søndag 27. juni 2010

Step by step...



Ting fortsetter å flyttes fra rom til rom, opp og ned, og tilbake igjen...Rot over alt, så takk og pris for uterommene som kan rømmes til når det blir for klamt inne;-) Gulvet i spisestuen fikk siste strøk i dag, og skal lakkes på tirsdag. Med hund i huset med stadige raptusanfall, har vi valgt å lakke 3 strøk over alle de malte gulvene for å gjøre de ekstra slitesterke.
Det store skapet kom i to deler, og det siste jeg tenkte på da jeg iherdig skrudde det sammen og fuget overgangene for mange uker siden, var at det med tiden skulle ut igjen...Gjennom en inngang som er 10 cm lavere enn møbelet *kremt*. Med tanke på at det også er blytungt (selv uten glass og porselen), så ble det faktisk lettere for oss å heller skyve det litt ut og male rundt det. Området det står på nå ruller vi kjapt over når det er på plass igjen.


Kaos...

Nymalte gulv setter strenge krav til annet arbeid i huset (ikke noe pussing og sjauing som kan spre støv), derfor benyttet jeg sjansen til litt hagearbeid. Svigers hadde liggende noen steinplater som vi var så heldige å få. Disse ble til trapp i helgen, og nå gjenstår det bare litt såing mellom trinnene, før det ser ut som om den alltid har stått der:-)


Første spadetak...Hanne hadde liten tro på at dette skulle bli bra...

Jeg startet med å hogge ut ett og ett trinn, før jeg planerte området og la på singel i bunnen. Så var det bare å legge steinplaten på, og begynne på neste step. Lekende lett, og god trim!


Halvveis...


Selma tar livet med ro...


Ferdig!

Urnene er siste funn fra Blomqvist, og skal få hver sin lavendelplante til uken. De er i jern og fra begynnelsen av 1900 tallet, og hører hjemme i en gammel hage:-)



Arbeidet ble nøye overvåket fra oven,- en liten nyskjerring fugleunge stakk stadig hodet ut fra redet og holdt meg med hyggelig selskap. De er visst to stk i kassen, og jeg er helt imponert (og rørt) over hvordan foreldrene jobber på skift med å gi de små mat..konstant! Søte observasjoner som gir påfyll av lykke!





Ha en flott uke!

12 kommentarer:

My Wonderworld sa...

Dere står på og jeg kan ikke annet enn å beundre dere. Nå kan det ikke være lenge før dere er i mål. Lekkert har det blitt!!!

Vi skal sette i gang å renovere et hus nå og jeg håper jeg klarer å være like optimistisk og positiv, som du har vært gjennom hele prosessen.

Ha en super dag!

Therese sa...

Så fint det ble med den trappa - du fikser jo hagearbeid lett som en plett også du !!
Urnene er nydelige og blir skjønnne med Lavendel (Lavendel er en favorittplante hos meg).
Kos deg mellom "slagene" og nyt sommerdagene!
klem

Beate sa...

dere er flinke!!!
hvitmalte gulv er bare lekkert!!

nyt dagen

klem beate

Hvite engler sa...

Så flott alt blir ♥ kjempeflinke er dere :) Klem

Mors værelse sa...

Anleggsgartner også...du imponerer stadig...og så fint som det ble...:) Trappen har nok allerede neste år vært der i maaange år...!! Har du vurdert å så timian mellom trinnene..? Det er vakkert og tar ingen skade av å bli tråkket på.Det er morro å grave ordentlig synes jeg og...ikke bare luke..

Fortsatt lykke til med arbeidet i fin fint sommervær..:))
Hilsen Mariann

Line fra huset på landet sa...

Så fin den trappa ble. Og ekstra lekkert med de to urnene ved siden av. Prikken over i`en.

Det er så moro å følge dere med oppussingen. Det blir så fint alt. Ekstra morsomt var det å se det vinduet på kjøkkenet som går ut mot gangen, siden vi får likedant.
Vi bygger tilbygget neste vår, og da blir det slik. Jeg har vært litt usikker på om jeg skal da bruke det kjøkkenvinduet til andre ting enn å fortsette å ha vindu der, siden man jo da ser inn i det som kommer til å bli den nye gangen..men synes også at dere fikk det til å så fint :)

God klem fra Line

Vitt hus med svarta knutar sa...

Wow, tänk att bara kunna göra en sådan fin stentrappa hux flux, vad duktig du är. Inne i huset blir det bara finare och finare. Här har vi också fått extra inneboende, en liten fågel har byggt bo under taket på garaget.

Önskar dig riktigt härliga sommardagar!
Klem,
Regina

Mona. sa...

Heisann i Asker :) Så flott den trappen ble,med steinhellene......ser jo ut som den har vært der i hundre år....hihiii :) Og de URNENE...herremin !!! Heldige deg......jeg arver dem gjerne...de var jo bare nydelige,og som skapt for den plassen !!! Dere har vel mye sol og varme,og får kose dere i hagen,innimellom all jobbingen....da er det verre her...men vi setter pris på de få varmegradene vi får,og når solen av og til gjester oss,så springer alle ut,og lurer på hva som skjer......da skjønner man at nå gjelder det å nyte :) Kos dere videre,klem fra meg.

Anonym sa...

For en idyll! Og trappen ble jo helt nydelig! Jeg vil også ha sånn hage! Flinke jentene! :)

Klem EC

Blått til lyst sa...

Så varmt og koselig innlegg fra noe som garantert er i ferd med å bli et usedvanlig vakker hjem og hage.
Gleder meg til å se resultatet!
Trivelig med små fugler i kassa :)
Vi har fugler i egnde kasser, og vi har utallige par med stær under takene på hus og stabbur. Hm, det blir litt fuglemidd av sånt, og vi har måttet holde vår dachs i bånd og under sterk kontrol - han er ram til å fange stærungene når de tar de første hoppene på gresset.
Lykke til videre med alle gjøremål og sommergleder!

salige lavendel sa...

Imponert over trappen din - VIKRELIG flott!!! Og herlig bilde av fugleungen som titter ut =)

Hvit Villa sa...

Så nydelig dere har fått det! Nå fortjener dere virkelig ferie!!! Rosetten var også skjønn, men Gud hvor tung da! Vår er skrudd fast med en skrue i tillegg til tech 7, men her må det nok annet feste til :-) Klem til deg.