onsdag 27. oktober 2010

Trapp og trykk!



Jeg er fortsatt i "gang-modus", og skulle etter planen begynt på trappetrinnene i forrige uke. Vi har tidligere revet vekk meter med linoleum, hakket vekk x-antall kg med lim, og slitt ut 2 stk pussemaskiner på dette prosjektet. Nå gjenstod det bare å finpusse trinnene, for så å lakke de mørke. Men etter at resten av gangen ble fresh og nymalt, så syntes jeg faktisk at den halvferdige trappen framstod som en tøff kontrast til alt det hvite. Etter noen runder med pusssepapir, og en god og gammeldags vask, ble den derfor erklært ferdigstilt og klar til bruk. Jeg hadde to søte prinsesser på 11 mnd og 3 år som prøvegikk/krabbet den i helgen, og trinnene bestod "flistesten" med glans*S*. Så nå får den stå slik til jeg får et plutselig behov for et litt mer polert og møblert hjem;-) Hippien i meg sier at det kan bli lenge til...

Siden jeg valgte å la trinnene være "bare", måtte jeg jo også ta stilling til den lille "gangen" på toppen av trappen. Her skulle gulvet egentlig males hvitt, men jeg så nå at det kunne bli en litt hard avslutning på det hele, og fikk derfor en idé som måtte prøves ut...sånn ca halv ett søndags kveld...*kremt*



Fram med en sjablong jeg har kjøpt i USA (slike kjøp uten formål, men som du vet du en gang vil få bruk for), og prøve noe jeg aldri før hadde gjort. Første trykk ble så som så, men etterhvert fikk jeg en teknikk som funket bra! Men for noe kliss!



Jeg startet med 3 rader med ruter som jeg lot tørke, og "kalket" deretter disse med utvannet hvitmaling for et litt rustikk utseende.



Så var det å fortsette på "puslespillet" med forskjellig tykkelse og overflate på trykkene. På den måten ble det ikke for "grafisk" og perfekt. Dopapir, svamp og en gammel sokk ble på rundgang flittig brukt for å få den rette finishen.



Sluttresultatet ble et personlig og marokkanskinspirert gulv det bare finnes et av! Nå kan jeg ligge i badekaret, tenne noen stearinlys og få 1001-natt feelingen bare ved å gløtte på døren;-)





Ha en fin uke!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempe lekkert!

Anns draum sa...

ÅÅååhh... så kuult!! Kjempe flott altså:)) Blei ein flott kontrast til dei andre malte gulva:)

Klem frå Ann

BROCANTE sa...

DET likte jeg! Kjempestilig!

LIVS LYST sa...

Så kuuuuuuult!!!

Liv

Catje sa...

Helt utrolig stilig!

Catje

Mona. sa...

Oiiiiii,dette ble jo kjempefint,du er sannelig oppfinnsom !!! Og ingen har likt,i hele verden !! Likte fargene veldig godt.....ja,dette var helt i min smak !!! Flink er du !!

Ramme Alvor sa...

Veldig flott og orginalt :)

Line fra huset på landet sa...

Oj, så spennende og nytenkende! Det ble jo kjempebra!!
Klem,Line

Trefemtien sa...

Fantastisk!!! Tenk å komme på en slik idé og så klare å gjennomføre det på en så vakker måte... Jeg er ekstremt imponert. Det er blitt et unikt og vakkert gulv. Hele huset deres er et smykke...

Blått til lyst sa...

Her kan jeg jo bare slutte meg til resten av kommentarene og si at det gulvet ble strålende flott!
Så kreativt å sette mønsteret tett-i-tett.
Jeg brukte en hel vinter med varmepistol og sikling for å fjerne mange,mange lag med maling i en bratt trapp. Nå har den stått ubehandlet i 20 år, og den kommer til å være slik. God å gå i, liten sklifare og ingen hakk i maling eller lakk. Bra for føtter på sokkelesten, små barn og firbente *s*
Koser meg alltid på bloggen din - klem

Grip dagen sa...

Vågal og kreativ ser ut som en fin blanding! Resultatet ble spennende. Jeg synes mønsteret på gulvet deres minner om gamle, franske klinkerflis. Stilig kontrast.
Kjenner ei dame som liker den franske, røffe stilen men også er svak for litt jalla-pynt fra Indiska. Vi sier interiøret hennes er i Indisk Landstil...
Det er nesten litt indisk landstil over trappegangen din! :-)

Har du greie på gamle tallerkenhyller, så trenger jeg gode råd om den jeg viser i dagens innlegg...
Ha ei flott helg!
Klem Marit

charm design sa...

ÅÅÅÅÅÅ herregud må jeg bare si.Det er det kuleste gulvet jeg har sett.For en fabelaktig ide,så gøy å ha et gulv ingen andre har.Du er et geni...
klem Heidi

Kristine sa...

WOW, seie eg berre, utrulig flott og kreativt gjort, personlig og annaleis.Eg er imponert!

Hjemmekjær sa...

Så Stilig!!!

Nooria sa...

Det er det kuleste jeg har sett på lenge! Utrolig kult, kreativt, artig, stilig og fint!

Nå ble jeg enda mer fan :-)).

God helg!

Therese sa...

Å, wao! Så lekkert!! Og for en jobb det må ha vært, men sikkert morsomt også.

God helg til dere!
klem

Vitt hus med svarta knutar sa...

Wow, såå vackert, det golvet gillar jag mycket=) Du har så härliga idéer som ger inspiration. Skulle önska att jag hade ett riktigt trägolv i mitt hus. Det bästa idéerna brukar komma mitt i natten när det är dags att gå och sova.

Önskar dig en fin fortsättning på helgen!
Klem,
Regina

ANETTESHUS.COM sa...

WOW!! Sååå stilig!! Det ble rett og slett kjempe-lekkert! Definitivt et gulv ingen har maken til!! Super-flott!

Ha en fin ny uke!

KLEM KLEM
Anette:)

Monica sa...

kjempefiint:) Skikkelig kreativt kommet på. Jeg har kost meg med bloggen din sikkert over en time nå, leste meg tilbake til 2008, kjempeartig å se jobben dere har gjort med det nye huset deres. Likte også veldig godt stilen dere hadde på Voksen gård. Har studert bildene i Vakre hjem mange ganger.
Ha en fin kveld.

Anonym sa...

tusen takk for en super ide! Ble kjempefint:O)

Tina Therese sa...

Så utrolig flott og kreativt!! Et gulv med stil!