søndag 9. mai 2010

Kjøkkenet åpner seg



Vi har hatt strålende solskinn på Østlandet i helgen, noe som kom godt med da min nest eldste nevø konfirmerte seg i Tønsberg. Med stort partytelt i hagen og masse deilig mat var det duket for en vellykket og hyggelig fest med familen,- Gratulerer kjære Simen!


Nå er det ingen vei tilbake...

Mens vi koste oss der, "feiret" svigerfar sin 65 års dag med å sette inn vinduer for oss mellom spisestue og kjøkken. Snakk om snill mann,- vi er virkelig velsignet med å ha så flotte mennesker rundt oss!Han er herved førstemann ut som skal skåles for på innflyttningsfesten:-)


Hanne inspiserer...

Jeg ville i utgangspunktet ha vinduene kant i kant oppe med vinduene over ovnen, men der gikk det en bærebjelke tvers over:-/
Skulle den fjernes, måtte hele konstruksjonen bygges om, og det viste seg å bli svært omfattende.



Så vinduene ble plassert helt opp under bærebjelken, og jeg løser balansen i rommet med å bygge en liten hylle over vinduene. Der skal det settes gammel hvit fayance i rett høyde, som "drar" vinduet opp. Tror det vil funke fint! Kjøkkenet ble i alle fall så lyst og fint, og jeg digger allerede kontakten man får med spisestuen:-) Matlaging og sosialisering er en god match!





I løpet av uken vil lister og hyllen over være på plass, og jeg har alt startet jakten på godbiter som skal trone på toppen.

Ute har jeg så smått begynt å planlegge hagen, og inngangspartiet har fått seg en liten facelift. Døren som med tiden skal byttes ut, skal i første omgang få seg noen strøk med helblank koksgrå maling, trappen skal belegges med skifertrinn og huset skal males i sommer.



Det er tidligere malt med linoljemaling, men har fått div strøk over av andre malingstyper gjennom årene. Dette skaper bobler i overflaten enkelte steder, og vi har litt av en jobb foran oss med å fjerne all gammel maling. Selv om hele huset skrapes ned, vil ikke dette garantere at nye bobler ikke kan komme, da linoljen trekker inn i selve treverket:-/ Det eneste som garantert forhindrer dette, er hvis vi bytter ut all panelen på hele huset, noe som er uaktuelt akkurat nå...
Noen som har erfaring med det samme,- evt gode tips?

Blir fraværende denne uken av personlige årsaker, men gleder meg til en skikkelig bloggrunde til neste helg!

Ha en flott uke!

21 kommentarer:

Beate sa...

å, så stilig det ble med de vinduene over kjøkkenbenken!!!

ønsker deg en fin dag

klem beate

Kristin sa...

Herligheten så fint det blir!!
Det vinduet mellom kjøkken og spis. var helt knall!!!
Gleder meg til å se mer.....:-)
Ha en fin uke
Kristin

LoveYourHomes sa...

Kära Cat,
alltid lika trevligt och inspirerande att följa ert arbete med husrenoveringen...ni är så flinka.

Jag får god lust till att ta tag i något av mina projekt snart igen......det skall väl gå vägen så småningom.

Ha det gott, jag tittat in nästa vecka igen.

Klem från Ingela

Hvit Villa sa...

Guuuud, så vakkert! De vinduene gjorde bare prikken over i'en og j'en og mere til :-) Kommer til å bli nydelig! Pukka teen kan anbefales i flere varianter, og fåes hos bla Sunkost og Home & Cottage. Ha en fin uke :-)

Therese sa...

Gud, så fint det blir!! Vinduene mellom kjøkken-spisestue er flotte!

Syntes inngangspartiet ser flott ut også, selv med en dør som kanskje ikke passer helt inn i stilen... tror den vil "smelte" fint inn med ny farge :)

Jeg har ingen erfaring med linoljefarger - høres ut som dere har nok arbeid foran dere...
Ha en flott uke, vi krysser fingrene for mer deilig solskinn.
♥ klemmer

mette sa...

Så snedig løsning! Akkurat den skal jeg gjemme i bakhodet til husdrømmen vår forhåpentligvis kan realiseres en gang.

