søndag 7. mars 2010

Bokhylle



Grunnet mangel på riktige materialer, ble byggingen av bokhyllen liggende noen uker på etterskudd. Men i helgen gikk endelig startskuddet for dette prosjektet. Jeg har tegnet løsningen, og forklart ideen så godt jeg kan til den eminente hus-snekkeren vår (faren til Hanne). Så langt ser det ut til å fungere godt;-)


Det måles, tenkes, prøves og funderes...

Jeg elsker å snekre selv, men er ikke like stødig på sagen enda når det kommer til finsnekring, så jeg suger til meg lærdom underveis! Vi satser på at hyllen står ferdig i løpet av uken, så vi kan male den i helgen!


På god vei...

Parallelt med dette, har vi også jobbet i spisestuen. Den er nå sparklet og pusset ferdig, og skal bare vaskes grundig ned før vi kan svinge kostene her også! Det går sakte men sikkert framover! :-)


Super flaterende CSI dresser med tilhørende gassmasker er gode å ha i krigen mot fint støv;-)

Ellers løper jeg konstant rundt med akrylen for å tette igjen nye sprekker som stadig dukker opp over alt,- dette er en av baksidene med å bo i et gammelt trehus. Vegger og tak er meget levende...på godt og vondt. Jeg er veldig nøye på overflatene i huset, og det verste jeg ser er "revner" og sprekker i panelet (og spesielt på nymalte flater!), men de kommer med tiden uansett...dessverre. Jeg trodde at akryl var elastisk nok, men det kan jeg bare glemme mtp bevegelsene her. Så jeg må nok belage meg på at jeg har fått meg en ny og ufrivillig hobby,- full time. Så får vi se hvor lenge jeg orker å fly rundt i ring, før jeg til slutt lukker øynene og benekter fakta;-)


Bokhyllen så langt vi kom i kveld.

Denne uken venter jeg på noen lekre smykker jeg har bestilt fra en bloggsøster,- gleder meg til å vise de fram! Super lekre! Det er så mange flinke og kreative bloggere der ute som selger egne kreasjoner, og for meg som elsker hjemmelaget og unikt er dette kjære funn!

Ønsker dere glade solskinnsdager!

16 kommentarer:

Line fra huset på landet sa...

Å så gøy å følge deg/dere på denne renoveringen! Morsomt å se en bokhylle blir til. Spesielt når jeg har lyst til å bygge min egen, men ikke orker å vente på at mannen min skal svinge hammeren, eller når jeg ikke kan dette selv fra før av:D
Vet du...jeg ble helt kald da jeg jeg så revnen i det nymalte panelet i TO! hjørner på spisestua. Holdt på å få hetta, men har tatt fornuften..jeg mener..akrylen..til fange jeg også.
Gamle hus har sjel da, om ikke annet ;)

Ønsker deg en kjempefin dag!
Klem,Line

Kristin sa...

Jeg er stum... Veldig bra og fint gjennomført, det huset deres!
Akryl ja, da har du noe til felles med min samboer, som hater at panelet sprekker. Går amok med tec-7`en hver gang det har blitt malt panel.. ;-) Jeg synes det godt kan være litt sprekker, jeg da. Men ser jo hvor fint det blir til slutt:-D
Ha en fin dag videre
K

ANETTESHUS.COM sa...

Å, så spennende!!! Det blir sikkert kjempe-flott med bokhyller fra gulv til tak på hele den veggen! Gleder meg til å se det ferdige resultatet!! Og så kjekt med en egen hus-snekker da?! *smiler*

Masse lyke til videre! Dere er flinke!

Klem klem
Anette:)

LoveYourHomes sa...

Ja, dere är flinke och professionella.
Kakelugnen blev verkligen fin, passar perfekt.

Nu skall jag studera noga bygget av bokhyllan, är på gång själv sen många år, men kommer dessvärre aldrig till skott.

Må så gott i alla färgburkar...snart är de ett minne blott.

Varm klem från Ia

Anonym sa...

Støvfri pussekloss som kobles rett på sentraltøvsuger eller støvsuger er tingen.Leies hos farvehandler.Bet.100kr for 3 dager!!Aldri mer manuell pussing!Det var en uvurdelig hjelp da vi pusset opp 2 trapper,støvfritt 99%!!

Livs Lyst sa...

Oi, det blir spennende å se bokhyllen etterhvert! Vi skal også lage bokhylle på en hel vegg. (Vi trenger sårt oppbevaringsplass. Så tenker stadig ut gode løsninger for det.)

Gleder meg til å se hvordan dere har tenkt!

Ha fine dager!

Liv ;O)

Mors værelse sa...

Tenker det blir veldig bra når hus-snekkeren er ferdig; gleder meg til å se resultatet..:)

Lykke til videre..!
Mariann

Kristine sa...

Så fint det blir med hylle helt opp til taket! Gleder meg til å se det ferdige resultatet!

Klem K

Blått til lyst sa...

Så flott å ha en hus-snekker, riktig en velsignet husnisse av det godmodige slaget må være en gave!
Artig å følge dere videre, og et godt råd fra én som bor i et digert tømmerhus fra 1914:
Sprekke-toleranse er en god ting om du ikke vil drives til vanvidd! (Hi, hi ....) :)

Hvit Villa sa...

Hihi, du kan nok bare gå til innkjøp av flere akryltuber ja :-) Det har allerede krypet i stuene vi tok i høst - mye pga all fyringen i vinter også antakelig. så til sommeren er det frem med akryl og malekost...IGJEN! Jaja. Ha en fin kveld.

Nina i Paradiset sa...

Jeg bruker også pussemaskin som jeg kobler på støvsugeren, men enkelte steder bare MÅ jeg gå over for hånd. Det er jo ikke alt som er plant og rett i gamle hus! ;)
(sikter til kommentaren over her)
Varmepumpe er forresten genial for sånne akryliserte sprekker! Garantert sprekkdannelse, så veddemålet er da: hvor mange mm blir den neste!
Vet ikke om Tec7 holder bedre, men den er i allefall grusom å få utover!
Klem!

charm design sa...

Gleder meg til å se bokhyllen ferdig,kommer sikkert til å bli kjempe fin....
Ikke snakk.......jeg blir gal av et hus med masse panel.Og du skulle bre vist hvor mange akryl tuber som har gått med her i huset........

BEA sa...

Hei.

Var innom finn.no og så denne.. og tenkte på dere med en gang

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20715387

og forresten.. la det "gå" 1 år.. tett og mal.. det var råd fra vår maler ellers ble vi fattige mente han :o)

ha en fin dag

mette sa...

Smart og pen løsning! Heldige du som har en flink svigerfar.

Dagny @ Beautiful Living sa...

Å, jeg har også lyst på innbygde bokhyller. Vet du om man kan bygge de mot en pipe? (spikre inn i pipen?)

Anette Willemine sa...

Alle burde ha en hus-snekker!
Så praktisk og deilig med mye plass til bøker.
Morsomt å følge prosessen deres. Takk for at dere deler så raust!

Ønsker dere en deilig kveld!

Klem fra
Anette Willemine