fredag 5. februar 2010

Kjerringa mot strømmen...



Tusen takk for alle gode innspill på innlegget under!
Nå er valget av ovn tatt, og det er ingen vei tilbake;-) Hvem det ble, får dere snart se! Mureren kommer med herligheten på søndag kveld, og begynner med arbeidet! Det vil ta ca en uke før det hele er ferdig. I morgen har jeg fått låne meg en tilhenger, og skal hente 200 håndbanket murstein fra 1890 i Tranby (?) sammen med Ruth (les: GPSen). Disse skal brukes som elementer inne i ovnen (ikke i brennkammeret,- der skal ildfast sten på plass), og må legges inn til tining (lagret ute) før "my man" kommer. Gleder meg stort til å smykke stuen med denne diamanten:-)

Det er ingen hemmelighet at jeg har passion for gamle skatter, og jeg har alltid radaren på, i søken etter unike godbiter. I takt med masseproduksjon av nykopier, øker min lyst til å finne originalen betraktelig;-)



Det tar litt lenger tid, men oj så gøy det er når en kommer i mål! Mitt siste varp på den fronten, er denne vakre gipsrosetten fra 1910 (sprek 100 åring!). Den har prydet taket i en herskapelig villa i Sandefjord, og ønskes nå velkommen til spisestuen på Askhaug!

Ha en fortreffelig helg alle sammen,- og ha meg snilt i tankene dersom dere blir sinket av en grå bli med henger, toppet med stein, på E18 i morgen;-)

10 kommentarer:

MiaNostalgia sa...

Åh-jeg er spent på å se resultatet. Den type ovn du viser under er de vakreste ovnene som finnes! Ønsker meg en slik selv en gang. Gipsrosetter er selvsagt også på ønskelisten, men det må jo passe inn i hjemmet, og det gjør det dessverre ikke i leiligheten vi har nå.

Ha en fin helg, og lykke til videre med den fantastiske restauringsjobben dere gjør.
Klem fra MIaNostalgia

Love Your Homes sa...

Hej Cat,
tack för hälsning.
Har varit upptagen med en sjuk kissekatt, som nu är på bättringsvägen.

Den sista kakelugnen i förra inlägget är en kopa av min egen, jag är så nöjd med den. Har ni gjort ert val ännu.....det är så spännande att följa murarens arbete.
Jag satt på en stol tyst som en mus för 25 år med tindrande ögon och följde mästers hantverk i vårt gamla hus.

Må så gott,
Ia

Hvit Villa sa...

Så fantastisk med ordentlig rosett! Vi var så heldige å finne en under spisestuetaket! Ikke det samme med kopier. God helg!

Laila sa...

Fin rosett. Er det jugend?

Nina i Paradiset sa...

Å, dere har så mange flotte gamle ting og elementer i huset....
Sukk!
Da jeg var liten drømte jeg virkelig om kakkelovn og badekar med løveføtter, men jeg får visst ingen av delene jeg! :?
Hvordan går det med badet, forresten? Har dere gjort det ferdig??
Vi skal til å begynne på det ene vårt nå, og stilen kan minne litt om deres. Har sittet og tegnet i dag, og det er en liten mulighet for at jeg kanskje kan tørre å publisere mine kråketær i bloggen. (linjal er oppskrytt! )
Vi får se....

Kräm!
(god tur!)

Dagny @ Beautiful Living sa...

Rosetten er virkelig nydelig! Spennende å se hvilken ovn dere endte opp med!! :)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det ska bli spännande att se vilken kakelugn ni bestämde er för. Vilken fin takrosett, det blir något helt annat med när man hittar gamla original delar.
Klem,
Regina

Nina i Paradiset sa...

Jeg ber om tillatelse til å legge ut ett bilde av badet deres, for det er ett sånn flott eksempel på nytt bad i gammel stil i ett gammelt hus....
Om du blir lynforbanna nå, så får du komme hit og gi meg en kilevink, men jeg fjerner selvsagt bildet om du ikke liker det.
PS skriver selvsagt hvem kilden er!

Line fra huset på landet sa...

Hei;) Ny her jeg. Kjempefin blogg du har..og ikke minst hjem! Jeg husker godt kjøkkenbildet fra ditt kjøkken fra....var det Interiørmagasinet tro ? Lekkert!

Kommer innom deg igjen, og legger deg til inne hos meg :)

Ønsker deg en finfin mandag ;)
Line

Pünktchen sa...

Beautiful pictures!
I love your house! :-)

Greetings from Austria!

Nora