Vibeke / Mammas Hus sa...

LEKKER! :) Jeg er superfornøyd med vårt vindu mellom stue og kjøkken. Men det var litt lekrere vinduer her. ;)

Håper du får en god uke!

Vibeke :)

My home is my Castle - by Kari sa...

Kjempeflott med de vinduene :))

Klem,Kari

Balke gård sa...

Så fint det blir, veldig fint med slike vinduer, Lantlif har det mellom kjøkken og spisestue hun også, knallfint! Ha en finfin dag!

Livs Lyst sa...

Dette blir sååå bra!!!

Gleder meg alltid over å komme inn hit og se hva for noe nytt og fint dere har gjort!

Ha en fin dag og lykke til videre!
Klem fra Liv

fru Blaa sa...

Hei,

ville malt ytterveggen med linoljemaling (av god kvalitet!)

Skrap av all løs maling og mal to tynne strøk
:-)

Hilsen Rebekka
www.frublaa.no

Nina sa...

Åhhh...det ble jo kjempefint...en stilig løsning....lykke til videre...

Mors værelse sa...

Å, det blir såååååå FINT...!!
Og for en verdig kontrollør..i bunad..:))

Jeg kan se for meg et hyggelig måltid blir til her, kan nesten kjenne lukten..
Superfint med vinduene over benken og med hylle blir det enda suprere..


Masse hilsen fra Mariann..så hyggelig at du likte bordpynten min..:)

Kine sa...

Din blogg er den jeg koser meg mest med, du/dere er så utrolig flinke og har masser av kunnskap. Og disse vinduene var fantastiske. Imponert!
Har lyst på det samme mellom våre rom, men blir stoppet av brannvegg og vannrør som ikke kan flyttes i dette eldgamle huset..

Hilsen Kine

Kristine sa...

Så fint det blir! Gleder meg til å se mere!
Flotte gulv dere har også :-)

Klem Kristine

Heims lille verdenshjørne sa...

Så nydelig kjøkkenet deres har blitt! Kjempe fint!!!

Silje

Line fra huset på landet sa...

Oj,så fint det blir Cathrin:) Kjempefint inngangsparti, og det blir nok veldig fint når du bytter dør og legger skifer på trappa. Skifer er jo bare helt nydelig. Man får en "hjemme"-følelse av det med en gang synes jeg.

Tusen takk for rundturen i huset :)
God klem fra Line

charm design sa...

Kjøkkenet ser bare så fint ut.Gleder meg til å se ferdig resultat.
Ønsker deg en super fin uke.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Ååå vad det blir fint i ditt kök. Bärande bjälkar och bärande väggar brukar ofta "sätta käppar i hjulet". Vi har en bärande vägg mellan kök och matrum som vi skulle vilja ta bort, men då får vi bygga om hela konstruktionen. Bärande väggar kallas för "hjärtvägg", så det förstår man att det inte går att ta bort;-)

Underbart vackra fönster ni satt in och det blir fint med en hylla över.
Klem,
Regina

Kjersti sa...

Elsker å følge med i oppussingen deres. Det er bare lass på lass med herlige ideèr, og jeg beundrer også pågangsmotet og arbeidskapasiteten deres! Kjøkkenet blir jo fantastisk!! Skulle gjerne kopiert vinduene slik dere har satt inn. Vakkert blir det. Rett og slett.
Jeg jobbet for noen år siden i fargehandel, og den gangen het det seg at om man har begynt med linoljenmaling må man fortsette med det...Vet ikke om det er endret nå... Den gangen hadde produsenten GJØCO en maling som het Herregårds linjeoljemaling. Den kunne blandes på gamle måten med å kjøpe småbokser med farge og helle oppi en 10 liter med hvitt... Eller den kunne blandes etter NCS koder på maskinene. Lykke til!
Klem fra Kjersti

Tina sa...

Jeg er så utrolig imponert av all stå-på-viljen deres. Dere har jo forvandlet hele huset til en ordentlig perle!

Takk for at du blogger, slik at vi kan få se det flotte resultatet.