mandag 15. februar 2010

Det ble nr 1!



Ok,- jeg vet jeg burde vente til i morgen, og heller ta de første bildene i selskap med en nyvåken og blid solgud,- månen er forøvrig en velkjent og hjertelig gjest i mitt hus, men han er veldig passiv, litt lat? og ikke alltid så fokusert på detaljer;-)
Mulig jeg også burde ha ryddet opp i alt rotet som flyter i begge stuene,- pussestøvet fra sementen, som gjør det nesten umulig å puste, er det derimot ikke så farlig med. Det synes ikke på bilder uansett;-)
Men veggene i spisestuen burde definitivt vært malt, likeså muren bak ovnen...
But who cares? Perfeksjonisten i meg gjør det antakeligvis, men hun har lagt seg for kvelden, så her er den,- den ferdige kakkelovnen:-)



Vi er veldig fornøyde med både str og modellen,- hadde den vært større, både i høyden og bredden, ville den blitt altfor voldsom i dette hjørnet.
Blitzen fra kameraet skjuler de små skjønnhetsfeilene, som jeg herved døper om til skjønnhetsmerker:-) Her snakker vi små nagg langs kantene, litt krakelering, tynne overfladiske revner og nyanseforskjeller i kaklene. Alle spor etter et langt og varmt liv i Sverige! Mureren trodde sistnevnte skjønnhetsmerke var et resultat av at ovnen egentlig er bygget opp av to forskjellige ovner. Han vi kjøpte den av sa at den ble satt opp i huset deres da det ble bygget i ca 1920, men ovnen kan da ikke ha vært ny. Det blir spennende å se i morgen hvilken farge(r) som dukker opp i dagslys*S* Godt jeg er glad i både benhvit, grått og lys babyrosa;-)



Glassluken blir ettersendt, da den måtte spesialbestilles. Nå ser jeg fram til å få resten av stuen ferdig også. Vår jobb nå blir først og fremst å vaske ned hele 1 etg, før vi begynner på den innebygde bokhyllen som skal gå over hele veggen (og over døren) til venstre for ovnen. Deretter settes snuten mot spisestuen!

Ha en fin uke!

19 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

Smellvakker!
Er helt enig med deg at størrelsen er passende. Syns det er fint med litt rom før den møter taket.
Denne misunner jeg dere, altså!!
Men brukte mureren mange timer på montering, eller??
Flere i familien er murere, bla. stefaren min, men ingen har vært borti noe sånt før. Spekulerer litt på de der røykkanalene, hvordan de er bygget opp. Går det an å google på det, skal tro??

Kos dere med varmen!!

Therese sa...

Så herlig!! Den er jo knallfin og smelter inn i hjørnet der helt perfekt :)
Tenker dere gleder dere til å ta en titt i dagslys også!?

Ha en super duper dag, nå blir det vel snart godt og varmt i huset!
Klem

mette sa...

Hurra! Ble min favoritt! Takk for gratulasjon hos meg :)

BROCANTE sa...

Herlig! Det vå være deilig å få denne jobben gjordt unna. Nå gleder jeg meg til å se de innebygde hyllene du snakker om!

ida sa...

Flott flott! Gleder meg til å komme på besøk!

Dagny @ Beautiful Living sa...

Å, nydelig!!! Føler du ikke at det er et gjennombrudd? Tenk at dere har kommet så langt! Bare peanuts igjen! :D

Line fra huset på landet sa...

Helt skjønn! Perfekt. Så utrolig koselig det må være å ha den i huset sitt!! Her er den i sitt ess. Blir enda finere når det blir malt og alt det andre :)) rundt.
GRATTIS :))

Mors værelse sa...

Det ble jo kjempe fiiiint..:)))
Gratulerer.!!

Hilsen Mariann

Kristine sa...

Nyyydelig ovn! Den er bare perfekt der den står. Blir kjempefint når alle detaljer er på plass!

Klem Kristine

Hvit Villa sa...

Så VAKKERT det ble! Helt fantastisk nydelig var den! Så flott krans på toppen, helt klart at dere valgte den fineste. Nå blir det etterhvert godt og varmt i heimen!

ANETTESHUS.COM sa...

Såååå vakkert!!! Det ble helt perfekt!

Klem
Anette:)

janne - kathrine sa...

Hei.
Den ble virkelig flott hjemme hos dere. Kan dere begynne å fyre i den med en gang, eller må den stå og "sette seg" litt før dere fyrer i vei?
Får håpe dere får glede av den så raskt som mulig da - har forstått at det er kaldt hos dere nå mens dere holder på med oppussingen :-)

Ha en fortsatt fin kveld! Hilsen J-K

Ellen - Charmerende gjenbruk sa...

Gratulere med ny kakkelovn...vi har hatt vår i 15 år og det er fremdeles det beste vi har i huset. Det er nyfuget og ser ut som ny.
God uke til deg!
Klem....Ellen

Shabby Charm sa...

Helt nyyydelig!!!! Perfekt størrelse. Så hyggelig at dere er kommet så langt. Dere er superflinke.

Klem fra Maia

Galleri Hönshuset sa...

Oh så fint. Ser verkligen fram emot o få se det klara rummet sen =)

ha det gott. Kram Pirre

Rosa sa...

gratulerer, så flott at d ble akkurat dn, helt enig med dere, min favoritt t deres hjem også:O)

MiaNostalgia sa...

For en skjønnhet! :-)
Kakkelovner er virkelig de vakreste ovnene som finnes. Heldige dere som har fått en slik i hjemmet deres.
Klem fra MiaNostalgia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Ni har valt en kakelugn som passade mycket bra där på sin plats! Hur lång tid tar det innan ni får elda i kakelugnen? Det måste ni väl se fram emot nu?
Kram,
Regina

Livs Lyst sa...

Nydelig!!
Å hvor godt det skal bli å fyre i den for dere.

Liv