fredag 19. november 2010

Julemodus



Jeg har holdt igjen så lenge som mulig, men nå kan en vel si at det er ok å snuse litt på julen? Jeg vet jeg sa i et tidligere innlegg at gløggen skulle innvies 1 november i år, men det føltes litt i overkant tidlig da dagen kom. Med tanke på at lageret med pepperkaker (les: de knekte bitene i bunnen av boksen) og gløgg som regel alltid varer helt til påske, fant jeg også ut at faren for sukkersjokk var meget høy dersom sesongen ble tyvstartet.



Fysen på godbiter har også musene i uthuset vært, noe som har resultert i at det meste av julepynten må kastes:-/ Ja jeg liker at kremmerhusene på juletreet skal være gulnet og litt frynsete, men de skal helst lukte te og ikke tiss:-/ Så det er litt bittersweet: Moro å gå bananas blandt årets glitter og fjas, men ikke alt kan kjøpes...som den halvspooky Luciajenta fra 50-tallet som snurrer rundt sin egen akse mens skralle juletoner siver ut av spilledåsen den står på. Slik har hun underholdt oss år etter år, og det er arv som er verdt å ta vare på...



Jeg er opptatt av at ting skal vare, og ha et ekte uttrykk, så første kjøp av ny pynt ble disse flotte håndlagde snøkrystallene i porselen. De er laget av en kunstner i England, og kom heldigvis fram i god tid før jul! De har et trykket blondemønster på begge sider, og jeg elsker den "myke" overflaten! Jeg har sett at en kan få tak i liknende på både Epla og Etsy!



Fra USA har jeg fått tilsendt disse søte englene laget av gamle glansbilder og piperensere. Dekorativ pynt som er superenkel å kopiere! Jeg hadde planer om å invitere til juleverksted i år, men innser at den posten dessverre må strykes av programmet skal vi bli nogenlunde ferdige med malingen av vinduene. Derfor er jeg veldig glad for at jeg kan kjøpe koselig julepynt som andre har lagt tid og sjel i!


Bak engelen henger bestemor Elsas kakeoppskrift rammet inn med spor etter flittig bruk:-)



Ønsker dere alle en riktig fin helg!

13 kommentarer:

Anns draum sa...

Herlege bilete du viser;)) Får skikkeleg julestemning altså:))
Ha ei fin helg du og!

Klem frå Ann

Mors værelse sa...

Når nettene blir lange...sier vesle musemor GÅ Å SPIS LITT JULEPYNT...?? Nei,nei..:(( Men utrolig flotte de porselensstjernene da..

Lykke til med malingen og kos dere med tanke om gløgge pepperkaker i HUSET..:)
Klem fra Mariann

Anonym sa...

Det er trist når noe man er glad i blir ødelagt. Jeg bor i gammelt hus og har også opplevd museulykker. Klok av skade blir heretter all min julepynt pakket i plastbokser fra IKEA.
Men jeg likte veldig godt den nye julepynten dere hadde kjøpt:))

Anonym sa...

heisann!

Fantastisk blogg!

Lurer på hvor du har kjøpt de glansbildenglene?

Cathrin sa...

Hei!

De er kjøpt på www.etsy.com av selgeren "Old World Primitives"!
Masse fin og hjemmelaget julepynt samlet på et sted! (Etsy er som norske Epla)
Hils evt selger fra meg*s*
Ha en fortsatt fin helg!

NIB sa...

for noen flotte bilder! I N S P I R E R E N D E!

Hjertedamas blogg sa...

Hei!! Lenge siden nå, men jeg kjøpte et madonna med barn bilde av deg for flere år siden:DDD Og så dere på tv tidligere i høst:DDDD Har lyst til og følge bloggen deres, men du har ingen følgere???? Eller er det bare jeg som ser feil???? Klemz, Grethe i Moss/ Hjertedama

Heksedamen sa...

DIGGER lysene på geviret!!! Bare helt rått!!! :D :D

Wilhelmine sa...

Hei, i dag fant jeg bloggen din på NIB. Så koselig den er, her vil jeg komme inn og lese mere. Jeg legger meg til som følger jeg;) Ha en fin advent søndag. Hilsen Wilhelmines blogg...kikk gjerne inn til meg på bloggbesøk, så byr jeg deg på Sara Bernard kaker;)

designhund sa...

Elsker bildene dine, holder en knapp på deg i konkurransen jeg:-)
Klem Tone

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Så koselig,hvor ligger butikken din??Du høres ut som du ligner på meg du:):)
kos deg
eddaKlemer

Trine sa...

Så koselige bilder!!
Herlig julestemning!

Du er så flink til å gjøre det fint rundt deg!

Lykke til i konkurransen!

Klem

HannasHörna sa...

Åh så fint!

Vilken inspiratinskälla din blogg är!