lørdag 27. februar 2010

Gjenbruk



Jeg har strengt tatt gitt meg selv forbud mot å "dille" rundt i huset før oppusingen er ferdig, men av og til må noen ideer ut i verden..og det NÅ! ;-) Jeg reddet denne kisten fra den sikre død i høst, da jeg var på fyllingen for å tømme søppel. Foran meg i "køen" var det to menn som lempet av den ene godbiten etter den andre,- det "sure" var at jeg ikke så hva de kastet, før gjenstanden fløy i luften på vei til containeren, og i den ville ikke jeg med min bakteriefobi krype opp i;-) Men da kisten dukket opp av Pandoras Eske (les: deres dype tilhenger), kunne jeg ikke dy meg lenger. Jeg rev opp bildøren før de fikk tatt et ordentlig tak i den, og spurte pent om jeg kunne få den. De humret kjekt og kunne ikke skjønne at noen ville ha denne gamle kassen, så joda den kunne jeg bare ta! Så i pøsende regnvær ble den min, og de snille mennene bar den karslig inn i bagasjerommet mitt:-)



Vakten på plassen sa at nå hadde jeg flaks, for hadde de satt den fra seg og dratt, kunne jeg ikke tatt den med meg. Dette var nytt for meg,- man har altså ikke lov til å ta ting man finner på fyllingen (uansett om det ligger i en container eller utenfor). Dette da kommunen er ansvarlig for alt avfall som er "forlatt" der, og for at ikke farlig avfall skal forlate fyllingen, blir alt betegnet som "spesialavfall" etter at det er kastet. Men dersom du altså får tingen fra den som skal kaste det, er dette ok, da fyllingen enda ikke er "eier" av avfallet. Tenk på alt som går tapt, både verdi og miljømessig,- det er mange fyllinger som ikke har gjenbruksstasjon. Ikke bra:-/



Kisten ble heldigvis med meg hjem, og har stått i uthuset til i går. Da fikk jeg det plutselig for meg, at den jo passet perfekt som bord på kontoret. Jeg hadde også lagret en gammel morken pall med hjul på (funn fra Låven),- tatt med den gang nettopp med tanke på gjenbruk av hjulene,- treverket var ødelagt. Så etter en kraftig vask og litt skruing, stod bordet rullende klart til tjeneste,- praktisk og unikt! Lagringsplass får en aldri nok av, og jeg har alt lagt i første bunke med glansede blader;-)



Ha en riktig fin helg!

20 kommentarer:

Minka sa...

Super heldig var du..ble ett kjekt bord. Er litt synd en ikke ka "plukke" fra fyllingen, men enda mer synd at det meste går faktisk i båset. Sikkert himla mange skatter der ja..KLems

Beate sa...

skjønner godt at du ville ha den kassen! den passet jo perfekt som bord hos deg!
skikkelig stilig!

klem beate

BROCANTE sa...

Flott! På søppelfyllingen i Røyken har de gjenbrukshjørne, visste du det? Skal du kaste ting er det bare å sette dem fra seg der dersom du tror noen kan være interessert i tingene - OG du kan forsyne deg selv så mye du vil!

H elle K sa...

Heldige du! Den var jo hel skjønn og blir jo kjempe praktisk.
ha en fin dag.
Kristin

Therese sa...

Knallfint!
Heldig for deg at de karene ikke var så smarte at de leverte til gjennbruksstasjon eller bruktbutikk :) Litt flaks skal man jo ha av og til :O)

Ha en deilig søndag!
klem

Millygarden sa...

Åh så fint du har det! Sammstämda färger och vackra föremål som förlovar sig med varandra!

Kram Marina

Blått til lyst sa...

Herlig historie, og ja, avfallsplasser er det skikkelig byråkrati rundt!
Kisten passet jo suverent, og hjulene gjorde susen.
En riktig god søndag til deg :)

bare bea sa...

Det ble kjempe fint:)
så lurt å ta vare på feks gamle hjul!!!
veldig inspirerande:)

ha ein fin søndag:)

B

Hvit Villa sa...

