tirsdag 26. januar 2010

Valgets kval....



Nå som stuen begynner å bli ferdig, gjenstår det bare valg av ildsted til dette rommet. Og det er ikke lett (snakk om luksusproblem)! Vi vil ha en gammel ovn her, og har funnet 4 stykker valget står mellom. Det er små forskjeller på dem,- hovedsakelig i høyden og på kronen.

Nr 1: Denne er min favoritt tror jeg, men "bare" 220 cm høy. Det er ca 255cm opp til taket i stuen, og ovene pleier å gå helt opp. Men 35 cm glippe fra topp på krone til tak er vel ikke så mye? Hmm...


Foto:Peter Helin

Så har vi denne som er 225 cm (ser høyere ut synes jeg). Litt enklere i kronen, men "ren" og lubben i uttrykket.


Foto:Harald Anderson

Nr 3 på listen er 230 cm høy, og har en klassisk og fin form.


Foto: Maria

Til slutt kommer lengstemann,- skjønnheten på 240 cm. Jeg synes denne er veldig flott med beltet som bryter linjen på midten, og den detaljerte toppen. Men er den for utsmykket? Denne vil nesten touche taket, og er murerens favoritt.


Foto: Leif Axelsson

Vi vil sette inn en glassdør i luken slik at vi kan åpne dørene og kose oss med flammene... Peis(kos) og ovn (s-varme) på en gang,- ja takk begge deler!

Hvem ville dere ha valgt?



Det vel ingen tvil om at dette hjørnet (nå heldigvis malt) trenger en facelift;-)


Foto på toppen: Varmefag

31 kommentarer:

Mona. sa...

Hei,og tusen takk for fine ord :) Skal si dere har et luksusproblem,ja......som du sier er det ikke lett å se for seg det mellomrommet,som blir mellom ovn og tak ! Jeg hadde absolutt tatt enten nr 1,eller 4.....elsket detaljene på disse !!! - selv om jeg absolutt er enig med deg,om det rett og slett blir for mye detaljer.....nei,en av disse hadde det helt klart blitt !!! jeg synes det er vakkert når de når helt i taket,jeg.......men det er jo altså ikke så lett å bestemme seg,nei.....jeg ser det :) Du får spørre Selma..?! Kos dere videre da,så venter jeg spent på hva dere går for :) Følger med,vettu....

Minka sa...

Luksus problem kan man veldig godt kalle det..Var mange flotte ovner, men jeg syntes nå den siste var helt nydelig...Lykke til, blir knall fint uansett...Klems

Therese sa...

Dette var vanskelig, flotte ovner alle sammen.... Men hvis jeg nå skal "plukke" ut noen blir det den siste (murerens favo) og den første, i den rekke følgen :)

Lykke til med valget, uansett hvem dere velger blir det flott!!
Ha en deilig dag!
klem

Laila sa...

Jeg ville valgt nr 4. Den blir et smykke i rommet!

Sølvi sa...

Jeg ville valgt nr 4. Den var uten tvil den flotteste. Takhøy og nydelige detajer, og "beltet" gjør den ikke så ruvende:) Lykke til med valget. Flott blir det uansett:)

fru blom sa...

Hei! jeg er ny følger av bloggen din - kjeme fin! Jeg likte best denførste og den siste. men tror nok valget hadde falt på den siste;)

Mette sa...

Vanskelig valg! Skulle gjerne hatt nr. 1 selv, men liker nr. 3 også, jeg ;) Hos dere med den takhøyden ville jeg nok valgt nr. 4...tror huset tåler dekoren! Klem:)

Anette Willemine sa...

Til deres hus? Definitivt nummer 4.

Alle er jo flotte, men med så høyt under taket som dere har kan ovnen gjøre litt ut av seg, synes jeg.

Det blir så vakkert!

Ønsker deg en solfylt dag!

Klem fra
Anette Willemine

Vigdis Margrethe sa...

Hei. hadde lyst til å skrive litt på bloggen din. Kikker rundt på interiørblogger og koser meg veldig over alt det flotte som blir lagt ut, selv om jeg ikke skriver interiørblogg selv. Og valgets kvaler som du lider under, er jo bare gode kvaler i grunnen. Men: Selvfølgelig er murerens favoritt den aller beste. har selv 2.62m opp til taket, og vi satte inn den største Dovrepeisen og fikk spesiallaget peis som gikk helt opp til taket. Nå ser det ut som om peisen er født til rommet. kakkelovner er nok enda bedre enn Dovrepeis når det settes inn glassdører. Lykke til med valget.

nr14 sa...

Ville nok valgt nr 4 ja. Jeg har kakkelovn selv men av helt annen type og til rettvegg (med bakerovn og glassdører, den er blogga) Borte i det hjørnet hos deg blir det penest med en sånn rund en ja. Gled deg til å få kakkelovnen i hus. Den gir herlig jevn varme og nå når det har vært kaldt har vi lagt i ved bare morgen og kveld i vår herlig kakkelovn.

*Camilla* sa...

Dere må velge den siste! Nummer 4. Lekker!!!

Susanne sa...

