fredag 2. april 2010

Lang fredag



Man burde vel strengt tatt holde denne dagen hellig, og bytte ut stress og oppussing med ro og ettertanke... Men sannheten er at disse dagene gir oss en gyllen mulighet til å jobbe ekstra lange økter for å komme i mål, og dermed gi oss litt mer rom når hverdagen innhenter oss. Påskens budskap er langt ifra glemt, men markeres på en litt annerledes måte i år. I løpet av uken er spisestuen blitt ferdig malt (minus gulvet), og noen av møblene midlertidig plassert.



Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for det gamle kjøkkenbordet vårt som spisebord, eller bruke det vi hadde i spisestuen før (klikk her for å se hvordan det så ut). Jeg synes langbordet helt klart har mer personlighet og sjel, men blir det for smalt til dette rommet? Enn så lenge blir det stående her (synd det ikke får plass på kjøkkenet..hmm).
Over lysekronen ventes det en stor og klassisk takrosett, som er på vei fra England. Den andre gamle jeg tidligere skrev om havner på soverommet vårt (den er litt mindre).



Det store flotte skapet har jeg arvet/fått av pappa da han solgte huset sitt i vinter, og jeg husker det godt fra barndomshjemmet mitt. Da jeg bodde hjemme stod det bortgjemt i boden i alle år, og ble brukt kun til oppbevaring. Jeg kunne ikke skjønne at de ville stue bort et slikt fint skap i en mørk bod, men stilmessig brøt det kanskje med resten av huset. Den gangen var det malt i hvitt og gull, men det ble senere tatt fram og malt i bonderødt på 90 tallet (juhuu!).
Nå skal jeg sørge for at det kommer til sin rett igjen, og maler det tilbake i en lys farge. Jeg har tatt ut glasset som var i dørene (ikke det originale, men et røkfarget fra 60 tallet), og skal ersatte det med klart glass. Jeg har også fjernet dekorstolpene på overskapet, for å få et renere uttrykk.



Men så var det malingen,- her trenger jeg noen tips fra dere. Jeg ser at flere bloggere bruker linoljemaling med stort hell, og jeg synes møbler malt med dette får en helt nydelig patina og glød. Jeg har imdlertid ingen erfaring med denne malingstypen, annet enn at jeg malte deler av det gamle huset vårt med dette utvendig. Skapet har jeg nå grunnet og malt et strøk, men malingen var utrolig vanskelig å jobbe med. For det første ble det små klumper (nesten som sand) i overflaten da jeg malte, men disse kunne børstes av når det begynte å tørke. Nå er det gått 5 dager siden jeg tok første strøk (som var uhyre tynt), men skapet er enda ikke helt tørt. Er dette riktig? Det stod på malingsspannet at jeg skulle vente 2-3 dager mellom hvert strøk, men jeg har ikke turt å kjøre på med strøk nr 2 før det føles tørt. Malingen lukter også utrolig sært, og skapet dunster like mye nå som da jeg malte det. Hva er deres erfaring med linoljemaling? Jeg vil veldig gjerne fortsette å male mine møbler med denne type maling, men vegrer meg dersom det er så (tid)krevende å få til.


Glem maskeringstape,- her bruker vi matpapir tapet opp på veggen som beskyttelse mot maling;-)

Ellers er bokhyllen også på god vei til å bli helt ferdig,- her mangler det nå bare ett strøk med maling (råhvit som lister og tak) og litt fuging i hjørnene, før den er klar til bruk!



For ordens skyld,- her er spisestuen etter at tapet og plater fra 50 tallet er revet av. Veggene er enda ikke ettersiolert her og heller ikke sparklet. I stuen bak har vi ikke begynt på veggene enda, og på gulvene ligger lekker linoleum *grøss*

Fortsatt fin påske!

19 kommentarer:

Shabby Charm sa...

Jeg er bare full av beundring for det pågangsmotet dere har, men samtidig skjønner jeg dere henter energi etterhvert som rommene tar form :)

Det blir jo bare sååååå fint!

Bildene fra spisestuen var vakre! Det gamle bordet er veldig sjarmerende.

Jeg er dessverre ikke noe god på maling så kan ikke komme med noen tips her.

Ønsker dere en kjempefin påske!
Mange klemmer fra Maia

BROCANTE sa...

Det er litt av em jobb dere gjør, men du verden så flott det blir. Dere ser virkelig muligheter i hvert lite hjørne. Skapet du fikk av faren din er nydelig. Kan tenke meg skapet ble glad for å bli kvitt den bonderøde fargen - hvis det skap kan bli glad da...
Jeg blir henlt entusiastisk når jeg leser bloggen deres. Veldig gøy å følge med.

Det der med linoljemaling er nok jeg for utålmodig til. Det tar for lang tid syntes jeg.

Beate sa...

for et vakkert skap!!!

dere får det bare sååå lekkert.

ønsker deg en fin dag

klem beate

Nooria sa...

Jeg blir helt salig av bildene fra huset deres. Det er bare synd at det er dere og ikke jeg selv som lager drømmehuset mitt ;-).

Fortsatt god og produktiv påske!

Landlig Eleganse & Rustikk Romantikk sa...

