mandag 27. september 2010

Glass og Glam!




Da har speilet til badet ankommet Asker etter en lang (og ufrivillig) stopp i tollen:-/ Visste dere at antikke varer skal momses med 20% og ikke 25% som vanlig? Det hadde tydeligvis ikke tollbehandleren i dette tilfellet fått med seg... Et lite tips til deg hvis du handler gammelt fra utlandet!



Denne juvelen er litt over 100 år gammel, men skinner like vakkert den dag i dag. Speilet ble kjøpt på et marked i Belgia, men hvor det opprinnelig kommer fra er ukjent. Jeg synes det gav badet det lille ekstra, og tilførte det en liten dæsj med glam;-)



Nå leter jeg etter en gammel lampe som skal henge over,- en slik en som ligger vannrett med to glasskolber på hver side som må skrues av når pærene skal byttes. Dårlig forklart? hmm*S* Jeg har en som er hvit, men jeg ønsker meg en i klart glass som skal matche denne:



Taklampen hang i huset da vi overtok,- dog i gangen, men jeg synes den passet fint på badet. Jeg kan tenke meg at lampen jeg nå ser etter er produsert på 50-60 tallet, og helt sikkert finnes (usikker på om det indre bilde jeg har av den er et reelt minne eller ren fantasi*s*)! Kommer du over en du tror kan passe, så setter jeg stor pris på tips!


Baksiden av døren er fremdels blå...

Alle håndtakene på dørene (3 stk) som fører inn til dette rommet har fått gamle amerikanske dørvridere i glass,- veldig pene å se på, men litt upraktiske hvis du er våt på hendene, eller har smurt deg inn med håndkrem;-) Faren for at du ikke kommer deg ut av badet på en stund da er stor..thihi. Godt jeg har en bunke interiørblader liggende der i en kurv;-)



Planen var å bytte alle håndtakene i 2 etg til slike (de som var på da vi kjøpte huset var ikke originale, men fra 60 tallet), men har nå kommet fram til at funksjon også teller pittelitt;-) Så derfor får de resterende dørene vridere fra byggeåret.



Ellers må jeg få takke for alle hyggelig mail og kommentarer jeg har fått etter at vi var med i Bygg & Bedrag på TV3! Dette var en av hemmelighetene jeg bar på her. Takket være de har vi nå kunne flytte inn i et friskt og tørt hus,- det å få denne hjelpen etter en lang kamp har vært som å vinne i Lotto! Vi er dypt og evig takknemlige!




Her skinner solen i dag,- nyt den!

19 kommentarer:

Fru Syversen sa...

Hei...
Når jeg begynte å lese dette innlegget, kjente jeg igjen huset fra Bygg og Bedrag...så reprisen i går...veldig flott hus dere har...elsker stilen deres...
Ønsker dere lykke til i huset, nå håper jeg alt ordner seg for dere...for veldig flinke har dere vært med oppussingen av huset.
Mvh Fru Syversen

Fru Syversen sa...

Forresten...speilen er lekker!

LandligEleganseogRustikkRomantikk sa...

Lekkert bad! Nydelig speil også! Ser etter lampe med klart glass jeg også, ingen lett oppgave, alt er jo hvitt! Jakten fortsetter...

Så godt dere fikk hjelp med fuktproblemene, så dere på tv i går (reprisen - da jeg sovnet fra onsdagsutgaven;))

Ramme alvor sa...

Litt av ein historie! har venta og venta på nye innlegg, men forstår no alt arbeidet de har hatt bak kulissane. Kjekt med overraskinga så, drenering og vaskerom, Herleg!!!

Likte veldig godt dørvridarane på badet, trur ikkje eg har sett so flotte nokon gong!

Britt

Lille Vildand sa...

Nydelig speil - og takk for info mht toll! Å, jeg har ikke sett programmet! Skal se om det vises på nett.
Klem fra Jannicke

Kristin sa...

Så dere på nett-tv i ettermiddag! ...du store min, visste ikke at der slet med slike problemer...!
Så heldige dere var som fikk hjelp:-)
Vi sliter med det samme her i huse, i mindre skala heldigvis!:-)
Kristin

Hjemmekjær sa...

Fantastisk nydelig hus dere har! En fryd for øyet!!

