon, men med et stort sårområde da de fjerner mye hud. Smerteplaster, smertestillende og mye kos fikk henne gjennom de første dagene...lille tapre skatten vår! Etter en grusom uke med hver vår jernklo plantet i magen, fikk vi gledesnyhetene,- kulene var godartet og baby ville bli helt frisk! Nå er stingene tatt, og det er så godt å se at hun mentalt er seg selv igjen,- 1 kg lettere og minus 3 pupper.
Vi føler vi har fått en ny start, og setter, om mulig, enda mere pris på hennes nærvær. Det er helt utrolig hvor glad jeg er i den hunden,- hun er vårt ALT!



Slike hendelser setter ting virkelig i perspektiv, og har i alle fall fått oss til å bremse opp litt...Det er viktig å leve midt oppi dette oppussingskaoset, og ikke sette livene våre på hold slik vi har gjort de to siste årene. Jeg velger meg heller en ekstra tur med Baby, framfor nymalte vinduer:-)

Grip dagen!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Å, så herlig at det gikk bra - stor klem til Selma. Og så sant, så sant, det er så viktig å "leve litt" hver eneste dag - ta vare på øyeblikkene - selv når man står midt oppe i krevende prosjekter :)
Vår Nona er frisk, sprek og fornøyd - alle symptomer har gått tilbake (har tidligere skrevet og fortalt deg om hennes sykdom :), og alternative behandling.
Masse lykke til videre, både med huset (som blir helt fantastisk vakkert, levende og unikt - og med
Selma - sender mange gode tanker :)
Inger Lise

mali-mo sa...

Så godt at det går bra med hunden din!

Må bare få si at jeg er utrolig imponert over den utrolige jobben dere legger ned i huset! Og si meg veldig enig i at det er det viktigste i livet å ta vare på øyeblikkene og dagene - livet akkurat nå- sammen med dem man er glad i ;)

Ha en flot ttordag!

Berit sa...

Godt at det gikk bra med Selma!

du etterlyser et badearmatur.. prøv her:
http://godslageret.no/store/index.php

håper de har det du vil ha:)

Love Your Homes sa...

Så glad jag blir att allt har gått väl med Selma,
djuren kommer i första hand....alltid!

Klem till er alla och må så gott,
Ia

Lille vildand sa...

Godt at det gikk fint med Selma.
Nydelig speilkommode.
Synes at det står virkelig respekt av at du har bevart de gamle karmene.
Nyt livet - og hverandre.
Klem♥

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad skönt att höra att det gick bra med Selma=) När man ser såret där hon är sydd gör det ont i mig. Gott att höra att stygnen är borta och att hon är frisk och på benen igen.

Att renovera och måla fönsterkarmar känns som ett never-ending jobb och det är imponerande att höra vad envis du är.

Spegelkommoden är mycket vacker, jag tycker om när slitaget syns på gamla möbler.

Ha en fin avslutning på veckan!
Klem,
Regina

My Wonderworld sa...

Så godt at kulene var godtartet!!! Min Samojed fikk operert bort ondartede kuler, da hun var ni, men vi fikk beholde henne allikevel til hun var 14. Det er utrolig hvor viktig disse sjarmtrollene blir i ens liv. De farger hvert minne.

My Wonderworld sa...

Jeg har forresten en barneblogg, som kanskje kan være av interesse?

Sjekk ut : http://www.lekenhverdag.com/