fredag 12. februar 2010

Det går oppover!



Nå er det bare 3 dager igjen til ovnen skal være ferdig! Som mureren selv sa,- dette er ikke et IKEA byggesett;-) Innvendig bygges det nå opp et fem kanals røyksystem, slik at varmen må passere 10 til 12 meter inne i ovnen før den kommer frem til skorsteinen (og ikke rett ut i pipen med en gang). Det er dette som gjør kakkelovnen så unik,- den kan holde temperaturen i en bolig i opptil ett døgn etter å ha blitt fyrt opp èn gang med ved. Miljøvennlig, økonomisk og vakker!



På de gamle/antikke kakkelovnene, er alle kaklene laget for hånd, og ingen har derfor helt eksakt samme mål. De har sine skjevheter og "skavanker", som bevitner det industrielle fraværet på en sjarmerende måte. En gammel kakkelovn er derfor rent håndverk tvers igjennom, og hver ovn er unik!


Den nymalte stuen framstår nå som en sandkasse,- jeg er glad vi gjorde dette før vi flyttet inn;-)

Hvis en derimot vil ha uttrykket helt "rent" og plettfritt, bør en gå for en nyprodusert ovn. Her er alle kaklene laget på fabrikk og dermed helt identiske. Puslespillet kaklene utgjør, passer som "hånd i hanske", og overflaten blir helt jevn og fin. Det lages mange nye flotte ovner i gammeldags stil, og jeg personlig liker godt at de nye ovnene har en større luke enn det de originale ovnene har. Dette gir en mere "åpen peis følelse".

Så gammel eller ny,- en kakkelovn vil varme og pryde huset ditt i generasjoner framover!

Ha en fin helg alle sammen,- når den er over er ovnen på plass!

15 kommentarer:

Nooria sa...

Det blir utrolig vakkert! Dere realiserer faktisk alle mine drømmer i huset deres.

Ha en god helg!

LoveYourHomes sa...

Så härligt att se.....känns som igår när vi byggde opp vår ugn, fast det är bra länge sen. Fina hantverks traditioner slår allt i byggsvängen.

Ha en fin helg, vi skall mysa inomhus....det snöar igen!!!

Klem,
Ia o Kletus

Landlig Eleganse ~ Mette sa...

Bilder kommer! Står litt arbeid igjen, da ;o)

Dere får et vakkert møbel i stua med den ovnen! Skulle gjerne hatt kakkelovn selv, men vi kommer til å gå for kleberstein - det passer best her hos oss...Drømmer om en peis, slik som de hadde før i tiden, men pga brannforskrifter tror jeg vi går for peisovnen!

God helg - Klem:)

Therese sa...

Så spennende! Det ser ut til å bli utrolig fint!!!
Tenkt så deilig det skal bli når den er klar - da kan dere få litt varme i huset når dere holder på :o)

Ha en deilig helg!
klem

Kristine sa...

Det blir fiiint!

Klem Kristine

Ellemeller sa...

Dette blir heilt fantastisk!
Ein slik ovn skulle gjerne hatt, men då burde eg nok bu eit litt meir tidsriktig hus:)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Visst är det härligt att man använder gammal beprövad kunskap. Vi har en finsk kamin i täljsten, den är oxå byggd med ett flerkanals röksystem och behåller värmen lääääänge. I vinter har det varit guld värt.
Kul att se att arbetet går framåt.
Tack för din goa kommentar hos mig =)
Klem,
Regina

Christinas låvebutikk sa...

Nyelig ovn!! Kunne tenkt meg en jeg oså, men ikke når jeg ser rotet! Hahaha!!
Ha ei nydelig helg!!

Kristin sa...

Herlighet, så fint det bli!!. Så heldige dere er som får et slikt vakkert "møbel" i stuen!!
Takk for tipset om kofferter. Det var beste tips;-)Til og med samboeren min likte det forslaget..:-D Det mangler ikke på plastkasser/esker nemlig, men det er ikke det du har lyst å ha i stuen:-) Har tenkt å skaffe meg en gammel koffert, men tenkt at hva skal jeg bruke den til!? Nå har jeg et bruksområde.
God lørdag!!
Kristin

charm design sa...

Se her ja.... går det virkelig fremover.Det er jo bare et vakkert smykke den ovnen.
God helg......

Frk:Twil sa...

Så spennende prosjekt, og så fint det ser ut til å bli... Oppussing er moro, lykke til. God helg!

Susanne LaBarbera sa...

Den blir flott!
Jeg ser dere bestemte dere for nummer 1...!!
Happy valentine's day!!!
Stor klem fra alle her i Red Hook

nr14 sa...

Gled deg til du kan tenne opp i den der......tipper du kommer til å bli veldig gla i den. Vi har jo en av annen type men den blir daglig "klappet" på at oss alle i familien. Sååå godt å varme seg på;)

Dagny @ Beautiful Living sa...

Men hvilket nr er det??? 1?

Anonym sa...

Hei:-) Så nydeleg ovnen blei! Hvordan har du klart å finne fleire gamle ovnar til salgs? Helsing Mari!