Lille Vildand sa...

Nå har jeg sett programmet - for en historie! det har vært en tøff kamp - men så bra at dere meldte dere på Tv3 sitt program. Det er jo fantastisk hva de har gjort!
Klem fra Jannicke

Loccitane sa...

Med et slikt vakkert venetiansk speil, skulle dere jo hatt en tilsvarende venetiansk lysekrone.
Har selvfølgelig også sett dere på tv. La også inn en lang kommentar, men da jeg var ferdig å skrive, forsvant den. Du har da antagelig ikke fått den, så jeg ville bare si at jeg er sååå glad på deres vegne at alt ordnet seg, og jeg håper dere har det bra og koser dere i huset.
Klem Line

nr14 sa...

lekkert speil som passer helt flott:) Kjekt å se at dere fikk bistand med den kjellerproblematikken:)

Ha ei fin uke videre

Frøken Jægers Hus sa...

Oi hvor dere jobber på! Flinke!!!!! Herregud! ... jeg har fulgt dere lenge men aldri lagt igjen noen kommentar. Jeg er imponert og gleder meg alltid til innleggene deres. Liker å følge byggeprosessen

Mors værelse sa...

Hei...ja, fikk med meg programmet da en venninne hadde tatt det opp.
Dere er jo akkurat som jeg hadde forestilt meg..topp..!!
VELDIG bra at dere fikk orden på fuktproblemene og at dere ENDELIG kan bo i eget hus.

Forstår hvordan lampe du tenker på..vi hadde en sånn på kjøkkenet i mitt barndomshjem. Lykke til med jakten..!

Ha en vakker høsdag..:)
Hilsen Mariann

Ha en vakker høstdag

design traveller sa...

Very elegant details, and the mirror is a great find, I like it a lot!

My Wonderworld sa...

Hva dere har vært igjennom!!! Nå skjønner jeg jo de "kryptiske medlingene".

Har akkurat hatt 45 min. pause fra flyttingen med å se Bygg og Bedrag. And YOU made my day!!

Jeg vet ikke om noen som har fortjent dette mer enn dere! Gratulerer med innflyttingsklart hus!!!!!!!!!!!!

Nå er jeg til og med motivert til å fortsette. Digger happy endings ;-)

Og ang. dørhåndtakene. De runde er kanskje ikke like praktiske, men utrolig greit når man har små barn i hus. Vi har runde, noe som hindrer snuppa i å åpne dørene ... og vi har fortsatt litt kontroll ;-)

Ha en fantastisk dag!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken vacker spegel, den är verkligen pricken över i, i badrummet. Gillar de vackra handtagen på dörrarna, men de kanske är lite opraktiska.

Har tyvärr inte haft möjligheten att se programmet ni varit med i. Förstår att du måste hålla det hemligt, inget får väl sägas innan programmet går på TV:n.

Ha det gott!
Klem,
Regina

Blått til lyst sa...

Nydelig speil! Virkelig en stemningsskaper. Dørknottene var lekre, men jeg kjenner problemet. Ble "stengt" inne på do i et bursdagsselskap da jeg var 6. Høflig vaskede hender og rund knott - pinlig....
En slik lampe du etterlyser kastet vi ut da vi pusset opp i 1989, men det hjelper ikke deg. Den gangen så vi ikke noe bevaringsverdig i de lampene i det hele tatt.
Lykke til i letingen :-)

Dagny Thurmann-Hoelseth sa...

Cath, det ser helt fantastisk ut!! Og TUSEN takk for nydelig kommentar inne hos meg, du legger alltid igjen verdens beste :)

Og utrolig kult at du er member of Design Refuge! ;) Vi har before/after-konkurranse der nå, og jeg må nesten insistere på at du melder på ett av dine prosjekter!!

Stoor klem!

ps - har ikke fått med meg bygg og bedrag??

Fru Andersen sa...

Nydelige dørvridere uansett om de ikke er så praktiske;-)

Og speilet var utrolig flott, nydelig bad dere har!

Nyt helgen!

My Wonderworld sa...

Dette må være noe for dere: http://norskeinteriorblogger.blogspot.com/2010/10/inspirasjonspris.html

Ønsker dere en super helg ;-)