Jammen godt du fikk tak i den, det ble jo så fint i stua! Passet helt perfekt. Fint du kunne bruke rådet med antiparasitt. Vil nesten råde dere til å smøre godt inn der dere river opp og restaurerer også..bedre å være føre var!Bare husk maske :-) Klem til deg.

siren sa...

Det var nytt for meg at man ikke får ta noe med i fra fyllingen,idiotisk regel spør du meg...jeg hentet en dør, rett i fra containeren, og det var heldigvis ingen som stoppet meg.
Bordet som du reddet ble råfint, det scoopet kan du være fornøyd med! :)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Utrolig lekker! :) Det var godt du fikk reddet den!

Hvordan gikk synstesten? (-4 og -5 her, så her er det kroniske briller ;P)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken härlig historia! Ja tänk att man inte får ta något från återvinningen som är slängt i containern. Det är samma här hos oss. Det är ju så att det som är skräp för en del, är skatter för någon annan.
Din kista är jättefin och passar bra som bord och förvaring.
Klem,
Regina

janne - kathrine sa...

Hei. Så flott en sofakrok du har laget til. Hærlige puter og flotte farger. Kisten passet veldig godt til resten av interiøret. Kjekt med hjul på :-) Ha en riktig flott uke! Hilsen J-K

Dagny @ Beautiful Living sa...

Smashing! Kanskje man burde startet en "søppelpatrulje" på stasjonene? Hehe, jeg hadde IKKE meldt meg frivillig!

Laila sa...

Kan man ikke?? Wow, da har jeg stjålet opp til flere ganger, for er det noen som har satt ting forsiktig fra seg ved siden av en container, har jeg tatt det med meg om det er noe jeg liker. Har fått meg bl.a noen bilderammer og et lite rokokkobord på den måten. Da spurte jeg han mannen som går og ser for seg at man kaster i riktig container, og han sa ikke at det ikke var lov. Bare å ta det jeg ville... Men kanskje de ikke er så strenge på det her?
Jaja, flott kiste du hadde fått iallefall. Og synd det er så mange som kaster flotte ting.
Mamma har en "hemmelig" plass der folk kaster fra seg ting. Hun har funnet mange skatter der. Både møbler, interiør og gullsmykker! Ufattelig hva folk bare kaster fra seg.

BEA sa...

knallfint!!! og det skal jammen meg ikke mye til for å fiffe opp enkelte funn..

ja, tenk alt vi går glipp av.. jeg visste om disse reglene.. det er det samme i DK også..

jeg stod en gang en hel time på genbrug og ventet på go`biter.. etter at jeg "fant" en jernseng i en av containerne.. fikk personalet til å sette en diger lapp på senga til Genbrugsbutikken at jeg ville komme innom dagen etter å kjøpe den.. da jeg kom var senga borte.. en i butikken hadde tatt den.. gjett om jeg var forbannet da jeg så senga på DBA.dk til 4000,-..
surt!!

ha en kreativ dag..

Livs Lyst sa...

^Å! Dette kan jeg like. Både å se de fine bildene dine og høre den gøye historien. Utrolig fint dere får det i huset nå. Skråsikker smak! ;O) Veldig tøft. Og kisten var helt topp. Som skapt for den vesle (eller er den stor kanskje?) kroken med alle de andre fine tingene. Jeg får lyst å sette meg ned og se meg rundt!

Og skjønner godt at du ikke klarer å holde deg helt fra å pynte enda...!

Liv

Die Waldfee sa...

Hello,that's a very nice Blog and beautiful pictures.Have a nice Day.
Wishes from: die Waldfee

sigrid anny sa...

Flott kiste!! Jeg har sett flere skatter i containere, men har ikke fått de med med siden jeg ikke har bil.. Jeg er veldig overrasket over hva som blir kastet ja..

Old Chic sa...

Skal hilse og si jeg har kost meg med å lese bloggen din nå på nattevakt! -Kan ikke gjøre annet enn og legge seg til som følger ; )
Nydelig hus, med masse potensiale som dere virkelig vet og få frem <3

-Ha en fin dag
Klem Karina : )