Murerens favoritt!!!

ida sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
ida sa...

Helt klart den på det første bildet! Men er den i det hele tatt med i utvelgelsen??? Da blir det i så fall 5 ovner å velge mellom ... Håper uansett det, for jeg tror dere kommer til å bli lei alt det krimskramset på de andre kronene. Dessuten ser det ut som at åpningen er større på min favoritt også, med andre ord: Dere får mer peisfølelse. At den ikke er like høy som de andre, ser jeg bare på som en fordel: Den kommer til å «få mye oppmerksomhet» i rommet uten å bli for ruvende. Nummer en var aldeles lekker!

Lotta sa...

Ida: Bilde på toppen en nok et illustrasjonsbilde. Denne ovnen er nyprodusert vet jeg, og hun skriver de vil ha en gammel:) Men den er fin!

Jeg selv ville nok valgt nr 1! Flotte alle sammen!

Ramme alvor sa...

Nummer 4 :)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej!
Tack för dina fina ord hos mig! Jag blev mycket förtjust i kakelugn nr 4. Det gör inte någonting att den är lite mer utsmyckad. Där den kommer att stå finns inte plats för så mycket andra saker/möbler som konkurrerar. Hoppas du förstår vad jag menar? ;-)
Kram,
Regina

Lille w sa...

Det ser nesten enstemmig ut dette her:) Liker også klart best nr 4!

Stor klem
Anita

jordbærpiken sa...

Å, så lekkert med kakkelovn! Det har vi også vurdert til det nye huset vårt. Men så veier den jo over et tonn!!!, så vi må sette inn en ekstra støtte i kjelleren hvis vi skal ha det.

Den vi har sett på heter "Siri" fra Varmefag. Helt nydelige ovner alle de du har funnet bilde av. Jeg liker best de som er enkle på selve "kroppen", men som har en krone øverst.

Ha en god helg! Og lykke til med valg av ovn. :)

Hvit Villa sa...

Oi, det var jammen valgets kval! Vakre alle sammen, på hver sin måte. Uansett hvem dere velger kommer det til å bli flott (og varmt)!

Ha en flott helg!

Hvit Villa sa...

Oi, det var jammen valgets kval! Vakre alle sammen, på hver sin måte. Uansett hvem dere velger kommer det til å bli flott (og varmt)!

Ha en flott helg!

mettemaja sa...

Nr 1 er nydelig! Kunne godt levd med den siste også, men skal jeg velge blir det den første. Ville ikke tenkt på høyden.

janne - kathrine sa...

Hei i natten.

Ser flere sier at de liker nr. 4 best. Jeg må nok si meg enig i det. Så lenge dere har takhøyden, så ville jeg valgt denne :-)
Lykke til med det endelige valget og ha en fortsatt fin helg! Hilsen J-K

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jeg ville tatt den siste ;)

Veggfargen på kjøkkenet er Skagen. Den er fin på kjøkkenet, men da vi hadde den i stua ble den lilla, siden kveldssola er på den siden av huset. :P

God søndagskveld!

Vibeke :)

Rosa sa...

nummer 2 og 4 passer etter min mening best til stilen i deres hus iflg bildene som er lagt ut på bloggen. Lykke til med valget.

The Hoegler Family sa...

Var ikke klar over denne bloggen jeg. Gleder meg til aa titte videre nedover. Likte den siste ovnen best, murerens favoritt.

Klem fra Hege

ANETTESHUS.COM sa...

Ååå, så flotte de var!!! Jeg ville valgt den nederste - helt klart! Fordi den går nesten helt opp til taket. Tror det vil bli det peneste. Dessuten var den utrolig flott da!! Men kan man sette inn en glassplate slik at man kan se flammene i disse gamle ovnene?!? Det har jeg faktisk aldri tenkt på! Vi skal også ha kakkelovn i stuen - jeg har alltid hatt lyst på en antikk ovn - men pga. av man ikke kan se flammene hadde vi allikevel tenkt å velge ny .... Men nå stiller jo saken seg annerledes?!?!

Takk for tips!!

Lykke til med valget:)

Klem
Anette:)

charm design sa...

De er jo vakre alle sammen,tror ikke jeg klarer å velge ut en favoritt.
Gleder meg til å se den på plass.

Livs Lyst sa...

Å det var vanskelig. Her var det kakkelovner med personlighet...
Men jeg ble veldig nyskjerrig på om dere får skaffet disse brukt? Hvor får du tak i det?
De var nydelige!!

Hilsen Liv

Rosa sa...

beklager men forrige komentar ble visst feil ang nr på ovnene. mente ovn nr 1 og 3 vil passe best til resten av interiøret. gikk litt fort i svingene når jeg kommenterte, sorry. er spent på hva dere velger. ville selv valgt en som ikke går helt opp til taket med tanke på enklere renhold av krona.

Conny - Frøken Klara sa...

Hej. Jeg ville vælge nr. 2. men det er godt nok svært, for de er så fine allesammen. Jeg må overveje at skifte min gamle brændeovn ud med sådan en... Fin blog du har, kig endelig forbi min hvis du har tid engang. Hej herfra