Hei! Har bare erfaring med linoljebasert beis og den luktet i en uke - minst! En sterk lukt...Inneluften har jo litt å si for malingens tørketid, er det tørr luft tørker ting fortere enn om luften er fuktig. Du kan jo sette på en ovn, hvis du ikke kan fyre i den fine ovnen;) Vi har kjøpt en gassovn og den er fantastisk god:)

Spisestuen blir så flott! Synes godt dere kan ha det bordet som står der, jeg da.

My home is my Castle - by Kari sa...

Såå fint og lekkert det blir !!!!
For en jobb dere gjør.
Nydelige bilder :))

Klem,Kari

bare bea sa...

så spennende å følge med, og kjekt med tilbakeblikk også! det har virkelig vert ein laaang prosess:)
Så flinke dåke er!

og klart dere må bruke de dagene dere har å ta av:)

god påske:)

Hvit Villa sa...

Så nydelig det ble i spisestuen, skapet var vakkert. Har aldri malt med linoljemaling før, men i byen jeg bor i åpner en spennende butikk denne våren, kanskje de kan gi deg noen tips? http://frublaa.no/

Må bare si at jeg elsker maleriet du har i stuen din, det store som skimtes på bildet av spisestuen. God påske og klem til deg :-)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Helt otroligt vilket jobb ni har gjort, jag tycker allt är fantastiskt fint. Jag har ingen erfarenhet av linoljefärg, är själv nyfiken på att prova, men behöver lära mig mer.

Önskar dig och din familj en riktigt GLAG PÅSK!
Klem,
Regina

Marie sa...

Hei og god påske!

Jeg har nettopp malt et skap med linoljemaling (i tillegg til noen vegger og tak). Synes dine erfaringer hørtes underlige ut... Klumper i malingen..?

Første gang jeg prøvde linoljemaling ble jeg overrasket over at den var så tyntflytende. Det tok litt tid før jeg ble vant til det, men så gikk det greit. Viktig å røre godt før man begynner og å male tynne strøk, men det virker det som du vet. Ellers trenger malingen oksygen og lys for å tørke, så det er lurt å lufte og ha på lamper (hvis det er et mørkt rom). Hos meg tok det ca 2 døgn, før jeg turde ta neste strøk.

Sånn jeg tenker, har linoljemaling følgende ulemper: Tørker sakte. Finnes i et begrenset antall farger. Gulner noe (men i følge butikken jeg kjøper hos, vil gulningen bli mindre ved eksponering for dagslys).

Fordelene synes jeg er: Tørker sakte ;) (en fordel når man jobber med pensel). Ingen skadelig avdamping. Fantastisk fin glans. Føles riktig i et gammelt hus. Trenger ikke bruke white sprit (bruker vann+linsåpe).

Jeg er slett ingen ekspert altså, men en glad amatør som har blitt litt frelst, kan jeg vel si :)
Jeg har forøvrig brukt linoljemalingen til Allbäck. Hvilken prøvde du?

ida hagen sa...

Hei Anki!

Så fint det blir! Siden jeg trenger et spisestuebord av den typen dere har, synes jeg absolutt dere skal bruke det gamle spisestuebordet så kan jeg låne det som er på bildet he he!

Fortsatt god påske til dere! Håper vi sees snart!

ida.

Anns draum sa...

Så fint det er blitt:) De er jammen flinke!! så kjekt å følge utviklinga...

Eg brukar stortsett oljemaling, har og brukt vannbasert om eg ynskjer ein "slitt" look.. Kanskje eg og skulle testa linoljemaling;)

Klem frå Ann

Anonym sa...

Vi brukte linoljemaling på båten vår og den brukte utrooooolig lang tid på å tørke. Vi fikk anbefalt å bruke noen dråper Sikativ i malingen og da tørket det vesentlig fortere. Det kjøpes i kunstmalerforretning. Det brukes av kunstnere til å få maleriene til å tørke fortere. Lykke til. Klem fra Grete ( Elses mamma ).

Anno1925 sa...

Nei, nå må du oppdatere her snart asså ;-P
Digger interiørstilen din, og må innom titt og ofte bare for å titte på.

Skapet du fikk av pappan din var kjempefint!
Håper du fikk til linoljemalingen. Har dessverre ingen tips eller råd å komme med

Klem fra Linda

Line fra huset på landet sa...

Det blir skikkelig fint! Masse jobb, men fint blir det.

Klem,Line

Galleri Hönshuset sa...

Underbart vackert hem ni har =)

Ha det gott. Kram Pirre

nr14 sa...

Innmari fint det blir hos deg. Flink jente:))

Kristine sa...

Det bliver godt nok flot.
Super stil ;)
komplimenter herfra ...

Anette Willemine sa...

Slik skal det ikke malingen oppføre seg!
* Kan malingen ha frosset? Da kan nemlig malingen bli kornete.
* Er den rørt ut godt (helst i en ristemaskin i en farvehandel)?
* Har du sjekket hva slags maling skapet er malt med tidligere, slik at de ikke reagerer med hverandre.

Jeg legger ved noen linker som har mye god informasjon. Her kan du nemlig unngå mange kjente feil ved bruk av linoljeprodukter.

http://www.linolje.com/Linolje.htm

http://www.ottossonfarg.com

http://www.moloas.com

Ønsker deg en deilig helg! Lykke til med alt dere står i for tiden!

Klem,
Anette Willemine