onsdag 10. mars 2010

Mur og mud



I dag har mureren slammet ferdig hjørnet i spisestuen (der det før stod en stygg ovn fra 60 tallet), og vi kan begynne å vaske ned rommet for maling i helgen *juhuu* Jeg fikk flere gode tips om bruk av pussemaskin i forrige innlegg, og det har vi alt prøvd,- koblet rett til byggstøvsugeren. Men saken er det at veggen tidligere er behandlet med en type maling som smelter og blir til seige klumper hvis vi kjører på med mer en hastighet nr 1, så vi gikk kjapt over til gamle måten for hånd ;-) Jeg kjøpte også en helelastisk fug som skulle være mere stretchy, men fysj så vanskelig den var å jobbe med (sikkert som Tec7). Det føltes ut (og så ut) som om jeg klinte på tyggis:-/ Virkelig ikke pent! Men det er godt å høre at det ikke bare er jeg som sliter med disse sprekkene...jeg lærer vel å leve med dem med tiden:-)


Foto: DirtKicher

Siden mureren har jobbet hos oss i dag, har vi hatt en fridag fra huset. Den har blitt flittig brukt til research av div vi trenger,- gardinstenger, rund dusjstang, fliser til gangen etc. Og når en surfer etter slike ting på nettet, er veien kort til andre funn*s* Jeg måtte en snartur innom Etsy, og falt veldig for en paiform jeg fant der. Jeg er, som tidligere nevnt, svak for håndlaget keramikk, og elsker hvordan hardt gods kan føles så mykt. Så nå er denne formen på vei til Norge, og jeg gleder meg til å innvie den med en eplepai på det nye kjøkkenet!


Foto: DirtKicher

På bildet på toppen har det sneket seg inn litt farger nå som det går mot vår,- et annet nettkjøp,- gamle franske spillkuler i tre. Masse lys og våt snø har alt gitt meg påskestemning, og jeg nyter det!


Ha en fortsatt fin kveld!

10 kommentarer:

Kristine sa...

Spennende form du har fummet!

Jeg må spørre deg om noe; jeg har klart å slette 4 kommentarer på bloggen min, bla.a din. Vet du om de slettes for godt, eller blir lagret et annet sted så jeg kan publisere dem igjen??
Meg og data, asså...!

Camilla sa...

Så nydelig bilder du viser i bloggen din! Stilen din er jo utrolig vakker og rører ved en. Jeg er så delt når det gjelder hva slags stil jeg trives med. Jeg synes store hvite trevillaer med "innredning med sjel" er helt nydelig og veldig harmonisk. Til tiden tenker jeg "nei så søren heller, skal jeg gi blaffen i dette moderne og minimalistiske?". Men etter å ha bodd noen dager med f.eks fransk landstil på ferie savner jeg sårt den stramme stilen og minimalisten i meg våkner...

Vi bygger igjen et funkis -aktig hus med en rendyrket minimalistisk stil. Heldigvis har vi hytter som vi bruker ofte og til våren begynner vi med en nytt prosjekt på fjellet. Da skal jeg skape en skikkelig rustikk og herlig stil. Jeg får komme hit til deg og få inspirasjon :)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Så fin den formen er! :) *neiVibekeikkeinnpåetsy!!*


Godt det ikke var verre med øynene - det vil nok hjelpstort med data- og lesebriller.
Selv har jeg -4 og -5. Lettvint. :P
(Nei, jeg ser ikke mye uten briller *ler*)

H elle K sa...

Hei og takk for koselig hilsen. Spennende med hus prosjektet ders, har følgt dere en stund. Kos dere.
Klem Kristin

bare bea sa...

Hei:)

takk for koselig hilsen på bloggen min:) Det er så kjekt når ein åpner bloggen og ser at ein har fått komentarer!

gleder meg til å sjå bokhyllen din, har sjølv kjempe mange bøker og nå har eg måttet begynne å stable i høyden, så gleder meg til huset (som eg ein eller annene gang bygger) står ferdig , så skal eg ha meg et lite bibliotek;)


Beate

Kristin sa...

Hei!
Vafler blir like gode uten hvetemel!
...som forøvrig ikke er bra for oss;-)
Award til deg, se innom meg!!
K

Line fra huset på landet sa...

Klarte ikke å se på annet enn sommerfugl-tapetet du har på veggen der og kan ikke la være å spøre...hvor er den fra ??
Eller...tusen takk for kommentar Cath :)

Klem,Line

nr14 sa...

Oh, fin den formen...og leverandøren er allerede lagra;) Det blir veldig flott løsning med plassbygd bokhylle.

Den akryljobben du holder på med krever tålmodighet ja men du vil bli premiert med et flott resultat til slutt. Akrylen er ikke veldig elastisk på sikt. Hos oss ble den hard og sprakk etter en del år men det kan vel være forskjellige typer av den også.

I huset vi bodde i før tabba jeg meg veldig i en gammel vinduskarm. Silicon tenkte jeg skulle gjøre susen ja i sprekker etc. Malte med en sjøgrønn farge husker jeg og over alt der siliconen ble brukt "prella" malinga bort sånn at lysegrå silicon-flekker ble veldig synlige. Det ble et tidkrevende arbeid å fjerne all siliconen etter at alt var tørka. Man lærer da litt etterhvert:)

Ha ei fin helg. Gleder meg til å se hvordan ting blir.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej!
Tack för ditt besök och din kommentar hos mig! Vad skönt det måste vara för er att kunna ta lite ledigt nu och titta efter garniner och sådant. Din nya pajform är verkligen fin, perfekt till äppelpaj.
Önskar dig en skön helg!
Klem,
Regina

Marie sa...

Bokhyllen blir flott! Det er så stilig med spesialsnekret bokhylle i heltre. Noe litt annet enn Billy... :)

Jeg har også et gammelt hus, og har blitt hekta på linoljeprodukter. Jeg har lært at moderne akrylfugemasse blir hard og smuldrer etter noen år, så jeg bruker bare linoljekitt og linoljesparkel. Til store sprekker må linoljekittet brukes, og det er også en sinnssyk jobb. Den er mye fastere enn akryl, så det blir som å tette sprekker med plastilina.... som i tillegg klistrer seg fast i fingrene. Herlig! Jeg har etterhvert fått en høyere toleranse for sprekker.... ;)