onsdag 10. februar 2010

Ovn under oppføring!



Da har den snille svensken og den vakre "kakelugnen" ankommet Asker,- begge hele og fine etter en lang reise! Takk Peter som møtte oss på halvveien i snø og slaps! Nå begynner ovnens nye liv her i Norge, og jeg følger dens utvikling med stor iver og glede! Visst blir det litt søl og støv underveis, men hva gjør vel det når resultatet blir glanset:-)


Lecaen skal pusses og kalkes så den blir hvit og fin:-) Kjelleren skal etterhvert bli bla vaskerom...

En kakkelovn veier fort over 1 tonn, så det første mureren måtte gjøre, var å forsterke gulvet via kjelleren. Dette ble gjort på mandag, og på tirsdag ble murveggen i stuen klargjort med litt mur og puss. I dag har bunnen på ovnen kommet på plass, og det er så spennende å se framdriften "step by step"! Kan dere alt nå se hvilken ovn vi endte opp med?



Den stakkars mureren har kranglet litt med kulda han også, så ting har tatt litt lenger tid enn vanlig. Men nå ser det ut til at vi har fått temperaturen i huset stabil og fin, slik at alt tørker som det skal:-)
I morgen har nok kaklene "krøpet" enda lenger opp, og vi er noen skritt nærmere kronen på verket!

Fortsettelsen følger...

14 kommentarer:

Laila sa...

Nr 1?

MiaNostalgia sa...

Dere er så utrolig flinke og alt i huset er så gjennomført. Skjønner ikke hvordan dere får det til, og hvor dere finner alle de flotte gamle tingene... Jeg klarer ikke å se hvilken ovn det er ennå,men er sikker på at resultatet uansett blir superfint!
Klem fra MiaNostalgia

Blått til lyst sa...

Dette blir spennende å følge med på!
Vi var gjennom hele prosessen for snart to år siden. Vi bodde i huset, og måtte tømme rommet. Det blir mye støv!
Så artig med gammel ovn, vi kjøpte ny Cronospisen (fins på bloggen min), men det er noe eget med de gamle.
Lykke til videre!

Kristin sa...

Dette er så spennende å følge med på:-D Dere er så flinke, og bevisste på hva dere vil ha. Resultatet kommer til å bli veldig bra, men det må være strevsomt innimellom...kulde, venting, feilvare osv. :-)
Nr. 2? uansett, den kommer til å bli så fin!!
Ønsker dere en fin kommende helg!

Krsitin

mette sa...

Er veldig spent - gøy å følge med!

Beate sa...

ååå, jeg følger spent med i ovn-prosessen hos dere! uansett hvilken dere velger er jeg sikker på at det kommer til å bli fiiiint!

ønsker deg en fin dag

klem beate

Dagny @ Beautiful Living sa...

Hm, jeg aner virkelig ikke hvilken det er dere har valgt... Er det mulig å se på basen?

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad kul att följa arbetet med kakelugnen. Jag försökte lista ut vilken det var och det är iaf ingen av de som har mönster på kanten nertill.
Spänd på fortsättningen...
Kram,
Regina

Landlig Eleganse ~ Mette sa...

Siden han heter Peter ble det nr. 1 regner jeg med...godt valg!

Mors værelse sa...

Spennende...jeg følger med..lykke til videre..:))

Mariann

Hvit Villa sa...

Så moro å endelig få den i hus...gleder meg til å se resultatet! Ha en fin (og arbeidssom) uke videre, snart er det helg igjen :-)

ANETTESHUS.COM sa...

Så spennende!!! Gleder meg til å se hvem du valgte:)

Klem klem

BROCANTE sa...

Så spennende - håper vi få se vindunderet ferdig snart.
God helg!

Lene sa...

Sikke et arbejde, men hold op hvor tror jeg det bliver fint!
Ville ønske jeg selv havde plads til sådan en pejs...
Ellers en fin blog:)

Kram Lene

www.summerfieldhome.blogspot.com