mandag 22. februar 2010

Fyring med kubbe(lys)



Her har det vært stille den siste uken, og det har sine små grunner. Jeg trenger lese/databriller! Det er min teori i alle fall, og på fredag skal en synstest nok bekrefte dette. Jeg sitter foran pcen i mange timer hver dag, og jeg har i den siste tiden blitt veldig trøtt i øynene etter kort tid,- det føles ut som om jeg har tatt mageplask med øynene åpne;-) Jeg merker også at jeg anstrenger meg for å lese teksten på skjermen,- så det er vel på tide å kaste inn håndklet og innrømme sine svakheter*S* Jeg som alltid har trodd at jeg har supersyn...ha ha! Godt det kan gjøres noe med i alle fall! Jeg har derfor kun vært online jobbmessig for å "spare" øyne og hode. Tusen takk for alle kommentarene på siste innlegg,- jeg kommer tilbake til dere på besøk i beste sekretærstil om ikke lenge!



Vi storkoser oss ellers med den nye ovnen, og blir bare mer og mer glad i den! Den må tørke i et halvt år før vi kan fyre i den, så noen varmekilde blir den dessverre ikke denne vinteren. Men vi ble oppfordret av mureren til å tenne stearinlys inne i den så ofte som mulig,- den varme luften vil hjelpe til å tørke ut ovnen fra innsiden. Så i morgen skal vi innom IKEA og kjøpe med oss en ladning med kubbelys.

Denne uken kommer også mine to siste funn,- to gamle skinnstoler fra ca 1890. De er feminine og nette (ikke som clubstolen vi har), og jeg håper de vil passe fint på soverommet vårt! De kommer fra en gård i (på?) Lindesnes, og har små overfladiske skavanker som må shines opp.

Derfor trenger jeg deres råd: Hva skal jeg bruke for å rense/vaske skinnet, og hva skal jeg evt sette det inn med etter vask?
Bena er av tre, og har hatt besøk av noen sultne mott i sin tid (selger kunne dog bare se 3 små hull,- har skjønt at mott er et lite kystproblem?),- er det noe middel jeg kan smøre på for å forsikre meg om at alle krek er historie?
Bilder kommer så snart transportfirmaet har vært på døren!

På forhånd tusen takk for tips,- nå må mine øyne hvile;-)

Vi skrives!

14 kommentarer:

Minka sa...

Så flott ovnen ble da..Litt misunnelig, ja det er jeg..Du har så god smak, beundrer dine valg..Og varmen i den ovnen blir nok helt topp neste vinter, nå venter vel forhåpentligvis våren om ikke altfor lenge til likevel..Klems

Mors værelse sa...

Ovnen ble kjempe fin..!! Med stearinlys inne i får dere jo et hint om hvor fantastisk det blir med ordentlig bål til neste høsten..:)
Her har det og vært peisbål og strikketøy i kveld..et lappeteppe jeg tror det blir...

Lykke til med stolen; dessverre ingen gode råd fra meg.

Hilsen Mariann

My home is my Castle - by Kari sa...

Helt utrolig nydelig den ovnen !!!
Så heldig du er som har fått deg en sånn.. Jeg har alltid likt disse flotte kakkelovnene og håper at kanskje jeg og... En dag ;)

Klem,Kari

Therese sa...

Så flott ovnen er!! Dere får jo en goood varm høst da :) Denne vinteren må jo en gang ta slutt, vi fyrer og fyrer. For første gang på flere år, kan jeg se veggen hvor veen peier å være stablet opp i mot i uthuset!!
Jeg kan desverre ikke gi deg noen gode råd vedr skinnstolene, slikt har jeg ikke greie på i det hele tatt.... Gleder meg til å få se bilde av dem. Litt slitte skinnstoler i nett utgave er jo bare herlig :O)

bare bea sa...

hei:)

Her i havgapet så kallar me små dyr som sitter i treverket og spiser for midd.. viss detta er det samme problema som du har, so seier de gamle alltid at ein skal sette ut møbelet i kulda, og jo fleire minus gradar det visar på gradestokken jo bedre er det. (og det er vel ikkje nåke problem no;)
det samma med tepper også:)

lykke til:)
Helsing Bea:)

Landlig Eleganse & Rustikk Romantikk sa...

Bestemoren min satte inn tremøblene med parafinolje (lukter litt da;)...), kulde er også bra - som nevnt over...vaselinolje er fint mot uttørking/vedlikehold.
Liberon (Fargerike, mot Heggedal) har mye bra, spør om det finnes noe for lær...eller gå til BB-interiør i Asker og spør om skinnmøbel-pleiemidler. Glyserol er bra for å holde skinnet mykt (apoteket), samene bruker seljeavkok (kilde: moren min;))

Så misunnelig på den ovnen din...kjempekoselig med levende lys inni der!

Line fra huset på landet sa...

Sprengkulden har vel forhåpentligvis lagt seg for 2010 håper jeg, så da er det vel ok at dere må vente i minst et halvt år før dere fyrer i den nye peisen?! Den er kjempelekker..uansett! Koselig med stearinlys.

Dagny @ Beautiful Living sa...

Me likey! Å, jeg vil også ha en svenskeovn... Lykke til med timen på fredag, får håpe det blir briller! (eller noe annen fiksings) :D

BEA sa...

nydelig kakkelovn.. har alltid ønsket meg en slik.. sukk..

når det gjelder de stolene..
skinn og lær-rens kjøper du i møbelbutikker.. det finnes noe etterpleie for å mykgjøre også.. spør i butikken (Bohus vet jeg har mye slike produkter)

det du kaller mott i treverket er vel det som heter termitt.. den trives bare når treverket er fuktig.. så snart møblene tas inn i varmen.. gnager de som evt. er i treverket seg ut og forsvinner.. de kan IKKE gå over i annet treverk med mindre det er rått slik at de kan bore seg lett gjennom..

er du likevel i tvil kan du behandle med terpentin.. pakke møblet inn i plast i tre døgn.. og vaske den ned med mildt såpevann MEN.. du har terpentinlukten hengende en stund..

Lykke til:o)) også med synstesten!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det ser så mysigt ut med ljusen i kakelugnen, nästa som att det är en liten eld däri. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med skinnstolarna.
Ha det bäst!
Klem,
Regina

Hvit Villa sa...

Så flott det ble i stua! Vi har smurt inn med antiparasitt når vi har pusset opp for å være på den sikre siden (krypkjeller, stenderverk, hjørner og rundt vinduer). Det finnes en antiparasitt til innvendig bruk som du kam smøre inn med - bare forsikre deg om at den ikke avgir farge. Den antiparasitten vi har brukt kan gi et litt grønnaktig skjær. Gleder meg til å se stolene :-)

Trude sa...

Så flott kakkelovnen ble! Et smykke i et vakkert hjem!

Ingmarie We sa...

Kakelugnen blev fantastiskt fin! Så lyckliga ni måste vara! PS! Ikea har doftljus som doftar jättegott-

Anonym sa...

Hei

Takk for god inspirasjon. Hvor har har dere kjøpt den fantastiske kakkelovnen? Vi bygger hus og drømmer om en:-) på sikt..