søndag 11. oktober 2009

Omrokeringer på prioriteringslisten...



Kjøkkenet ligger fremdeles flatpakket i esker på stuen, da det våte høstværet brått påminnet oss vår dårlige samvittighet,- de gamle vinduene vi satte inn i glassverandaen... De er/var i elendig stand, og vi har gjennom hele våren og sommeren glatt lukket øynene for disse vanskjøttede og hardt prøvede skapningene. Men bart treverk og manglende kitt både "her og der", er ingen god kombinasjon med regn,- det fant vi fort ut...



Så nå var det ingen nåde,- 5 stk vinduer, bestående av 4 deler hver (+ sprosser) måtte til pers. My God...for et ork!!! Vi har skrapt, pusset,vasket, kittet, hatt på antirust, tapet, malt , pusset igjen og så malt i snart 2 uker, og vi er bare halvveis... Og det å kitte var ikke så lett som jeg ble fortalt over disk på byggvarehuset...fuging er en ting, men kitt er jammen ikke bare å dra en våt finger over:-/

Godt vinduene er gamle, og har små sjarmerende skjønnhetsfeil fra før;-) Et par glass er også gått med i dragsuget etter at moi forsøkte å fjerne gammel kitt med en flat skrutrekker og hammer*kremt* Store sprekker tvers over glasset er forøvrig ikke like sjarmerende bare så det er sagt..thihi. Så det er godt vi er på godfot med en flink glassmester som nok en gang kommer oss til unnsetning*S*
Jepp...nok prat om vinduene,- nå vet dere i alle fall hvor mitt manglende overskudd har vært den siste tiden*s*


Bilde fra i sommer: Min snille og driftige søster måtte komme helt fra USA før listene rundt vinduene i 2 etage ble malt. Ingen av oss andre hadde nemlig turt å leke klatremus på en noe ustø stige...Takk for at du brukte to dager av ferien din på oss!

Men kjøkkenet har ikke stått helt urørt disse ukene, og i morgen (mandag) kommer snekkerene for å kasse inn div rør m.m. Vi har bla blendet igjen et vindu, sparklet og malt det som skal males av vegger og tak (der det ikke er malt kommer det plater, benk og fliser), og fylt igjen alle sprekker langs gulvet med sånn gult skum.


Slik så det ut etter at veggen ble revet..innerste delen var bad før...



I full gang med å skjære bort stivnet gult skum...snakk om å ekspandere! Tips: Luft godt mens dere sprøyter inn dette,- det glemte nemlig jeg *lett døsig*




Snille pappi har montert opp en gammel bjelke som jeg også kjøpte fra låven med det rare i (utrolig hva jeg fikk med meg hjem derifra!),- denne ble plassert over det stygge "såret" i taket fra veggen som stod der før.



De gamle vinduene som skal inn i kortveggen på bildet over, har fått nye karmer,- laget av en orgelbygger i Snertingdal...jepp,- vi drar langt for de beste tilbudene;-) I tillegg har jeg kjøpt noen andre gamle vinduer fra et rivningsklart hus i Gjøvik, som jeg har en plan med. Kjøkkenet får noen morsome og utradisjonelle løsninger, som jeg gleder meg til å sette til livs! Om et par uker bør mye være kommet på plass!


Foto:Finn.no Fra dette flotte huset har jeg hentet 4 stk vinduer..to skal inn på kjøkkenet...

Så til da,- kos dere!

16 kommentarer:

Sara sa...

Beautiful house!!

BROCANTE sa...

Venter i spenning på fortsettelsen. Må si jeg er imponert over hva dere får til. Så flott med gamle vinduer.

Maliva`s verden sa...

Hei,skal si det går fremover.Dere er så flinke,og detaljene begynner å komme på plass ser jeg.ER så spent på å se hvordan kjøkkenet blir...Lykke til videre:o)Maliva

Ramme alvor sa...

Ja her var det både innsats- og arbeidslyst. Utruleg mykje de har fått gjort. Og flott vert det!

Lukka til vidare og lger meg til kjøkkenet tek form :)

MiaNostalgia sa...

Så gøy å høre hvordan det går med dere... Nok en gang er jeg imponert over energien dere har til å gjøre en så omfattende oppussing, og hvor flinke dere er som gjør så mye selv. Men tenk så fantastisk det blir når alt er ferdig! Og det dere allerede har fullført har jo blitt så nydelig. Synes det er så flott at dere bevarer mange av de gamle detaljene i huset. Ønsker dere lykke til videre, og gleder meg til å følge fortsettelsen! Ha en fin uke.

Therese sa...

Uha - jeg kjenner litt til den jobben dere har hatt med vinduene... Men vi sendte faktisk noen av vinduene (etter at de var skrapet, pusset, gammelt kitt var tatt bort osv.) til glassmester og så kittet de for oss :| For det er VANSKELIG!!!

Huset deres blir virkelig flott!
Gleder meg til å få se fortsettelsen av kjøkkenet også (har en liten ide om hva de gamle vinduene skal brukes til, men man vet jo aldri - kanskje du har kommet opp med en helt annen herlig idè).
Lykke til videre!
Klemmer

Skogland sa...

Så flinke dere er :) Gleder meg til å se fortsettelsen!

Hilsen Fru K

Hvit Villa sa...

Wow! Så bra det blir! Fantastiske vinduer dere har funnet, både de fra Gjøvik og de til glassverandaen.

Det er så flott at flere tar vare på gamle hus.

Dagny @ Beautiful Living sa...

Spennende med fremgang, selv om ting går litt trått... Hadde fått fnatt av vinduene, får fnatt av sjenkene mine selv, hvor det eneste knotet er å pusse ned dørene sånn at jeg får lukket de igjen... Fniis.. :)

Kristine sa...

Så fine vinduer, jeg drømmer om sånne til vårt hus...det blir kjempeint, flinke er dere!

klem Kristine

Ellemeller sa...

Kitting er ingen leik, det har eg òg funne ut:)
Det blir skikkeleg fint med dykk! Gler meg til å følge med vidare:)

Anita

Shabby Charm sa...

Jeg er helt stum av beundring over den jobben dere gjør. Gleder meg veldig til å se hvordan kjøkkenet blir!

Klemmer fra Maia

Mette sa...

Hei! Kjørte/gikk noen turer forbi huset ditt da jeg var hjemme i høstferien. Kjører ekstra sakte forbi da;) - dere gjør en fantastisk jobb med det! Spennende å se hvordan kjøkkenet blir;) Kjøkkenet vårt er fortsatt på tegnebordet, har enda ikke funnet den ultimate løsningen - men vi er der snart!

Klem fra Mette (utflyttet Askerladd)

Nooria sa...

Dere må være noen utrolig tålmodige jenter!

Jeg vet at jeg kommer til å misunne dere huset når dere er ferdige, men du og du som dere fortjener det :-).

Jeg gleder meg til å se kjøkkenet.

atinybitofheaven sa...

For et absolutt nydelig hus !

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Åh, så kjempeflott det blir!! :) Er veldig spent på fortsettelen! :) Lykke til! og stå på :)

Godklem